Det blev ikke til topplaceringer til de to erfarne roadracere, men lidt af en blandet oplevelse for dem begge på hver deres Triumph 750 Daytona. For første gang i seriens historie, nægtede roadracingkørerne at stille til start.
René Prang og Ulrik Nielsen. (Foto: Morten Kimer)
Det første løb søndag fik et meget dramatisk udfald allerede på første omgang. René Prang havde ved tidtagningen lørdag opnået femte position, og Ulrik Døssing Nielsen nr. tretten i start-rækkefølgen.
Under opvarmningsrunden konstaterer kørerne at der i den første meget skarpe kurve er et bredt bælte på asfalten som er vådt og fedtet. Det viser sig at der i det foregående billøb er spildt kølervæske på banen. Man forsøgt at vaske kølervæsken af asfalten, men faktisk kun opnået at banen blev meget glat og fedtet i den pågældende kurve. Man havde ligeledes glemt at informere kørerne om den glatte og fedtede kurve.
Derfor skulle hele feltet efter starten, hvor farten når op på over 200 km., bremse ned til den første kurve, hvor der kun var et smalt spor med tør asfalt til hele feltet. Der var naturligvis trængsel i kurven da alle forsøger at komme først igennem og få linien på den tørre asfalt. Heldigvis går det godt men ganske få sek. efter, styrter Steven Tirsgaard i Chikanen og slynges voldsomt ned i asfalten. Steven er på det tidspunkt med helt i front, så næsten samtlige kørere overværer det voldsomme styrt.
Alle i feltet er vant til at der af og til styrter en konkurrent, men Stevens styrt var så voldsomt at alle kunne se at det var slemt, hvilket da også blev understreget af at flere kørere gjorde tegn til at standse løbet inden løbsledelsens fik vist det røde flag og afblæste løbet.
Mens ambulancen kører ud efter Steven Tirsgaard og får ham af sted på sygehuset, beslutter et flertal af kørerne at det er for farligt at køre løbet under de baneforhold de er kommet ud under.
René Prang som er kørerrepræsentant for roadracingkørerne, meddeler løbsledelsens beslutningen, hvorefter alle kører tilbage til pitten. René Prang fortæller videre at både han og andre tidligere har påpeget sikkerhedsmæssige problemer i forbindelse med afvikling af MC 600 Challenge, uden at de er blevet hørt, men at kørerne ikke tidligere har taget så drastisk et skridt som denne gang. I sin atten årige karriere som roadracingkører, har hverken René Prang eller Ulrik Nielsen været med til at tage så drastisk en beslutning.
Det påpeges af René Prang at beslutningen ikke har noget med Steven Tirsgaards styrt at gøre, men var løbet fortsat, ville der helt sikkert have forekommet adskillige styrt i den våde og glatte kurve, og det var det kørerne fandt uforsvarligt.
Alle roadracingkørerne er naturligvis mere eller mindre ærgerlige og frustreret over at de ikke fik kørt løbet, men der er også bred enighed om at her måtte sikkerheden prioriteres frem for at tage helt unødige risici, hvilket tilsyneladende var forbigået løbsledelsens opmærksomhed i denne situation.
Det forlyder senere på dagen at Steven Tirsgaard er sluppet med en masse knubs, men formentlig har pådraget sig en skade på nakkehvirvlerne.
På grund af de dramatiske hændelser søndag formiddag, fik roadracingkørerne kun kørt et løb på Padborg Park. Med undtagelse af Steven Tirsgaard, var alle klar til eftermiddagens løb. Roadracingkørernes banechef gjorde sig de ihærdigste anstrengelser for at sikre at banen var klar og sikker at køre på inden kørerne blev sluppet ud på banen søndag eftermiddag.
Ulrik Nielsen. (Foto: Morten Kimer)
Da starten gik kom René Prang af sted som nr. syv i feltet, mens Ulrik Nielsen var langt nede, og faldt helt tilbage da han nær var styrtet i kurven med kølervæske fra tidligere på dagen. Banen var godt nok tørret op, men var stadig meget glat og fedtet.
Han tog alligevel handsken op og forsøgte efter bedste evne at komme igen, og kom i mål på en tiendeplads, hvilket han ikke selv var tilfreds med. Han synes ikke hans Triumph kørte som han gerne vil. Derfor vil de to makkere i Team Designa arbejde med en ny opsætning af Ulriks Triumph frem til næste løb.
René Prang. (Foto: Morten Kimer)
René Prang ligger lidt længere fremme i feltet på en syvendeplads, og avancerer til en sjetteplads hvor han kommer til at ligge i en gruppe med Allan Horward og Ronnie Ourø. De forreste tre kørere er kørt, så det gælder placeringerne fire, fem eller seks. René Prang må nøjes med enkelte angreb på de to meget yngre og stærkt kørende konkurrenter, men kommer ikke forbi dem, og kommer i mål som nr. fem, idet Søren Lauridsen på tredjepladsen må udgå med motorproblemer kort før afslutningen af løbet.
Næste Løb i Den Blå Avis MC 600 Challenge bliver kørt ved Grand Prix på Jyllandsringen d. 8. & 9. september. Team Designa Racing Læs mere om: Team Designa KøkkenPadborg Park19/08/07 - Padborg Park - MC600 Challenge |