Ved den foregående test havde man netop fundet ud af, at en sensor i motorrummet ikke måtte blive afkølet for meget af fartvinden, da det fik motorstyringen til at skifte til nødprogram for ikke at skade motoren. Problemet med den svigtende motorkraft så derfor endelig ud til at være løst.
Ved morgentræningen kunne Anders konstatere, at bilen styrede perfekt og dermed var let at kontrollere på den snoede bane. Til gengæld manglede der igen nogle heste i stalden, og det kunne gennem køreteknikken akkurat strækkes til en acceptabel træningstid. Indtil tidtagningen midt på eftermiddagen blev der arbejdet på at finde en forklaring og løsning på mysteriet om sensoren den hverken måtte blive for varm eller for kold. ”Jeg forstår ikke, hvordan de får den bil til at køre ude på landevejen, når den slår over på nødprogram allerede ved 90 grader”, undrede Anders sig.
Anders Majgaard foran Anders Christensen. (Foto: Spider-Web.dk)
Til tidtagningen forsøgte man sig med lidt mere køling til sensoren, og det gav trods alt en forbedring på tre pladser til syvendepladsen.
Da starten går til første heat kommer BMW’en godt med og kan holde sin plads lige bag Peter Olsen. I forbindelse med et uheld kommer er der Safety Car i ganske kort tid, men nok til feltet samles i en tæt klump. Anders fortæller: ”Jeg ligger lige bag Peter, da vi kommer tilbage på den gamle banedel og farten begynder at stige. Så bremser første bil, og der manglede jeg rutinen til at forudse, hvad der ville ske, så jeg bremser og kommer ikke hurtigt nok på gassen, og så er Peter pludselig kørt fra mig.”
Med en motor, som igen var gået på nødprogram, var der ikke maget at svare igen med, når konkurrenterne bankede på, så der blev hele tiden kørt med det ene formål at holde fart gennem svingene. På en af de sidste omgange må Anders lade Rene Hoff smutte forbi og ender dermed på en syvendeplads.
Også i andet heat får Anders en god start, men kommer i tumulten lige efter start til at ramme en konkurrent. Når man kigger på tider eller løbsgrafikken ser man ikke den tætte kamp, der udspillede sig med Anders Christensen og de positionsskift der skete undervejs. ”Jeg var blevet overhalet og ville have pladsen tilbage, så i den skarpe højrekurve ind på det gamle banestykke lagde jeg mig i ydersporet og holdt bare på”, forklarer Anders. ”Da vi nåede op til opløbssvinget lå jeg på indersiden og vandt min plads tilbage, så det var jeg godt tilfreds med”.
Nu arbejdes der på højtryk på at få fremskaffet en ny styreboks, så man ikke igen skal begrænses af styreboksens nødprogram til næste løb på Padborg Park. Generelt er Anders meget tilfreds med bilen og den niendeplads han på nuværende tidspunkt indtager i den samlede stilling. ”Det er vores læreår, og vi ligger indenfor top ti, som er vores mål, så vi kan stort set være tilfredse – især når man tager i betragtning, at vi også har måttet smide to heat væk og derudover har mistet motorkraft i næsten alle løb.
For Jesper Ternvalt var det en weekend med op og nedture. Træningen er begyndt at sætte sine spor på tiderne i positiv retning, selv om ikke alle medlemmer af teamet synes det går stærkt nok. ”Drengene siger jeg kører som en – nå, ja man må jo ikke kønsdiskriminere, så vi kan vel bare sige, at de mener min bil er herreløs, når jeg er på banen. Derfor har de udstyret mig med BH, G-streng og tylskørt og det må jeg først tage af, når jeg kører fra Camilla”.
Jesper Ternvalt under tidtagningen. (Foto: Spider-Web.dk)
Træning og tidtagning gik ganske fornuftigt og en række kørere blev henvist til pladserne bag BWM’en, som et håndgribeligt bevis på ejermandens begyndende tilvænning til baghjulstrækkeren.
De gode takter fortsatte i første heat, hvor Jesper sluttede foran Henrik Møller Sørensen og Camilla Stephansen. Undervejs havde der været gode dueller, hvor der igen var blevet flyttet lidt grænser for, hvor hårdt man kan presse en E46. ”Min tillid til bilen vokser for hver eneste gang jeg er ude og køre, og det kan jeg takke Michael Outzen for. Han er en dygtig læremester, som virkelig forstår at lære mig tingene i den rækkefølge, som jeg kan kapere det.”
Jesper Ternvalt på vej gennem svinget til det nye banestykke. (Foto: Spider-Web.dk)
Dagens andet heat viste sig desværre også at blive det sidste, da en meget ivrig konkurrent mente, at hele løbet kunne afgøres i sving 1. ”Det er møgærgerligt, at han ikke er klar over, at man kan tabe det hele i første sving, men ikke har vundet noget før man kommer over målstregen. Nu er det så er mig, der må betale prisen ofr hans overmod.” En berøring var nok til at et baghjulsophæng knækkede, og publikum fik demonstreret, at nok er en BMW livlig med bagenden til daglig, men det er for ingenting at regne, når det ene baghjul får lov til at gå sine egne veje.
JA Motorsport er tilbage på sporet når næste løb starter på Padborg Park om godt en uge. Indtil da er der lige et par tekniske detaljer, som kræver lidt opmærksomhed, så man igen kan være oppe på fuld kraft når starten går.
JA Motorsport Spider-Web.dk Læs mere om: Anders MajgaardJesper TernvaltJA MotorsportJyllandsringen10/06/07 - Jyllandsringen - Advan Cup |