- Terrænet mellem Horsens og Århus er sammen med Fyn nok det nærmeste Danmark kommer til de spektakulære 1000 jumps-rallyveje i Finland, forklarer Max Christensen. - Derfor havde jeg naturligvis indhentet staldfiduser hos Tommi Mäkinen Racing, hvor den flerdobbelte finske verdensmester kunne give mig nogle gode råd omkring køreteknik og undervogns-opsætning.
Tommi Mäkinen har leveret den potente Subaru Impreza WRX 4WD i den nyeste 2007-konfiguration til Subaru Motorsport Danmark.
Max Christensen og Mikael Kanstrup havde fuld fart på i Rally Odder Avis. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
- Ud over de mange hop og pukler på de snoede veje omkring Odder fik vi desuden en joker ind på sidelinjen med et drilsk efterårsvejr, fortsætter Max Christensen. - En kombination af regn og opholdsvejr gjorde dækvalget svært, og til de to første hastighedsprøver tog vi nok den forkerte beslutning. I hvert fald fandt vi aldrig et fornuftigt flow i konkurrencetempoet, som kunne suge de sidste afgørende sekunder ud af prøverne.
Rally Odder Avis var bygget op over 4 lange og krævende hastighedsprøver, som hver skulle gennemkøres to gange, hvilket gav en samlet konkurrencelængde på ca. 115 km..
Nordjyderne ligger på en samlet tredjeplads i DM-klassementet inden DM-finalen omkring Bramming. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
- Efter de to første prøver lå vi en samlet femmer i rallyet, konstaterer co-driver Mikael Kanstrup. - Vi skulle imidlertid tilstræbe nærkontakt i klassementet med ærkerivalerne og mærkekollegaerne: Christian K. Jensen og Søren Tøndborg, som havde fået en god start på rallyet med en samlet toer. Ellers ville vi miste for alt for mange placeringspoint til DM-slutstillingen.
Nordjyderne strammede grebet om konkurrencetempoet, og kørte markant hurtigere på prøverne i anden gennemkørsel. Herved avancerede Max Christensen og Mikael Kanstrup til firere med deres Subaru Impreza WRX 4WD. Samtidig var Jensen/Tøndborg blevet overhalet af nogle konkurrenter, og lå derfor som nr. 3 midtvejs i rallyet.
- Meget kunne dog ske endnu, oplyser Max Christensen. - Først og fremmest var der kun halvandet sekund mellem nr. 2 og 3, men vi skulle indhente 12 konkurrencesekunder op til TOP TRE. Desuden fik vi en dukkert på prøve 5, idet vi her mistede 10 vigtige sekunder.
Max Christensen og Mikael Kanstrup kørte i et spektakulært konkurrencetempo under de svære regnvejrsbetingelser omkring Odder. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
På rallyets 3 sidste prøver begyndte regnen at stå ned i tove over Odder og omegn, men på de fedtede veje genfandt nordjyderne konkurrencehumøret. Inden finaleprøven havde de kørt sig frem til tredjepladsen lige efter Jensen/Tøndborg, men der var kun få sekunder ned til firerne: Karl-Åge Jensen og Freddy Pedersen i en tilsvarende Subaru Impreza WRX 4WD.
- Inden hastighedsprøvens allersidste vinkelsving mistede vi vejgrebet hen over 2 småbakker, konstaterer Max Christensen. - Herved var en effektiv nedbremsning blevet umulig, og i et splitsekund fravalgte jeg en botaniktur ud på en pløret stubmark. I stedet valgte jeg at læne rallybilen op af et vejskilt, men slutresultatet blev en udramatisk rulletur på taget frem for komme videre til målstregen.
Med konkurrenceadrenalinet på højtryk og hængende nedad i sikkerhedsselerne vinkede Max Christensen og Mikael Kanstrup i praksis farvel til DM-sølvet 2007.
Til trods for den bratte afslutning var nordjyderne godt tilfredse med indsatsen i Rally Odder Avis. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
- Jensen/Tøndborg kan køre uden det store konkurrencepres i DM-finalen omkring Bramming, afslutter en smilende Max Christensen. - Intet er dog afgjort før målstregen, hvilket vi fik en grundig belæring om i Rally Odder Avis. Rallybilen har heldigvis taget minimal skade, hvorfor vi efter en gang fransk vask og strygning er klar til at forsvare vores nuværende DM-bronzeplacering. Åge Kirketerp Jensen Læs mere om: Max ChristensenMikael KanstrupAarhus29/09/07 - Aarhus - DM Rally |