Morgenens hurtigste mand, til sidst.. Mika Hakkinen (Foto: DTM.de)
Morgenens warm up forud for dagens DTM løb på Eurospeedway Lausitzring blev en tæt affære, de første atten kørere indenfor et sekund. Strategien for dagens løb udspiller sig allerede, kører Audi konservativt i manglen på straightline speed, og overstyring i de snævre sving?
Debutanten Paul di Resta viser igen sin store klasse, den regerende F3 Euro Series mester var længe den hurtigste. Di Resta kørte længe 1.20.002, og var den første under 1.20. Han formår virkelig at hive tider ud af den to år gamle racer, nu forsynet med strafballast, som ingen andre har evnet.
Paul var den eneste, der reelt formåede at byde de nye 2007 Mercedes C-klasse racere op til kamp. Det var først i en sidste flyver, at Mika Hakkinen formåede at tage morgenens hurtigste tid på 1.19.753, to tiendedele hurtigere end di Restas to år gamle Mercedes.
Længere nede i Mercedes top fem finder man Gary Paffet på en flot femteplads, i sidste års vinderbil. Adam Carroll er morgenens hurtigste Audi i en 2005 Audi R12, mens Alex Margaritis på syvendepladsen sammen med Paffet viser, at sidste års Mercedes bestemt kan være med i kampen om de sekundære pokaler.
Paul di Resta sætter Mathias Laudas bedre bil i perspektiv (Foto: DTM.de)
Men dagens sejr kommer til at være et internt Mercedes opgør, med Bruno Spengler og Mika Hakkinen i hovedrollerne. Om Paul di Resta tager endnu en podieplacering, afhænger af dæksliddet på den tyske bane. 2005 Mercedes raceren er kendt for at have en lidt vel løs bagende, dog er netop dette kritikpunkt væsentligt forbedret fra 2004 udgaven, der var decideret løs, grundet dårlig downforce.
Et faktum som især Susie Stoddart har glædet sig over i år, hvor hun kunne tage hul på sin 2005 Mercedes. Netop den smukke skotske pige har skuffet lidt i denne weekend, banen er tydeligvis ikke helt hendes kop the. Men hun gør det så meget bedre end Vanina Ickx, dermed endnu en nummer sjok placering hele to sekunder fra Paul di Resta, ligeledes i en 2005 racer, hun er ved at være et tvivlsomt element.
Vanina har i dag udtalt, at hun bare glæder sig til mandag, og at hun ikke aner hvor hun skal finde speeden. Specielt de hårdere 2007 dæk, samt det faktum at Audi R12 2005 raceren, ifølge Tom K, skal køres agressivt på grænsen, for at finde de sidste tiendedele, tiltaler slet ikke belgieren. 2007 udgaven af Toms Audi, kaldet R13, er langt mere godmodig og bedre til at udnytte de hårdere 2007 Dunlop kontroldæk.
Alexandre Premat i en smuk powerslide på Lausitz (Foto: Audi Sport)
Audi ser ikke specielt stærke ud på Lausitzring, dog skal stor ros gå til Alex Premat, der kun har kørt en halv løbsomgang i hele sin DTM karriere på Hockenheimring. Men franskmanden er stået direkte ud af hospitalssengen, og har længe været Audis stærkeste bud på en stærk pointplacering i dagens løb. Man kan naturligvis håbe på, at Audi har bedre styr på de nye Dunlop kontroldæk, hvorfor man hos Audi har valgt en mere konservativ løbsstrategi.
Gårsdagens kvalifikation var en reel skandale for Audi, kun Premat formåede i en et år gammel bil at være med i Q3, mens alle 2007 Audi racerne blev siet fra. Den eneste fordel Audi har, er at de generelt har været stærkere strategisk, samt ikke mindst bedre og hurtigere i pitten. Mens HWA Mercedes har lignet en efterligning af det hedengangne italienske Ferrari casino..
