Hvert eneste sving og bakketop på ruten omkring Odder bliver minutiøst noteret af co-driveren, så han under løbet kan guide sin kører på bedst mulige måde.
Men der er også andre måder, de deltagende mandskaber har forberedt sig på. De fleste rallybiler har fået det helt store eftersyn på værkstedet, og her er der en af topkørerne i feltet, som har taget utraditionelle midler i brug. Videooptagelser!
”Det var faktisk lidt af en tilfældighed, at det skete,” fortæller Christian Jensen, Ans, der indtager tredjepladsen i kampen om Danmarksmesterskabet inden Rally Odder Avis.
”Efter det sidste DM-rally på Bornholm kikkede vi på nogle videooptagelser, hvor vi syntes, at vores bil virkede lidt underlegen i forhold til de andre biler, når den skulle ud af svingene. Når vi så klip med Morten Karl og nogle af de andre topkørere, så kom de væsentligt hurtigere ud af svingene med deres biler, mens de var nogenlunde ens ved nedbremsningerne til svingene.”
Christian Jensen jagter hestekræfter og moment i sin Subaru Impreza forud for weekendens Rally Odder Avis. (Foto: Morten Alstrup)
Det viste sig, at det ikke bare var optisk bedrag, videooptagelserne gav indtryk af. En nærmere undersøgelse af Christian Jensens turboladede Subaru Impreza og det tilsvarende eksemplar, som teamkammeraten Karl-Åge Jensen, Bjerringbro, kører, afslørede nemlig, at de ikke var helt i topform.
”Vi har haft begge biler på rullefelt, og det viste, at vi mangler lidt effekt, og det håber vi, at vi kan få løst inden løbet på lørdag, så vi skal have en tekniker over fra England for at kikke på bilerne,” forklarer Christian Jensen. ”Vi taler om, at vi har 100 Newtonmeter og 25 hestekræfter for lidt, og specielt de manglende Newtonmeter er det værste, for dem skal vi bruge, når bilen skal trække ud af svingene. Det er ikke meget, men det er de små detaljer, der tæller.”
Aarhus Automobil Sport Læs mere om: Aarhus29/09/07 - Aarhus - DM Rally |