Det skal indrømmes at comeback’et til Gary Paffett var imødeset. Han var i 2004 og 2005 en af de bedste, hvis ikke den bedste, i klassen. Han gik i ét med sin Mercedes og blev i 2005 en meget overbevisende mester. En tid som Formel 1-testkører gav ikke et testsæde, og savnet af race blev for stort. Mattias Ekström sagde forud for sæsonen at han bestemt ikke ville afskrive at Paffett kunne hente sejre – så meget respekt har svenskeren for briten. Og det kan være at Ekström skal forsøge sig som spekulant, for allerede efter to løb gik hans forudsigelser i opfyldelse.
Kigger man på britens præstation i kvalifikationen var der noget der kunne indikere at han var en mand på en mission. Han var blandt de hurtigste i de to første afsnit af kvalifikationen, og han blev ”kun” nummer 8 da det endelig gjadt. Slet og ret fordi han på sit sidste forsøg forbremsede sig i det første sving. Ærgerligt for Paffett – men det åbnede stadig op for en meget agressiv strategi som Persson teamet iværksatte. Det blev nøglen til succes’en. Det historiske podie - tre brugtvognskørere indtog Oschersleben (Foto: Audi Motorsport)
Mika vs. Mike – den havde ingen rigtig regnet med
’Mika Häkkinen og Mike Rockenfeller i første startrække’ – havde nogen solgt den historie før weekenden var der nok ikke ret mange der havde taget det seriøst. Men DTM er blevet seriøs business, og efter sidste års tæmmelig tamme sammensætning af ældre racere, synes reglementet endelig at virke. Weekenden igennem havde Mike Rockenfeller haft en god fornemmelse for banen og succes: og ikke underligt! Han har den samme racer som fandt vej til pole position og sejren sidste år – kørende i Tom Kristensens 2006-racer. Så den kender vejen! Han var tæt på at gøre det som ingen havde troet – sætte en ældre racer på pole, men Mika Häkkinen havde andre planer. Häkkinen var som forvandlet (Foto: DTM)
For en ganske sjælden gangs skyld viste finnen sig nemlig flyvende – næsten kommende ud af intet. Han var uden gejst og virkede lost på Hockenheim – og fik kritik herfra for sin noget ligegyldige attitude. Men arbejdshandskerne var fundet frem og den gamle kriger var at kende igen. Så meget at vi igen fik den klassiske Mika at se på TV. Efter kvalifikationen forsøgte en tysk reporter at få en kommentar, og den fik han da også i noget intetsigende efter 10 sekunders absolut stilhed – så kender vi ham igen!
Mattias Ekström og Bruno Spengler var måske den række som de fleste ville pege på havde det største potentiale for at hente sejren, mens der bagved dem igen var en række 2007’ere. Ingen regnede rigtig med at de to gamle racere ville være at finde som kandidater til at vinde.
Det første sving – watch out!
Forud for løbet var det mest hotte samtaleemne i paddock det nye første sving. Hvor banen tidligere slog et hurtigt venstre knæk for derefter at gå over i et meget langt højre sving, er banen blev ombygget i vinters. For enden af langsiden følger et skarpt og kantet 90 graders venstresving. Det et forholdsvis smalt første sving, og et par løb i de øvrige klasser gav en hel del exits i netop det sving. Men alle kørerne besindede sig og det var ikke til at tro, men der var næppe en eneste kører der byttede farve i det første sving – næste uhørt i DTM!
Mike Rockenfeller holdt nerverne godt i ro og trak i starten fra Mika Häkkinen, mens det gik helt galt for Bernd Schneider. Han klagede inden løbet over at der var problemer med koblingen, og det må siges. Den forsvarende mester stod helt stille da starten gik og han faldt derfor helt tilbage. Schneider har virkelig haft en katastrofal sæson indtil videre og der skal til at ske noget nu hvis han skal komme tilbage og kunne forsvare sit mesterskab. Derimod blev hele løbet ødelagt for Mattias Ekström der tyvstartede. Han fiflede lidt for meget med koblingen. "Jeg tænkte blot ved mig selv: 'Oh no – det er ikke hvad jeg har brug for!' Det er noget jeg må lære af og ikke tage så stor en chance," lyder det ærligt fra Mattias Ekström.
