Banen lægger nemlig asfalt til tredje og næstsidste afdeling af Danish Endurance Championship, der er den nye danske løbsserie med langdistanceløb. Over fire timer er godt 35 racerbiler på banen for at kæmpe om placeringerne – når de altså ikke holder i pitten, hvor mekanikerne kæmper med at tanke dem op, om nødvendigt reparere dem og så få spændt den nye chauffør fast.
I Danish Endurance Championship gælder det i høj grad om både at køre hurtigt og samtidigt være stabil. Langdistanceløb vindes på racerbanen, men tabes i depotet og pitten, hvis tankstoppene og reparationerne bliver for lange. Der er med andre ord tale om en motorsportsform, hvor holdindsatsen er i højsædet.
I Danish Endurance Championship er feltet delt ind i tre divisioner afhængig af størrelserne på bilerne, og i den største af disse er der lagt op til endnu en kamp mellem feltets Porsche-hold, hvor et enkelt endda har hentet forstærkning i form af en udenlandsk kører, der har stor erfaring i langdistanceløb.
”Vi har lavet en aftale med Marco Seefried fra Tyskland om, at han skal køre i den ene af vores Porscher sammen med Martin Christensen og Henrik Bollerslev,” fortæller Jan Kalmør, Køge, fra Team Lindholm Biler. ”Marco kommer fra den europæiske Le Mans Series, hvor han bl.a. har kørt sammen med Lars Erik Nielsen, ligesom han har deltaget i en lang række andre klasser.”
Der kan forventes hård kamp i toppen af langdistancefeltet mellem de to Porscher fra Drive4Fun og Team Lindholm Biler, hvor sidstnævnte indsætter en typisk topkører. (Foto: Morten Alstrup)
Duoen Martin Christensen og Henrik Bollerslev, begge Viborg, har brug for forstærkning ved lørdagens løb på Ring Djursland. De har hidtil opnået en anden- og en tredjeplads i den hurtigste division 3, så de halter noget efter Drive4Fun, hvor Casper Kirk Johansen, Vejle, Tommy Schröter og Per Rosenkilde-Hansen, begge Vejen, fører tabellen an med to sejre. Og den succesrige trio vil gerne have et hattrick.
”Vi går jo efter at vinde mesterskabet, men derfor vil vi også gerne vinde racerløb,” siger Tommy Schröter. ”Vi satser på at vinde løbet, men vi vil heller ikke gøre alt for at vinde løbet, for vi ligger godt i mesterskabet, så jeg tror, at vi kan nøjes med et par anden- eller tredjepladser, og alligevel tage titlen. Men er muligheden der for en sejr, så tager vi den med.”
I feltets to andre klasser er der ingen gengangere blandt årets vinderteams. I divisionen for biler op til 1600 cm3 var det HM Motorsport med Flemming D. Olsen, Roskilde, Jens Henrik Hansen og Jens Erik Hansen, begge Havdrup, som i foråret vandt klassen på Ring Djursland, men siden har Lupo Racings Frankie Jørgensen, Gørløse, Johnny Andersen, Horsens, og Keld Brændgaard, Vedbæk, vist, at de kan vinde løb. Men også et hold som Werner Wounlund, Ishøj, og Bjørn Larsen, Greve, var sidste år med fremme og hører fortsat med blandt topkandidaterne i divisionen, som denne gang bl.a. tæller den tidligere DTC-kører Michael Schröter, Grindsted, og debutanten Kennie Frydkjær-Jensen, Fredensborg.
Klassen med den største kamp om udfaldet er division 2 for biler mellem 1600 og 2000 cm3, der udgør godt halvdelen af det næsten 35 bils store felt.
Med over 30 biler på banen i fire timer bliver der tæt kamp på Ring Djursland på lørdag. Her er et glimt fra et tidligere løb. (Foto: Morten Alstrup)
Her blev årets første løb vundet af Tom Pedersen, Christiansfeld, og Jesper Kristoffersen, Gentofte, mens det andet havde Jørgen Hansen, Skærbæk, og Michael Holden, Rødding, som vindere. Men inden lørdagens løb på Ring Djursland finder man på en delt førsteplads i divisionen trioen Peter Graversen, Århus, Martin Skovgaard og Torben Møller Pedersen, begge Risskov. Deres indsats er et tydeligt bevis på, at langdistanceløb også handler om stabilitet og evnen til at fuldføre blandt de forreste i feltet.
Lørdagens tredje afdeling af Danish Endurance Championship udgør blot den ene halvdel af en fantastisk motorsportsweekend, som afslutter sæsonen på Ring Djursland. Søndag bliver der nemlig atter kørt rallycross på racerbanen ved Tirstrup, som i slutningen af halvfjerdserne og starten af firserne lagde asfalt – og jord – til hele to afdelinger af Europamesterskabet.
Fonden Ring Djursland Motorsport Læs mere om: Ring Djursland25/08/07 - Ring Djursland - Danish Endurance Championship |