- I 1924 blev Spa-motorbanen grundlagt efter samme princip i det vestlige
Belgien, forklarer Formel Ford-rookien Nils K. Vestergaard fra Fyn. -
Konceptet var en trekantet layout på kommunale asfaltveje med en samlet
længde af 14 km., som forbandt tre landsbyer i det kuperede bjergterræn i
Ardenner-bjergene.
Motorbanen i Spa har altid været et specielt kapitel hos europæiske
racerkørere, som har haft mulighed for at prøve kræfter med den spektakulære
rundbane. For at højne sikkerheden samt tilsikring af daglig anvendelse
byggede belgierne i 1979 en permanent bane på lidt over 7 km..
Tidtagningen på Spa foregik i over 30 graders varme, Nils K. og Gert Vestergaard udnytter derfor skyggen i ventetiden sammen med teamets mekaniker Kenneth Hansen. (Foto: RACINGTEAM VESTERGAARD)
- For at blive lidt i sprogbruget kan man benævne Spa og kollegaen Nürburg
Ring med den berømte nordsløjfe som motorbanernes grandtanter, fortsætter
Nils K. Vestergaard. - Mange Formel 1-chauffører har således Spa som deres
favorit-circuit, fordi den byder på mange hurtige og kuperede sving, og
samtidig præsterer den et ultimativt våben i REGNEN.
Motorbanen ligger i et stort bjerg-skovområde, som åbenlyst tiltrækker
regnbyger som en magnet. I den ene ende af baneområdet kan der flot
sommervejr, hvorimod det står ned i stænger på andre baneafsnit.
Nils K. Vestergaard kørte sig pænt op gennem feltet på det vandglatte underlag i Spa. (Foto: RACINGTEAM VESTERGAARD)
- Nils havde kun kørt et enkelt regnvejrsløb før Spa, supplerer Gert
Vestergaard. - Med en næsten total våd løbsweekend fik vi derfor god
mulighed for at opbygge det nye erfaringsområde. Tørvejr og regn skal
behandles vidt forskelligt, hvad angår opsætning af undervogn og kørestil.
På fugtig asfalt køres der med et dækmønster, som ligner almindelige
gadedæk, hvorimod der er fuld kontakt uden opskæring i tørvejr.
Racingteam Vestergaard har fremvist imponerende indlæringskurve i FFB -
Formula Ford Benelux-serien, som har bevirket anerkendende skulderklap fra
konkurrenterne.
Nils K. Vestergaard har fået god tempo i Formel Ford-raceren. (Foto: RACINGTEAM VESTERGAARD)
- Vi har fået meget godt tag på feltet af tredjegenerations-feltet i Formel
Ford med de nye 1,6 líters-motorer, konstaterer Nils K. Vestergaard. -
Således kører jeg allerede nu hurtigere i både tørvejr og regn end
andengenerations-racerne efter den tredje løbs-weekend i FFB-serien.
Tidtagningen på Spa foregik i tørvejr, og her scorede Nils K. Vestergaard
syvendehurtigste tid. Denne placering blev dog senere sløjfet til en lidt
dårligere, idet fynboen angiveligt havde kørt lidt for tæt på de såkaldte
curbs.
Den unge fynbo er en god dansk motorsports-ambassadør i FFB-serien, som fremmaner respekt hos konkurrenterne. (Foto: RACINGTEAM VESTERGAARD)
- I regnvejret sluttede jeg som tolver og nier, afslutter Nils K.
Vestergaard. - I de næste FFB-afdelinger påregner jeg dog at banke på til
TOP FEM. Optimismen har vi i baghovedet til trods for, at de næste 2
løbsweekender foregår med nye bekendtskaber til rundbanerne i Assen (NL) og
Zolder (B).
RACINGTEAM VESTERGAARD
Åge Kirketerp Jensen Læs mere om: Spa-Francorchamps |