Tre kørere fører i fællesskab VM, mens den fjerde halter lidt bagefter. Fra McLaren er det Fernando Alonso og Lewis Hamilton og fra Ferrari er det Kimi Raikkonen og Felipe Massa.
Men selvom der er spænding i VM tabellen har de første tre løb ikke budt på så meget underholdning som man kunne have håbet. I virkeligheden er Formel 1's problem igen blevet udstillet - der sker for lidt på banen og det uden for betyder for meget. Strategi og pitstop er vigtigere en kørerstil og overhalinger.
I Spanien er der ingen grund til at tro at verden ser anderledes ud. De to teams vil givet dominere igen, tilgengæld er det svært at sige hvilket team eller hvilke kørere der har fordelen.
Men spænding i løbet skal man nok ikke håbe for meget på. Det Spanske Grand Prix har aldrig haft ry for at være specielt spændende og som tingene står i øjeblikket er der heller ikke meget der tyder på at det skulle blive anderledes i år.
Så Ferrari og McLaren vil dominere - og der vil ganske givet blive rokeret i toppen af tabellen. Så måske kan Spanien på den måde blive et væsentligt løb - at skille sig ud fra de andre bejlere til VM trofæet, vil måske vise sig at være noget der kan være med til at bestemme udfaldet af VM.
Længere nede i feltet er der flere teams der kæmper for at nå et mere anstændigt niveau i forhold til hvad de selv forventer og i forhold til hvad de hidtil har præsteret. Renault hænger og er sakket voldsomt bagud. Deres mål må i første omgang være at blive bedre end BMW, der som stort set det eneste team har gjort mere end hvad man med rette kunne forvente.
De japanske teams, Toyota og Honda, virker endnu mere kuldsejlede end Renault. Mens man kan have en vis tiltro til Flavio Briatores evner til at dirigere et skib i havsnød, virker det som at de japanske giganter i øjeblikket tager vand ind. Der er intet der tyder på væsentlig fremgang for nogle af holdene i Spanien.
Så man kan forvente et noget statisk løb, uden de store forskydninger i forhold til stillingen efter første omgang. Men man kan også forvente en stadig tæt kamp om mesterskabet. Og trøsten her er, at hvis VM er spændende, plejer løbene også at blive det. I takt med at VM kampen skrider frem vil intensiteten forplante sig til banen i kraft af flere satsninger og flere nerver hos kørerne
Martin Møller-Thomsen
Læs mere om: Circuit de Catalunya13/05/07 - Circuit de Catalunya - Formel 1 - FIA F1 |