Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Bil nyt

Netop nu lanceres Citroën C-Crosser i Frankrig

Bil nyt 
02/07/07 

C-Crosser havde premiere på forårets biludstilling i Geneve.
Den første SUV fra Citroën kommer til salg på de første markeder i juli, herunder Frankrig. Med hensyn til det danske marked afventer Citroën udviklingen i markedet efter omlægningen af bilafgifterne.
 

C-Crosser er beregnet til kørsel på såvel landevej som rigtig dårlig vej, til komfortabel familiekørsel og til transport af større genstande. Den henvender sig dermed til de kunder, som søger en virkelig alsidig bil, der giver både frihed og komfort. C-Crosser giver masser af køreglæde takket være kombinationen af en dieselmotor, som både er højtydende og økonomisk, dynamiske køreegenskaber med firehjulstræk og en stærk karrosseristruktur.


(Foto: Citroën Danmark)

Højtydende motor med partikelfilter
HDi-motoren på 2.2 liter giver en smidig og komfortabel kørsel. Den har en effekt på 160 hk DIN (156 hk CEE) og et moment på 380 Nm og er udstyret med partikelfilter. Ud over at være højt-ydende er den også økonomisk med en udledning af CO2 på under 200 g/km (191 g/km med 16 tommer hjul og 194 g/km med 18 tommer).

Meget fleksibel
C-Crosser kan indrettes til rigtig mange behov. Den er udstyret med 5 + 2 sæder, og der er længdejustering af sæderne på række 2. Sæderække 2 kan klappes sammen ligesom sæderække 3, så man får et plant gulv. For sæderække 2 kan det ske med elektrisk betjening via en kontakt i bagagerummet.

(Foto: Citroën Danmark)
Det giver mulighed for at transportere selv store genstande i bilen, og gør det nemt, alt efter behov, at fordele pladsen mellem passagerer og bagage.

Dynamisk design
Bilen ser både muskuløs og dynamisk ud. Den har raffinerede detaljer som i en stor familiebil, og Citroën’s designafdeling har sørget for, at den har fælles træk med de øvrige Citroën modeller.

(Foto: Citroën Danmark)

Samarbejde med klar identitet
C-Crosser udspringer af samarbejdet mellem de to koncerner PSA Peugeot Citroën og Mitsubishi Motors Corporation om at producere en SUV til det europæiske marked. Den fremstilles på Mitzushima fabrikken i Japan, som skal producere 15.000 C-Crosser om året  til Citroën.
HDi-motoren er udviklet af PSA Peugeot Citroën og fremstilles på Trémery fabrikken i Frankrig.
Samarbejdet giver Citroën mulighed for at udvide sit modelprogram, som allerede nu er det bredeste i mærkets historie.

(Foto: Citroën Danmark)
Citroën’s ingeniører har været dybt involveret i udviklingen af bilen til det europæiske marked, så C-Crosser byder på køreegenskaber med en omhyggelig afstemning af komfort og vejgreb og giver fører og passagerer stor køreglæde. Opsætningen af bilen minder meget om de andre modeller  i Citroën’s modelprogram.
Tilsvarende har Citroën’s designafdeling forstået at tilføre C-Crosser tydelige Citroën-træk.

Nærportræt
Højtydende og økonomisk motor
C-Crosser markerer sig i forhold til sine konkurrenter ved sin stærke og smidige HDi-motor, som samtidig er økonomisk og udstyret med partikelfilter.
Motoren er baseret på HDi 173 med partikelfilter, som leveres til C5 og C6. I C-Crosser er turboen mono, og den har variabel geometri for at give højt moment fra lave omdrejninger (380 Nm ved 2000 omdr./min). Motoren har et cylindervolumen på 2,2 liter og arbejder sammen med en seks-trins manuel gearkasse.
Partikelfilteret er af nyeste generation, og motoren økonomisk i forhold til sine præstationer.
Udledningen af CO2 er 191 g/km og EU-mix 7,2 liter pr. 100 km, når bilen kører på 16 tommer hjul, og 194 g/km og 7,3 liter pr. 100 km på 18 tommer hjul.
Kørekomforten er yderligere tilgodeset ved en effektiv dæmpning af vibrationer takket være hydrauliske ophæng til motoren, der er udstyret med to balanceaksler. Hertil kommer en effektiv støjdæmpning af motorrummet.
(Foto: Citroën Danmark)