Afsted mod første sving - Rockenfeller i den røde Audi tager sikkert føringen - med tyvstartende Ekström efter sig (Foto: DTM)
Og set anden anden vej på vej gennem det første sving - læg mærke til den gode plads der er til alle kørere! (Foto: DTM)
I front trækker Rockenfeller og Hakkinen feltet med rundt, og efter noget tid får Hakkinen spolet forspringet ind – og medtager Bruno Spengler som ellers blev sat noget på de første omgange. Noget tydede på at Rockenfeller, efter sin stærke start, ikke kunne holde dampen helt oppe. Et af løbets måske vigtigste punkter blev 6. omgang: her åbner pitten for at kunne udføre det første pitstop. Blandt de første til at stoppe er Gary Paffett, Jamie Green, Martin Tomczyk og Bernd Schneider. Det begynder at se rigtig godt ud – især da man på tiderne kan se at Paffett og Green begge sætter markant bedre tider end de forreste. Det taktiske spil ser ud til at være sat i gang.
Stillingen efter 6. omgang
|
Nr. | # | Kører | Bil | Tid | Box |
|
1. | 11 | Rockenfeller | Audi A4 DTM | 8:32.967 | 0 |
2. | 6 | Häkkinen | AMG Mercedes C-Klasse | + 0.697 | 0 |
3. | 2 | Spengler | AMG Mercedes C-Klasse | + 2.340 | 0 |
|
4. | 8 | Scheider | Audi A4 DTM | + 5.059 | 0 |
5. | 16 | Abt | Audi A4 DTM | + 7.870 | 0 |
6. | 19 | di Resta | AMG Mercedes C-Klasse | + 8.603 | 0 |
|
7. | 10 | Margaritis | AMG Mercedes C-Klasse | + 9.653 | 0 |
8. | 18 | Lauda | AMG Mercedes C-Klasse | + 11.218 | 0 |
9. | 12 | Luhr | Audi A4 DTM | + 12.680 | 0 |
|
10. | 15 | La Rosa | AMG Mercedes C-Klasse | + 13.430 | 0 |
11. | 9 | Paffett | AMG Mercedes C-Klasse | + 14.235 | 1 |
12. | 14 | Stoddart | AMG Mercedes C-Klasse | + 14.327 | 0 |
|
13. | 7 | Biela | Audi A4 DTM | + 14.857 | 0 |
14. | 17 | Werner | Audi A4 DTM | + 15.979 | 0 |
15. | 5 | Green | AMG Mercedes C-Klasse | + 18.894 | 1 |
|
16. | 21 | Ickx | Audi A4 DTM | + 19.385 | 0 |
17. | 4 | Tomczyk | Audi A4 DTM | + 21.167 | 1 |
18. | 20 | Carroll | Audi A4 DTM | + 22.737 | 1 |
|
19. | 3 | Ekström | Audi A4 DTM | + 23.594 | 0 |
20. | 1 | Schneider | AMG Mercedes C-Klasse | + 26.039 | 1 |
|
I front begynder Häkkinen at lægge lidt pres på Rockenfeller men det preller af på den debuterende Audi-kører. Han leverer i det hele taget en super præstation mens han var i spidsen. På 11. omgang trækker den finske kører i pit for sit første stop, og kommer ud foran Jamie Green – men hvad der måske er mest interessant: lige efter Gary Paffett. Hvorfor? Jo briten har sat nogle super hurtige tider. I front har Rockenfeller kontrolleret løbet, men de hurtigste tider er blevet sat af netop Paffett og Green. Derfor har det allerede nu vist sig at være den bedste strategi – de har fået masser af fri plads til at køre deres eget løb mens de andre kørere har ligget i trafik. Det er intet mindre end godt læst af Persson-teamet!
Rockenfeller fører løbet, men presses hårdt af Häkkinen (Foto: Audi Motorsport)
15. omgang givet nyt input til løbet – Vanina Ickx bliver puffet rundt af Jamie Green i det der mest af alt lignede et race incident fremfor en bevidst handling – det kostede dog en tur i dækmuren for den lille belgiske racerpige og en Audi A4 der ikke kom meget længere. Safety car? Nej! En der satsede, og som det viste sig senere nok var en oversatsning, var Mika Häkkinen der stoppede for anden gang – og havde godt 30 omgange at køre hjem på det sidste sæt dæk! Og netop det valg kostede tid, ikke alene for Häkkinen, men også for de øvrige kørere der lå derefter, henover de næste mange omgange hvor Paffett og senere Paul di Resta havde fri plads.
Bruno Spenglers løb sluttede tidligt – han parkerede sin racer i garagen, i det der viste sig – igen – at være et problem med servostyringen. Han måtte lige rase ud nogle minutter i Mercedes lastbilen: det har sikkert ikke været pæne ord der er kommet fra canadieren!
