Morten Jespersen har allerede bevist et stort talentpotentiale som rally cross-chauffør, hvilket blev cementeret i 2006 med EM-sølv i den tunede 1,6-liters klasse for sugemotorer.
Teamchef og far Finn Jespersen forklarer omkring overvejelserne til 2007-sæsonen:
- Vi blev enige om at tage springet direkte til den ultimative fuldblodsklasse for firehjulstrækkere med turbo i stedet for en tidsrøvende mellemstation blandt de toptunede 2 liters-racere. I al beskedenhed er Morten således blandt de yngste rookies, hvad angår 4WD-klassen i europæisk motorsport.
Nordjyden er godt tilfreds med sine nye udfordringer som chauffør i Peugeot 206 WRC. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
Nordjyderne lægger således ikke skjul på, at de langsigtede ambitioner gælder en EM-satsning. Derfor er 2007 helliget massiv erfarings-indhentning samt test af turbo-fartkometen 500 hestekræfter under motorhjelmen, hvilket krydres med et imponerende drejningsmoment på 700 Nm.
- Vi satsede på en sæsondebut i DM-afdelingen på den tyske EM-bane Estering ved Hamborg tidligere på foråret, supplerer Morten Jespersen. – Efter hjemkomsten fra bilens forrige ejer i Frankrig har raceren været adskilt næsten i atomer, hvor alt er blevet kikket efter i sømmene. Den efterfølgende genopbygning introducerede uvilkårligt nogle små børnesygdomme, som utroligt nok blev held i uheld for os.
Elektronisk motorstyring er standard i alle moderne biler. Til motorsportsbrug er det indlejrede computerprogram ekstra avanceret for at tilsikre optimal virkning af hestekræfter samt drejningsmoment. Som en yderligere sikkerhed kan motorstyringen falde tilbage på et såkaldt nødprogram, hvor bilen transporteres med reduceret power for at skåne motor og andre vitale dele, herunder specielt den indbyggede turbo.
- På nødprogrammet kan man hverken udnytte den optimale topfart eller de udslagsgivende hestekræfter til at komme først over målstregen, fortsætter Morten Jespersen. – Vi rev os derfor kraftigt i hårtotterne, specielt da problemet heller ikke kunne løses med fjernsupport fra Peugeot Sport i Frankrig.
Det viste sig senere, at franskmændene i mellemtiden havde udviklet en nyere version af motorstyringen, som derfor blev monteret i Peugeot 206 WRC'eren.
Under indkøringen i testbænk hos motortrimmeren NAAK i Års rev en lille kugle sig løs fra turboen. Den forræderiske kugle røg hurtigt ud i oliekanalen og kom i klemme nede i selve oliepumpen, som herefter satte sig fast.
- Vi opdagede heldigvis problemet hurtigt, konstaterer Morten Jespersen. - Remmen til oliepumpen sprang nemlig i stumper og stykker. Der var formentlig sket større og dyrere skader på motoren, såfremt problemet var opstået under konkurrencekørsel.
Mange timer er brugt til den flotte opbygning af Peugeot 206 WRC'eren for Jespersen Rallycross. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
Med nyindlagt motorstyring og en turbo i samme topkvalitet, som anvendes de rutinerede svenskere helt fremme i EM-feltet, er Jespersen Rallycross sultne efter en sæsondebut i Int. LUK Rally Cross Mekonomen. Dette arrangement foregår søndag d. 24. juni på MNJ's Rally Cross stadion i Nysum, og byder på mange spændende RC-teams fra både Norge, Danmark, Tyskland og Østrig.
- Jeg får mange konkurrenter blandt 4WD’erne til generalsejren, afslutter Morten Jespersen. – Fra Danmark er det Frode Sørensen (Ford Puma 4x4), Dennis Rømer (Fiat Coupé Evo 4WD), Torben Møller (Seat Cordoba WRC), Bruno Hansen (Ford Puma 4x4). De følges til målstregen af det tysktalende femkløver: Rolf Volland (Skoda Fabia WRC), Ralph Wilhelm (Lancia Delta Integrale), Frank Eichelberg (Audi A4 4WD), Edy Schuster fra Østrig (Ford Focus 4x4) samt Jörck Jogel (Ford Focus 4x4).
Motorsport Nordjylland Åge Kirketerp Jensen Læs mere om: Morten Jespersen |