Efter utallige timers planlægning fra arrangørenes side, og mindst ligeså mange timers hårdt arbejde fra de mange frivillige hjælperes side, stod den lidt over 2 kilometer lange bane klar til race - til tiden - lørdag morgen.
Ikke alene var det deres store indsat der imponerede, men også det faktum at man kan få lov til at afholde et sådan arrangement midt i København er imponerende, hvilket vejrguderne kvitterede med solskin fra en skyfri himmel både lørdag og søndag.
For de mange fremmødte publikumer var der også masser at spændende race at se på banen, hvor der blev kæmpet i ikke mindre end 12 forskellige klasser, heraf to internationale klasser.
Både små og store beundrede alle Ferrari'erne. (Foto: Motorsporten.dk)
Men det var ikke kun racerløb det hele, for inde midt på området fejrede man Ferrari fabrikkens 60 års fødselsdag, med en kæmpe udstilling af Ferrari'er gennem tiderne, ligefra 50'erne og frem til den helt nye og meget specielle FXX model.
Ferrari FXX. (Foto: Motorsporten.dk)
Og for dem der var i Fælledparken om søndagen, var der en Ferrari præsentation rundt på banen, samt lidt senere også et par demonstrationsrunder med DTC køreren Martin Jensen i FXX'eren - et imponerende skue, som det nok kommer til at tage lang tid inden man oplever igen.
Martin Jensen på vej rundt på banen i Fælledparken i Ferrari FXX'en - måske den eneste gang vi kommer til at opleve sådan en bil på dansk asfalt. (Foto: Motorsporten.dk)
På udstillingsarealerne var der også mange andre veteran og entusiast biler at kigge på, lige fra den mindste to-taktere og op til Rolls Royce, og selvfølgelig mange spændende racerbiler fra forskellige tidsperioder og klasser.
Det var dog ikke kun veteran og klassiske biler det hele, og netop en af de klasser som der blev kørt løb i, var med til at fejre Ferrari's 60 fødselsdag, det var den moderne Ferrari Challenge klasse, der søndag havde følgende tre kørere på podiet.
1. pl. Martin Jensen
2. pl. Fredrik Østereng
3. pl. Pierre Guichard
Martin Jensen på vej mod sejren i søndagens Ferrari Challenge løb. (Foto: Motorsporten.dk)
Yderligere et indslag med moderne deltagere var 'Alle Tiders Tid', hvor blandt andet Casper Elgaard kørte den Aston Martin DBR9 som han deltog med i dette års Le Mans 24-timers løb.
Casper Elgaard satte både den hurtigste omgangstid og den højeste hastighed på langsiden, tiden var på 52,264 sekunder, og tophastigheden var på 305 km/t.
Casper Elgard på vej mod den hurtigste tid i 'Alle Tiders Tid'. (Foto: Motorsporten.dk)
Men nok om de moderne træk ved Copenhagen Historic Grand Prix, og over til det som det hele handlede om - historisk motorsport.
Klassen A - var klassen for de ældste racere der stod i skrap kontrast til ovennævnte biler, det var klassen for biler før 1947, hvor største parten af deltagerne stillede op i MG TA, TC og TD modeller, men de fik hård konkurrence af et par Citroën B8 og B11 racere - de gode gamle 'gangsterbiler'.
Starten på søndagens race - 3 Mg'er i front, tæt fulgt af en Citroën. (Foto: Motorsporten.dk)
Søndagens resultat i 1947 klassen:
1. pl. Georg Edney - MG TC
2. pl. Jakob Vigelsø - MG TA
3. pl. Bjarne Berner - MG TA
Klasse B - 1965 klassen kunne 'kun' mønstre 10 biler til søndagens løb, med HKH Prins Joachim som efteranmeldt kører i sin Lotus Cortina, hvilket betød at han skulle starte bagerst.
Klassen blev en sand opvising i firehjulsdrift, ikke mindst af to førende kørere i løbet, svenskerne Johan Högman og Lars Esselius, der begge frygtløst kastede deres store Ford Falcon Futura Sprint racere rundt mellem betonbarrierene, alt mens deres store V8 motore buldrede lystigt.
Samtidig gav HKH Prins Joachim opvisning i overhaling på den snævre bane, hvor han kørte sig op genne feltet, tabte et par placeringer og kæmpede sig frem igen så han sluttede løbet på 4. pladsen.