Løbet blev herefter tæmmelig matematisk: Hakkinen som anfører for 2-stop gruppen, hvor Rockenfeller koblede sig på efter sine to stop og Paffett som toppen af 1-stop gruppen. Kampen blev derfor udkæmpet på lommeregneren – alle fulgte nu Paffetts kamp for at spole tid ud til sit andet stop. Omgang for omgang hentede han 4-5/10 hjem og han skulle op på 32-33 sekunder for at kunne være i front.
Pitstoppene kom til at udgøre grundstenen for succes på Oschersleben - her pitter Häkkinen (Foto: DTM)
Stillingen efter 22. omgang
|
Nr. | # | Kører | Bil | Tid | Box. |
|
1. | 15 | La Rosa | AMG Mercedes C-Klasse | 31:40.108 | 0 |
2. | 9 | Paffett | AMG Mercedes C-Klasse | + 5.521 | 1 |
3. | 18 | Lauda | AMG Mercedes C-Klasse | + 10.765 | 1 |
|
4. | 19 | Di Resta | AMG Mercedes C-Klasse | + 11.323 | 1 |
5. | 20 | Carroll | Audi A4 DTM | + 21.541 | 1 |
6. | 10 | Margaritis | AMG Mercedes C-Klasse | + 21.905 | 1 |
|
7. | 16 | Abt | Audi A4 DTM | + 23.274 | 1 |
8. | 3 | Ekström | Audi A4 DTM | + 25.260 | 1 |
9. | 12 | Luhr | Audi A4 DTM | + 26.419 | 1 |
|
10. | 7 | Biela | Audi A4 DTM | + 35.786 | 1 |
11. | 14 | Stoddart | AMG Mercedes C-Klasse | + 37.594 | 1 |
12. | 6 | Häkkinen | AMG Mercedes C-Klasse | + 38.705 | 2 |
|
13. | 11 | Rockenfeller | Audi A4 DTM | + 39.063 | 2 |
14. | 8 | Scheider | Audi A4 DTM | + 39.734 | 2 |
15. | 17 | Werner | Audi A4 DTM | + 40.330 | 1 |
|
16. | 4 | Tomczyk | Audi A4 DTM | + 42.356 | 2 |
17. | 5 | Green | AMG Mercedes C-Klasse | + 43.840 | 2 |
18. | 1 | Schneider | AMG Mercedes C-Klasse | + 47.932 | 2 |
|
Der var også god plads på banen for Paul di Resta, som faktisk begyndte at holde godt på Gary Paffett. Spændingen om Paffett ville kunne sikre sig sejren blev bekræftet på 29. omgang hvor han stoppede for sidste gang, og efter et stop på 4,7 sekunder kommer briten klart ud foran Mika Häkkinen. Løbet er afgjort! Der er ikke mange andre dueller på banen end Rockenfellers fortsatte pres på Häkkinen. Det eneste der udestår er Paul di Restas sidste stop – han har nu en potentiel podielplads indenfor rækkevidde.
Flere serier af hurtige omgange, og især et fantastisk andet stint, sendte Paffett til tops (Foto: DTM)
Stillingen efter 33. omgang
|
Nr. | # | Kører | Bil | Tid | Box. |
|
1. | 19 | Di Resta | AMG Mercedes C-Klasse | 47:26.184 | 1 |
2. | 9 | Paffett | AMG Mercedes C-Klasse | + 26.016 | 2 |
3. | 6 | Häkkinen | AMG Mercedes C-Klasse | + 35.062 | 2 |
|
4. | 11 | Rockenfeller | Audi A4 DTM | + 35.535 | 2 |
5. | 8 | Scheider | Audi A4 DTM | + 36.505 | 2 |
6. | 4 | Tomczyk | Audi A4 DTM | + 37.038 | 2 |
|
7. | 17 | Werner | Audi A4 DTM | + 39.961 | 1 |
8. | 1 | Schneider | AMG Mercedes C-Klasse | + 40.477 | 2 |
9. | 10 | Margaritis | AMG Mercedes C-Klasse | + 44.716 | 2 |
|
10. | 3 | Ekström | Audi A4 DTM | + 45.282 | 2 |
11. | 7 | Biela | Audi A4 DTM | + 45.298 | 2 |
12. | 20 | Carroll | Audi A4 DTM | + 46.987 | 2 |
|
13. | 16 | Abt | Audi A4 DTM | + 50.084 | 2 |
14. | 5 | Green | AMG Mercedes C-Klasse | + 51.567 | 2 |
15. | 12 | Luhr | Audi A4 DTM | + 51.947 | 2 |
|
16. | 18 | Lauda | AMG Mercedes C-Klasse | + 52.557 | 2 |
17. | 15 | La Rosa | AMG Mercedes C-Klasse | + 53.024 | 2 |
18. | 14 | Stoddart | AMG Mercedes C-Klasse | + 1:05.562 | 2 |
|
Herefter var der ikke meget i løbet, indtil de sidste omgange: Frank Biela trak til side for en stund, men kom tilbage igen. Han lå ellers på en 16. plads, tre omgange før mål. Mike Rockenfeller så i det lange højresving sit snit til at komme forbi Mika Häkkinen – der var plads og tyskeren fik presset sig godt forbi. Herefter faldt finnen igennem feltet, da han fik en punktering – der mistede han et ellers godt resultat! ”Jeg var lige lidt hurtigere og var i stand til at overhale ham til sidst – det var fantastisk,” var Rockenfellers kommentar på overhalingen. Og der var da heller ikke noget i det. ”Der er ikke noget at være kritisk over – den var god,” lød det ærligt fra Mika Häkkinen efter at være blevet slået.
