I starten lignede det ellers både en spildt weekend for Formel 1 feltet og en halvspildt nattesøvn for undertegnede og andre der var stået rigelig tidligt op en søndag morgen for at se Formel 1. Regnen silede ned over banen og gav mindelser om løbet i 1976 samme sted, som også næsten blev skyllet væk, og andre ganske våde Formel 1 løb i tiden. Løbene i Australien i 1989 og 1991 banede sig vej fra hukommelsens afkroge, som løb der aldrig burde have været kørt.
Og det samme kan nok siges om løbet på Fuji i dag. Den første snes omgange blev tilbragt bag safety-car'en - og når det er nødvendigt, er det i virkeligheden et tegn på at løbet ikke burde være kørt - eller i al fald udsat en times tid eller tre. Men sådan har det aldrig været i Formel 1 - løbet bliver kørt uanset om det er forsvarligt eller ej.
Og da løbet så blev sluppet løs kom der også gang i sagerne. Allerede i første sving stod flere biler på tværs og Alexander Wurz var lige ved at klippe Felipe Massa. Løbet igennem var der flere ud at danse i små cirkler og næppe én kører har holdt sig på banen hele løbet.
Ferrari startede på intermidiate-dæk, hvilket allerede på paradeomgangen viste sig at være en dårlig idé. Ikke at der skete noget, men begge biler måtte hurtigt i pit og havnede langt nede og dermed var løbet mere eller mindre kørt for deres vedkommende - tilsyneladende. Til Ferraris forsvar var de dog, ifølge eget udsagn, ikke blevet informeret om at FIA havde udstedt et påbud om regnvejrsdæk. Men et hurtigt kig på skyerne burde dog have givet dem en idé om at det måske ville være klogt alligevel.
Fernando Alonso havde ikke nogen god dag. Hans pitstop var ikke godt og han kom ud bag nogle konkurrenter og formåede aldrig at komme tilbage. Han havde et par dueller og et par ekskursioner uden for asfalten, inden han krøllede McLaren raceren sammen og udløste en ny SC periode. Præcis hvad der skete var svært at afgøre udfra tv-billederne.
Under denne SC periode skete endnu et uheld. To velkørende Adrian Newey kreationer, Mark Webbers Red Bull og Sebastian Vettels Toro Rosso, lå på dette tidspunkt på henholdvis 2. og 3. pladsen. Og så skete det der ikke må ske. Unge Vettel smadrede ind i Webbers racer og satte dem begge to ud af løbet. Webber var vred over sit sædvanlige manglende held og Vettel var knust - og må håbe på at have en mere forstående chef, end jeg ville have været.
Det uheld betød at Heikki Kovalainen nu lå på 2. pladsen - med en suveræn Hamilton foran og en overraskende Massa bag sig. Efter Massa kom Coulthard og så Raikkonen. Først kom Raikkonen forbi Coulthard i en flot manøvre, og så var han bag Massa. Og hvad gør Ferrari så - Raikkonen er det bedste bud på en VM titel, så selvfølgelig skal han foran Massa. Det kunne havev været ordnet diskret - Raikkonen havde indhentet Massa og mere eller mindre problemfrit passeret ham. Ikke nogen stor kunst. Men nej, Jean Todt har aldrig været i stand til at gøre noget diskret, så Massa blev hentet ind til sit fjerde pitstop, hvilket ikke blot fratog ham 3. pladsen, men også den 4. plads han ville have fået, var det sket på banen. Faktisk røg han helt ned på 6. pladsen, hvilket overhovedet ikke var fortjent.
Raikkonen havde nu fri bane op til Kovalainen og indhentede da også sin landsmand planmæssigt. Men at komme forbi er straks sværere. Han gjorde et par forsøg, men forbi kom han ikke. Coulthard blev nr. 4 og Fisichella nr. 5. Massa havde på sidste omgang en tæt duel med Robert Kubica, hvor de begge måske nok pressede lidt rigeligt og gjorde det svært for modstanderen at blive på banen. Kubica kom ikke forbi. Liuzzi hentede et enkelt trøstende point til Toro Rosso, efter en fornuftig indsats, på en dag hvor teamet kunne have været på podiet.
I VM kampen har Hamilton nu 107 point - 12 mere end Alonso, så nu skal der virkelig ske noget alternativt for at den unge brite ikke bliver verdensmester. Raikkonen har på sin side hentet ind på Alonso, så selvom VM måske er endnu fjernere, så er sølvmedaljerne nu meget mere inden for rækkevidde. Martin Møller-Thomsen
Læs mere om: 30/09/07 - Fuji - Formel 1 - FIA F1 |