Vinderne af søndagens løb:
1. pl. Johan Högman - Ford Falcon Futura Sprint
2. pl. Lars Esselius - Ford Falcon Futura Sprint
3. pl. Michael Gustavsson - Lotus Cortina.
Klasse D - 1971 klassen blev søndag domineret af en kører i en 'ny' bil, det var Stefan Winquist der med sin Datsun 240Z kørte over målstregen mere en 10 og 14 sekunder foran kørerne på 2. og 3. pladserne.
Klassen var en af de største denne weekend, fordi man havde slået 2-liters bilerne sammen med 1300 cc bilerne på banen, mens de selvfølgelig blev premieret hvert for sig.
Flemming Hansen i sin lille Sunbeam Imp kunne holde flere af 2-liters bilerne bag sig. (Foto: Motorsporten.dk)
Søndagens resultater:
Top 3 i 1971 klassen - op til 2000 cc.
1. pl. Stefan Winquist - Datsun 204 Z
2. pl. Jan Lylloff - Ford Mustang
3. pl. Poul-Erik Dam Larsen - Volvo 142
Top 3 i 1971 klassen - op til 1300 cc.
Flemming Hansen - Sunbeam Imp
Ivan Hansen - NSU 1200 TTS
Benny Kristensen - NSU 1200 TTS
Klasse E - var den første af de internationale klasser, den indeholdt standart og GT biler op til 1965, og her var virkelig fryd for både øjne og øre, med biler som Chevrolet Corvette Stingray, Ford Shelby Mustang, Shelby Cobra S/C samt en hob Porsche racere med blandt andet en 904 GTS som topmodellen.
Danske Juan Barazi satte i sin Shelby Cobra S/C dem alle på plads, da han kørte over målstregen knapt 5 sekunder foran hollænderen Michiel Campagne, og yderligere næste 6,5 sekund foran Hans Jørgen Kragh på 3. pladsen.
Men skønt det var Juan Barazi der vandt løbet, så var den mest underholdende kører i denne klasse helt givet Michiel Campagne, der kæmpede med at overføre Corvettens mange hestekræfter til asfaltet, hvilket førte til mange meget spektakulære udskridninger, og mindst lige så mange flotte 'redninger'.
Top 3 i søndagen løb
1 - Juan Barazi - Shelby Cobra S/C
2 - Michiel Campagne - Chevrolet Corvette
3 - Hans Jørgen Kragh - Ford Shelby Mustang
Klasse F - var den eneste formel klasse ved CHGP 2007, og den var udskrevet for Formel Junior racere, her var der biler lige fra de helt gamle 500 cc'ere og op til 1000 og 1100 cc centermotor biler.
Ikke overraskende var det de nyere centermotor biler der dominerede klassen, med John T. Truslove som vinder af søndagens løb i sin Brabham BT6 1100 cc. fra 1963.
Martin Borch Christensen gav sin Cooper alt hvad den kunne trække (og lidt til), hvilket indbragte ham to 6. pladser, hvilket også blev hans samlede placering. (Foto: Motorsporten.dk)
Top 3 i søndagens løb:
1. pl. John T. Truslove - Brabham BT6
2. pl. Erik Justesen - ?
3. pl. Tony Goodwin - Gemini Mk2
Klasse H - Royal Pro Am klassen var blandt de klasser der skabte mest spænding denne weekend, og som virkelig kunne trække publikum helt hen til hegnet!
Her delte en amatør kører sin bil med en professionel kører, og skønt der var lidt forvirring om hvem der kørte med hvem i de forskellige biler, da ikke alle besætningerne var de samme begge dage, så blev der her kørt noget af weekendens bedste og mest spændende race.
Det var desværre ikke alle der kom over målstregen, da en lang weekends mange kørsler gjorde deres indhug på det aldrende materiel, ligesom et enkelt team 'temmeligt svinsk' blev kørt af banen af en pro-kører (Allan Simonsen) der ikke helt havde opfattet ånden indenfor historisk motorsport.
Her sætter Allan Simonsen (Datsun 240Z) en effektiv stopper for Charlotte Engell og Ronnie Bremers (Ford Escort TC) deltagelse i Royal Pro Am løbet..... (Foto: Auto-Fokus.dk)
..... en handling han ikke helt var sportsmand nok til at tage kritikken af bagefter! (Foto: Motorsporten.dk)
Søndagens Royal Pro Am løb blev vundet af Ford Mustang kørerne Brian Stoltze og Thorkild Thyrring, der krydsede målstregen 0,2 sekunder foran løbets nummer to.