Mattias Ekström tog også ved lære og fik savet sig forbi Alexandros Margaritis, så han endte med en 7. plads i et løb med en ekstra tur gennem pitten. Han sluttede i øvrigt 22 sekunder efter vinderen – så havde han ikke skullet være igennem pitten en enkelt gang ekstra ville han sikkert have vundet...
Frank Biela var skuffende - hvorfor hyrede Audi ikke en kører som kendte lidt mere til DTM-race? Eksempelvis en dansk kører ved navn Nicolas Kiesa? (Foto: Audi Motorsport)
Alt i alt et løb som vi kender det på Oschersleben – fri plads i front er nøglen til succes. Taktikken blev afgørende, sådan som det tidligere har været på banen! Et tilbageblik på kørernes meninger – helte og skurke:
Heltene:
Gary Paffett: Det er guld for Mercedes at de har fået ham tilbage. Han lå konstant på grænsen og kørte sin racer virkelig hårdt. Hver omgang blev kørt i kvalifikations-mode – fuld kraft frem og maksimal risiko. Og så brugte han og teamet pladsen på banen perfekt, mens de andre kørte passivt.
”Det er som en drøm. Jeg havde ikke forventet at vinde mit andet DTM løb efter en pause på et år. Min perfekte start og teamets gode strategi var nøglen.” Imponerende sejr (Foto: DTM) |
Paul di Resta: For anden gang i træk er skotten blandt heltene – det er intet mindre end fornemt. Han skal fortsat ikke køre DTM hvis det stod til mig: hans talent rækker meget længere. Han deler i øvrigt føringen af mesterskabet med Ekström og Paffett.
”Fantastisk! Jeg kan dårlig tro at jeg har sluttet mit andet DTM-løb på andenpladsen og som en af de førende i det samlede mesterskab.”
Mike Rockenfeller: Bilen kendte vejen, men køreren gjorde også sit til at få en plads på podiet. Modent og stærkt løb – virkelig meget positivt at han allerede i sit andet løb har givet fuld valuta.
”Jeg er utrolig glad! Det er kun mit andet DTM-løb og en masse er stadig nyt for mig. Alligevel kom jeg på podiet.”
Adam Carroll: Det var ikke så meget man så til ham, men han får igen en plads blandt heltene. Han hentede en 9. plads i den gamle Audi A4 – det er rigtig godt gået. Ærgerligt han ikke kunne hente en plads mere så der var kommet et point på kontoen.
”Nu har jeg set målstregen for første gang i DTM. Det var et virkelig hårdt løb. Jeg gav mig 100% og resultatet er godt.”
Skuffende:
Her kunne stort set alle kørerne i 2007-bilerne nævnes. Nogle fik tekniske problemer, andre kunne blot ikke være med fordi de var fanget i trafik. Derudover må det siges at være skuffende at Lucas Luhr ikke kan få mere ud af sin racer – især når Rockenfeller har vist hvordan det skal gøres. Den tidligere Porsche-kører har ikke indfriet forventningerne.
Og så forventer vi at Tom Kristensen er stærkt tilbage igen på Lausitzring. Under alle omstændigheder er mesterskabet helt åbent – Ekström, Paffett og di Resta ligger i spidsen med 12 point. Så det er ikke umuligt at komme tilbage, så vi forventer at Tom fortsat går efter guldet! Forhåbentlig er både Tom K og Premat igen tilbage på Lausitzring (Foto: Audi Motorsport)
Læs mere om weekendens DTM løb på Oschersleben Benji
Læs mere om: Oschersleben06/05/07 - Oschersleben - DTM |