En lille bemærkning skal falde til tidtagningen i dagens warm up, her stod det at læse at Alexandre Premats hurtigste tid var 1.20.295. Men at hans sidste tid var en tiendedel bedre, nemlig 1.20.196. Hvorvidt der er tale om en transponderfejl, skal jeg ikke kunne udtale mig om. Men ellers har Premat igen været den hurtigste Audi pilot, og dermed slået Adam Carroll på sjettepladsen?
Dagens overraskelse, Alexandros Margaritis? (Foto: DTM.de)
En sidste bredside skal gå til Tom Kristensens vikar, Markus Winkelhock. Spørgsmålet er, om Audi Motorsportschef, Dr. Wolfgang Ullrich er mand nok til at indrømme, at han har valgt forkert. Hvis det er tilfældet må man håbe, at han ikke har smidt Nicolas Kiesas telefonnummer ud, ellers kan han få det af mig.
Markus er spild af tid og plads, og lever højt på sin fars og onkels fine efternavn. Det er efterhånden pinligt tydeligt, at beslutningen om at hyre ham som Tom Kristensens vikar er taget ud fra kommercielle hensyn, og kommer forhåbentligt til at ride Ullrich som en mare. Glad er jeg for, at jeg ikke skal se Hans-Jürgen Abt i øjnene, når Winkelhock endnu en gang har skuffet i en spritny 2007 Audi R13!
Vejrudsigten ser rigtigt godt ud, allerede ved morgenens warmup klokken 10 var temperaturen allerede 23 grader, og til løbet forventes der op imod 28 graders lufttemperatur, solskin og en svag østlig vind.
Det kan kun gå opad for Tom K´s vikar (Foto: Audi Sport)
Løbet transmitteres live af den tyske kanal ARD klokken 13.45, med Manuel Reuter bag mikrofonen. Den danske sportskanal TV2Sport har valgt at sende løbet forskudt klokken 20.00.
I ønskes alle et godt og spændende DTM løb!
Resultat af morgenens warm up på Lauitzring:
|
Nr | # | Kører | Bil | Tid | Omg. |
|
1. | 6 | Mika Hakkinen | Mercedes 2007 | 1.19.753 | 17 |
2. | 19 | Paul di Resta | Mercedes 2005 | 1.19.938 | 23 |
3. | 1 | Bernd Schneider | Mercedes 2007 | 1.20.111 | 18 |
|
4. | 2 | Bruno Spengler | Mercedes 2007 | 1.20.173 | 16 |
5. | 9 | Gary Paffet | Mercedes 2006 | 1.20.180 | 20 |
6. | 20 | Adam Carroll | Audi 2005 | 1.20.207 | 22 |
|
7. | 10 | Alex Margaritis | Mercedes 2006 | 1.20.223 | 23 |
8. | 5 | Jamie Green | Mercedes 2007 | 1.20.252 | 16 |
9. | 17 | Alex Premat | Audi 2006 | 1.20.295 | 21 |
|
10. | 8 | Timo Scheider | Audi 2007 | 1.20.301 | 22 |
11. | 3 | Mattias Ekström | Audi 2007 | 1,20.341 | 19 |
12. | 18 | Mathias Lauda | Mercedes 2005 | 1.20.396 | 23 |
|
13. | 15 | Daniel la Rosa | Mercedes 2006 | 1.20.410 | 22 |
14. | 11 | Mike Rockenfeller | Audi 2006 | 1.20.439 | 20 |
15. | 16 | Christian Abt | Audi 2006 | 1.20.457 | 23 |
|
16. | 4 | Martin Tomczyk | Audi 2007 | 1.20.487 | 23 |
17. | 12 | Lucas Luhr | Audi 2006 | 1.20.570 | 20 |
18. | 7 | Markus Winkelhock | Audi 2007 | 1.20.733 | 22 |
|
19. | 14 | Susie Stoddart | Mercedes 2005 | 1.21.085 | 23 |
20. | 21 | Vanina Ickx | Audi 2005 | 1.21.876 | 18 |
|
Susie Stoddart skal man ikke afskrive endnu.. (Foto: DTM.de) Aslak Vind
Læs mere om: Lausitzring20/05/07 - Lausitzring - DTM |