Royal Pro Am vinderne på podiet. (Foto: Motorsporten.dk)
Top tre i søndagen Royal Pro Am løb:
1. pl. Brian Stoltze & Thorkild Thyrring - Ford Mustang
2. pl. Stefan Winquist & Allan Simonsen - Datsun 240Z
3. pl. Jan Heiselberg & Kurt Thiim - BMW 2002 Tii
Klasse I - den anden af de internationale klasser, var udskrevet for standart og GT biler op til 1981, indeholdt nogle flotte og vellydende racere af meget høj karat, kronet af Eric Richenbachers Ford GT40, krydret med Jaguar E, en del Ford Mustang'er, en utrolig flot Ford Escort RS samt en bred vifte af Porsche og BMW 2002 racere.
Eric Richenbachers Ford GT40 var på forhånd udråbt til favorit, men med Juan Barazi i en specialbygget Jaguar E-type som farlig outsider.
Eric Richenbacher i sin utroligt flotte Ford GT40. (Foto: Motorsporten.dk)
Richenbacher der startede i første række fik frit løb fra start af, mens Barazi måtte kæmpe sig op genne feltet, hvor det i løbet af de 31 minuer løbet strakte sig over, lykkedes for ham at komme op på 2. pladsen, på trods af en påkørsel som kostede ham en del tid, samt nogle grimme buler i den dyre Jaguar.
Top 3 i søndagens løb:
1 - Eric Richenbacher - Ford GT40
2 - Juan Barazi - Jaguar E-type
3 - Lars Andersen - Porsche 911 RSR
Klasse J - Alle Tider Tid var en ny diciplin til dette års CHGP, hvor biler fra forskellige tidsperioder skulle forsøge at sætte den hurtigste tid, disse tider er det så planen at der skal køres om igen næste år.
Her var det længe Lola køreren Rob Sherrard der var hurtigst, ligesom han havde været det om lørdagen, men så satte Casper Elgaard trumf på i sin Le Mans Aston Martin, så rekorden bliver på danske hænder det første år.
Top tre tiderne:
1. pl. Casper Elgaard - Aston Martin (2007) - 52,264 sek.
2. pl. Lars Schönemann - Porsche GT2 - 55,029
3. pl. Rob Sherrard - Lola T70 Mk 3B (1969)
Kuk i timeplanen
Jeg er sikker på at 95% af både deltagerne og tilskuerne havde en rigtig dejlig weekend i Fælledparken, og at Copenhagen Historic Grand Prix 2007 vil blive husket som værende både meget underholdende og spændende, men for nogle var det nok lidt irriterende at tidsplanen hele tiden skred samt at der opstod mange og lang pauser, som i sidste ende betød at både nogle kørere og tilskuere måtte forlade banen inden arrangementet var slut, for at kunne nå deres andre aftaler!
Det er desværre den slags der kan ske, når der i løbet af dagen sker uforudsete hændelser, som foreksempel afkørsler der kræver assistance af de Falck biler der var til rådighed, samt når der skulle samles olie eller vand op på banen efter diverse mekaniske defekter.
Den slags sker når der køres motorløb, helt fra Formel 1 til de mindste klubløb, og de kommer aldrig på et belejligt tidspunkt hvor der er tid til dem!
Men kan man abstrahere fra den 'kuk der var i tidsplanen', så kan man kun betegne Copenhagen Historic Grand Prix 2007 som en succes, hvilket også blev understreget af de mange tilskuere både lørdag og søndag.
Efter at vi andre tog hjem søndag aften, var det igen tid til at de utallige frivillige hjælper skulle igang, banen skulle 'pilles ned', så største delen af de offentlige veje kunne benyttes normalt mandag morgen - dem bør vi alle sende en stor tak for deres indsat, for det er deres hårde arbejde der gjorde arrangørenes ideer til virkelighed, ligesom alle banes officials også skal have en tak med på vejen, for uden dem ville der heller ikke kunne køres motorløb i Fælledparken.
Læs alt om Copenhagen Historic Grand Prix 2007. Hr. Nielsen
Læs mere om: Juan BaraziStefan WinquistFælledparken05/08/07 - Fælledparken - CHGP |