Undervogn
Afstemningen af undervognen i C-Crosser sikrer en god kombination af komfort og vejgreb bl.a. takket være den omhyggelige udvikling af styretøj, drivaksler og affjedring.
Hjulophænget for er af typen semi-McPherson, og der er monteret en krængningsdæmper med en diameter på 22 mm.
Hjulophænget bag er multilink med en krængningsdæmper på 20 mm i diameter for at øge stabiliteten i bilen. De bageste støddæmpere og fjedre er monteret uafhængigt af hinanden og sammen med den tarering, Citroën har valgt, giver det bilen et godt vejgreb med præcise køreegenskaber og høj komfort.
I udstyrsniveau Exclusive er der monteret 18 tommer hjul med specifikke Michelin dæk i 225/55 R18, og i udstyrsniveau Pack 16 tommer med Michelin dæk i 215/70 R16.
Hertil kommer, at C-Crosser er konstrueret med tag i aluminium for at sænke tyngdepunktet og dermed forbedre køreegenskaberne yderligere.

Effektive bremser
C-Crosser er udstyret med særdeles kraftige og effektive bremser, som samtidig er lette at dosere.
Den har bremsekaliber med dobbelt stempel foran og ventilerede skiver med en diameter på 294 mm og en tykkelse på 24 mm, hvor diameteren på skiverne bag er 302 mm. Hertil kommer ABS og elektronisk bremsekraftfordeling. ESP er ligeledes standard.
(Foto: Citroën Danmark)

Træk til alle kørselsforhold
Takket være sit firehjulstræk giver C-Crosser føreren mulighed for at vælge mellem tre typer transmission afhængig af underlag og greb. Firehjulstrækket styres af en computer, som automatisk fordeler momentet mellem for- og baghjul for at sikre optimalt greb. Computeren arbejder ud fra følgende parametre:

. bilens hastighed
. forskel i rotationshastighed på for- og baghjul
. speederpedalens stilling.

Føreren kan vælge mellem træk på 2 hjul (2WD) eller træk på 4 hjul (4WD) herunder en særlig lock-funktion med låsning af centerdifferentialet. Valget sker via en drejeknap placeret bag gearstangen og et piktogram i instrumentbordet viser, hvilken form for træk, føreren har valgt.
(Foto: Citroën Danmark)
2WD er til brug på almindelig asfalteret vej med almindeligt greb (tørvejr). Da bilen kun trækker på to hjul (forhjulene), begrænses brændstofforbruget.
4WD fordeler automatisk momentet mellem for- og bagbro med mest moment på forhjulene. Momentet til baghjulene styres af en computer afhængig af underlaget og giver dermed optimalt vejgreb under alle forhold.
Lock-funktion anbefales under kørselsforhold med nedsat greb (sne, sand eller mudder). I forhold til 4WD giver Lock-funktion 1,5 så meget moment til baghjulene, og computeren sørger for den optimale fordeling mellem for- og bag.

Passiv sikkerhed
C-Crosser har en karrosseristruktur, der beskytter både passagerer og fodgængere. Den er forstærket på en lang række punkter ved udbredt anvendelse af højstyrkestål for at begrænse følgerne af en eventuel kollision. Længdevangerne er udformet, så de i særlig grad absorberer energien fra en kollision, og desuden er dørene forsynet med særligt stødabsorberende materiale og kollisionsbjælker for beskyttelse i tilfælde af sidekollision.
(Foto: Citroën Danmark)
Karrosseriet i C-Crosser har tilstrækkelig stivhed til at beskytte sine passagerer i tilfælde af kollision ved høj hastighed og tilstrækkelig eftergivenhed til at absorbere mindre stød.
Forvognen er også konstrueret med henblik på at reducere skaderne i tilfælde af kollision med en mindre bil. For at begrænse skaderne ved kollision med en fodgænger har C-Crosser særlige stødabsorberende zoner ved motorhjelmen og skærmene samt en kofanger med polyurethan skum, der absorberer en stor del af energien for at begrænse risikoen for kvæstelser af fodgængerens ben.
Endelig er C-Crosser udstyret med seks airbags som standard og trepunktsseler ved alle syv pladser. Hertil kommer selealarm på række 1 (tilspænding og oplukning under kørsel) og 2 (oplukning af sele under kørsel) samt Iso-fix beslag på de to yderste sæder på række 2.

