Lidt afhængigt af hvilken vejrudsigt man læser, så bliver det alt fra bygevejr til konstant regnvejr hele lørdag, så der er god grund til at få kontrolleret bilen i disse forhold.
Regnvejr... (Foto: Jan Kaiser)
I mellemtiden kan vi så følge lidt op på nogle af begivenhederne fra i går aftes.
JLOC Lamborghinien er definitivt ude. Karosseriet var så skadet, at der skulle bygges en helt ny bil, hvilket man ikke må i henhold til reglementet. At IMSA Porsche så fik lov til præcis det samme sidste år, er en helt anden sag - men det var jo også et fransk hold.....
Marco Apicella, som kørte Lamborghinien da uheldet skete, er blevet udskrevet fra hostpitalet igen, lidt øm men ellers ved godt mod og totalt uskadt. Angiveligt var årsagen til uheldet at et bagdæk eksploderede under nedbremsning til den første chikane på Mulsanne langsiden, hvilket sendte ham direkte ind i dækmuren med 250+ km/t. Ikke så underligt at bilen er totalskadet!
Et lille kuriosum er at Swiss Spirit Lola-Audien er den eneste prototype på banen, som ikke har traction control. Hvorfor nu det? Jo - Audi R8 motoren har aldrig haft Traction COntrol! Hvilket er lidt af en overraskelse for alle, da man ellers altid har formodet at Audi'en - som alle andre LMP1'ere - altid har haft traction control, men det var altså en fejl... Ikke sært at den har lavet et par spins eller to i løbet af aftenen.
Corvetterne er nu officielt pakket sammen for i dag - De er klar til lørdag, ingen grund til at spilde mere tid med at risikere bil og kørere i det her dårlige vejr.
En del biler har faktisk en bekymring omkring deres kørere. Reglementet foreskriver nemlig at alle kørere skal sætte en tid som er indenfor 130% af en tid sat som gennemsnit af de tre hurtigste forskellige biler i klassen. Normalt er dette ikke et problem, men med det hurtige tempo i går, og det dårlige vejr, er der nogle biler som ikke har nået at sætte en hurtig nok tid, men den generelle holdning/forhåbning er at ACO i dette tilfælde vil se stort på denne regel, da det ellers vil kunne fjerne ca 10 biler fra feltet...
Aftenens mest spændende moment kommer da Peugeot nr. 7 kl. 22.35 kører ligeud i Arnage svinget og ind i dækbarrieren - Marc Gene har vist overvurderet grippet på den regnvåde bane. Peugeoten bliver trukket fri, men kan vist ikke selv køre tilbage til pitten, så bilen bliver parkeret bagved barrieren og er dermed ude af aftenens kørsel. Det illustrerer meget godt risikoen ved at køre i dette vejr: Du kan blive lidt klogere på din bil, men du løber en stor risiko for at ødelægge bilen og potentielt smide dit løb væk.
Vejret bliver stadig værre - regnen tager stille og roligt til og er nu nærmest konstant over hele banen.
Alphand Aventures Corvette C5-R kører af lige ved siden af Peugeoten i Arnage, der er tilsyneladende meget glat der. Akkurat som Peugeoten kan Corvetten ikke selv starte igen, og er dermed færdig for i aften.
Kigger vi lidt på tiderne, så er Peugeot i mellemtiden kommet ned på 4:01.928, hvilket er 4 sekunder hurtigere end den hurtigeste Audi, der har sat tiden 4:05.479 - i øvrigt sat af Tom K. Men som sagt tidligere - det er næsten umuligt at læse noget meningsfyldt ud af disse tider.
Tom K undervejs i regnen (Foto: TomKristensen.com)
I LMP2 er tiderne også temmeligt langsomme - hurtigste bil er Barazi Epsilon med tiden 4:14.326 - resten af feltet i klassen er 20 eller flere sekunder langsommere.
Tiderne i GT1 bliver domineret af Aston Martin - hurtigste er her Team Modena Aston Martin i tiden 4:28.580 - i øvrigt hurtigere end størstedelen af LMP2-feltet! Casper Elgaards bil nr. 008 ligger 4 sekunder efter denne tid i 4:32.633.
Hurtigste bil i GT2 er faktisk vores "danske" Autorlando Porsche, hvor Pierre Ehret har sat tiden 4:36.386 - godt gået!
Men gridden bliver altså som den var ved afslutningen i går aftes - der bliver ikke rykket på placeringerne i aften. Dermed kan vi også konstatere at Peugeot fik pole i første forsøg efter en uventet hård kamp med Audi. Det lægger op til et vanvittigt spændende ræs!
Dækningen af kvalifikationen stopper her - skulle der ske yderligere udviklinger bringer vi mere om det i morgen. Jesper Thomsen
Læs mere om: Jan MagnussenTom KristensenAudi Sport Infineon Team JoestCorvette RacingLe Mans16/06/07 - Le Mans - Le Mans |