Michel Nykjær, Tappernøje, og John Nielsen, Horsens, ankommer til det midtjyske højland som de to kørere, der har bragt sig i front af tabellen. Bare et enkelt point adskiller de to på første- og andenpladsen, og de har mere end 20 points forspring til tredjemanden, Michael Outzen, Ringe, som også var en af triumfatorerne ved det seneste løb på Sturup Raceway. Her sikrede han sig sin første løbssejr nogensinde i bilsportens kongeklasse.
Den 10. juni kører DTC-toget igen. Denne gang er det FDM Jyllandsringen, som lægger asfalt til tredje runde af årets intense mesterskab. (Foto: Birger Vilén - www.euroracer.org)
Men trioens succes har sin pris. Topresultaterne ved det foregående løb udløser sammen med deres indkørte mesterskabspoints nemlig også succesballast, og de tre kørere skal derfor have forøget deres bils basisvægt med mellem 25 og 40 kg til Bilzonen Autobild Juniløbet, hvor Michel Nykjærs Seat Leon bliver den tungeste.
Sydsjællænderen må derfor forventes at få det svært, for FDM Jyllandsringen er kendt som en bane, hvor feltets baghjulstrukne biler langt nemmere kan få overført deres kræfter i de mange skarpe sving. Men derfor kan både Michael Outzen og John Nielsen godt forvente at få skarp konkurrence indenfor egne rækker.
For den forsvarende mester Casper Elgaard, Århus, og hans forgænger i embedet, Jan Magnussen, England, fik den foregående afdeling af Danish Touringcar Championship nemlig en katastrofal afslutning, da de begge måtte udgå med hårdt skadede biler. De har gjort det muligt for de to evige rivaler at reducere deres respektive BMWers basisvægt med 5 kg, hvilket stiller dem rigtigt stærkt på FDM Jyllandsringen.
Men en sådan reduktion er de ikke ene om. Også Henrik Lundgaard, Hedensted, stiller op med en ’undervægtig’ bil ved Bilzonen Autobild Juniløbet, og da FDM Jyllandsringen netop er den bane, hvor hans team har testet den nye Chevrolet Lacetti mest, må sandsynligheden for mærkets første podieplacering og måske endda sejr være meget stor. De to hidtidige afdelinger af Danish Touringcar Championship har vist, at finalevinderen har været identiske med vinderen af det første af de to kvalifikationsheats, hvor et godt udgangspunkt for en sejr her er en startplacering helt i front. Og netop de tolv bedste startplaceringer til det første kvalifikationsheats fordeles på baggrund af Super Pole-konkurrencen, hvor netop Henrik Lundgaard har vist sig som den sande mester i den ensomme kamp mod stopuret.
Bilzonen Autobild Juniløbet køres efter Danish Touringcar Championships nye afviklingsformat, hvor lørdagens tidtagning sender feltets tolv hurtigste biler i Super Pole-konkurrencen, mens det øvrige felt i Last Chance-kvalifikationen kæmper om startplaceringerne fra nummer 13 og nedefter. Herefter går det søndag eftermiddag løs med de to indledende kvalifikationsheats, der udover at udløse points til mesterskabet, også bestemmer startopstillingen til den afgørende finale.
Spørgsmålet er så bare, hvem der vinder denne finale, for i Danish Touringcar Championship kan ske.
Tidligere løbsvindere ved Juni løbet:
1999 Michael Carlsen, Vissenbjerg, Peugeot 306 GTI.
2000 John Nielsen, England, Nissan Primera.
2001 Jan Magnussen, England, Peugeot 306 GTI.
2002 Mike Legarth, Vamdrup, BMW 320i E46.
2003 Casper Elgaard, Århus, BMW 320i E46.
2004 Jason Watt, Herlev, Peugeot 307 GTI.
2005 Casper Elgaard, Århus, BMW 320i E46.
2006 Løbet ikke afholdt. Læs mere om: Jyllandsringen10/06/07 - Jyllandsringen - Danish Touringcar Challenge |