Fleksibilitet
C-Crosser er også en familiebil, hvilket fremhæves af den store fleksibilitet i kabinen med 5 + 2 sæder. Takket være en akselafstand på 2,67 meter er kabinen rummelig, og den er desuden udstyret med en lang række fralægningsrum.
De to pladser på række 3 er et bænksæde, som kan nedfældes i vognbunden, så der bliver en både stor og plan lastflade. Adgangen til række 3 er gjort bekvem i kraft af fremfældningen af sæderne og længdejusteringen af sæderne på række 2.
Der er splitryglæn og –siddeflade på række 2 i 2/3 – 1/3. For at øge komforten for passagererne kan ryglænene indstilles i 3 positioner, og siddefladen med hver del for sig kan justeres 80 mm i længden.
Sæderne på række 2 kan foldes op ad ryggen på række 1, dels ved hjælp af de greb, der sidder ved sæderne dels elektrisk via de to kontakter, der er placeret i højre og venstre side af bagagerummet oven over hjulkasserne.
Bagagerummet er stort ikke mindst med den mest typiske sædeopstilling med 5 sæder og nedfældning af sæderække 3, hvor bagagerumsvolumen er 510 liter VDA, når sæderne på række 2 er rykket helt frem, og 441 liter VDA, når de er rykket helt tilbage.
(Foto: Citroën Danmark)
Når sæderne på række 2 og 3 er foldet væk er den maksimale bagagerumsvolumen 1.686 liter VDA.
En anden stor fordel ved bagagerummet i C-Crosser er, at bagklappen er todelt. Når den nederste del er foldet ned, får man fuld glæde af det plane gulv i bagagerummet, idet man kan skubbe større genstande direkte ind i bagagerummet. Bagklappens nederste del kan bære en vægt på 200 kg, og  læssehøjden er kun 640 mm. Den øverste del af bagklappen, som ofte vil blive åbnet, er kompakt og let, så den er nem at håndtere.
Bagagerummet er desuden udstyret med en blød hattehylde og med to aluminiumsskinner i gulvet, som gør det nemt at fastgøre bagagen.
Reservehjulet er placeret under bilen for ikke at optage plads og for at undgå, at man skal tømme bilen for bagagen for at skifte hjul.

Dynamisk design
C-Crosser har en dynamisk og robust profil takket være de langstrakte linjer (udvendig længde på 4,64 meter, bredde 1,81 meter og højde (incl. tagbøjler) på 1,71 meter), tagets linje hen mod hækken, den høje karrosserilinje og de hvælvede hjulkasser og de specifikke Michelin dæk, som giver både vejgreb og dynamik.
Bagenden på bilen signalerer også styrke og dynamik. Det muskuløse understreges af den måde bagkofangeren omkranser bagenden på, og linjerne fremhæves af en elegant kromliste, som også udgør overgangen mellem den øverste og den nederste del af den tophængslede todelte bagklap.
Det dynamiske går igen i kabinen med sort instrumentbord, der har rene linjer, og hvor aluminiumskanten omkring urene understreger det sportslige. Førerpladsen er karakteristisk for en SUV med læderbetrukket rat og skålformet sæde.
(Foto: Citroën Danmark)
Der er også tænkt meget på komforten for passagererne med god sidestøtte på sæderne og et omhyggeligt valg af materialer i kabinen.

Citroën Danmark A/S