Kvalifikationen er opdelt i to grupper, hvor den hurtigste 'session' giver pole position. Derfor er det vigtigt for alle kørere at komme så langt frem i hver gruppe. I denne omgang blev det den anden gruppe som endte med at være den hurtigste.
Marco Bonanomi endte med at køre den hurtigste tid, men blev konstant presset af tyskeren Sebastian Vettel der dog endte på 2. pladsen - og samlet måtte se sig henvist til 4. startplacering.
I den anden gruppe blev der gået til den fra starten i en duel mellem Julien Jousse og Michael Aleshin. Jousse fik senere frataget sine tider. Undervejs var der også drama da Jaap van Lagen kørte sig selv af og sendte banen i gul fase, hvilket forhindrede stort set alle i at forbedre sig. Hollænderen forsøgte at få noget varme i sine dæk, og det endte med at bagenden låste og sendte ham af banen - dog uden at smadre raceren total!
Så det blev til pole position for Carlin Motorsport og Aleshin. "Det er godt, men det er slet ikke ovre! Jeg håber at tingene kommer til at gå godt i løbet. Den første chikane bliver nok meget hård," lød det fra den russiske kører.
Resultatet af kvalifikationen
Race 1
Det må siges at Michael Aleshin har fået sin karriere sat godt i gang. En russisk kører med succes på topniveau har der været langt i mellem, men måske er Aleshin manden der kan åbne døren til Rusland. Han førte løbet og dominerede det, men fik til sidst noget pres på sig fra Alvaro Parente. Marco Bonanomi der startede fra 2. pladsen blev nummer 3 - dog efter en del klammeri med blandt andet Fairuz Fauzy. Den hektiske start - Aleshin nederst i billedet holder sig dog sikkert i front (Foto: Renault Sport)
Der har været ventet meget af Sebastian Vettel, der har valgt at kigge væk fra GP2 og i stedet satset på den store Formel Renault klasse. Som det var tydeligt i et par løb sidste sæson i F3 Euroseries har Vettel en tendens til at satse hele butikken, og det var også tilfældet her. I første sving kørte han af og røg ned i bunden af feltet - men kom stærkt tilbage til en 5. plads. Han forsøgte at modstå de øvrige kørere, men kom for langt fra ideallinjen. "Jeg var ikke på ideallinjen på ydersiden og da jeg drejede ind trak bagenden lidt væk, men jeg er sikker på at der måtte have været noget kontakt fra en af dem inden jeg spandt," siger Vettel om det uheld der sendte ham ned i feltet.
Efter otte omgange måtte der sendes safety car på banen. Davide Valsecchi parkerede sin racer i det lynhurtige Parabolica-sving. Ved genstarten blev der masser af kaos. Clivio Piccione, der lå på 7. pladsen ramte ind i bagenden på Moreau, og det sendte Piccione ud i en voldsom saltomotale i chikanen - hvor han efter et par flik-flak endte med bunden af raceren i vejret! Han kom dog selv væk fra uheldet - og selvfølgelig kom der igen en ny safetycar på banen for at rydde op. Stillingen var herefter Aleshin foran Parente, Bonanomi og Bertrand Baguette. Sidstnævnte måtte dog se en punktering ødelægge et godt resultat. Stor glæde efter at have taget sin første sejr - Aleshin er måske et navn der skal holdes øje med (Foto: Renault Sport)
Feltets kvindelige deltager, briten Pippa Mann endte meget overraskende på 10. pladsen, som også giver hende det første point - og ikke mindst pole position til det andet løb på Monza. "Jeg håbede på en top-20 placering, så dette var ikke meningen at skulle ske i mindst tre eller fire løb. Da jeg så pitboardet sige 'P12', 'P11', troede jeg de jokede. Det er vist min første pole siden gokart," sagde hun.
Resultatet af det første løb
Race 2
Til søndagens løb var top-10 fra det første løb blevet vendt om på grid'en, og sendt Pippa Mann frem til pole. Ved siden af holdt Salvador Duran der i starten fløj afsted og tog en sikker føring - efter første omgang var han tre sekunder foran Mann, mens resten af feltet hang fast bagved hende. Ganske hurtigt kom Sebastian Vettel dog flyvende frem. I starten af løbet kom han op på 4. pladsen, og allerede på anden omgang satte han Miguel Molina tilbage og lå nu som nummer 3. På tredje omgang holdt Pippa Mann ikke længere til presset og blev overhalet af hele to kørere på en gang - også Milos Pavlovic smuttede med forbi. Pippa Mann - feltets kvindelige kører - startede fra pole til det andet løb (Foto: Renault Sport)
Men så stoppede feltet op igen, da der blev sendt safetycar på banen. Richard Philippe bragede af i den anden del af 'Lesmo'-kombinationen. Vettel kunne nu måske angribe for sejren, men fik mere at se til med Milos Pavlovic der i en bremseduel mod den første chikane smuttede op på 2. pladsen. Længere tilbage begyndte vinderen af det første løb, Aleshin at tage tid ind på Vettel, og det var tydeligt at det var den russiske kører i Carlin-teamet der igen var hurtigst. Vettel forsvarede på alle måder sin placering - og helt til sidste omgang! Og i den første chikane måtte det ske - et sidste forsøg. Der var lige plads til begge, men ikke nok når der skulle drejes. Resultat = to stk. spindende Carlin Motorsport-racere! Vettel kunne klare at komme tilbage i løbet og holde 3. pladsen - men Aleshins ophæng klarede det ikke og han måtte udgå! Lidt af en afslutning på løbet. Starten af det andet løb - på vej mod den barske første chikane (Foto: Renault Sport)
Men oppe foran var der glæde hos Salvador Duran over sin sejr. "Det er en underlig fornemmelse at vinde efter alle de problemer vi har haft. Raceren virkede overhovedet ikke på nye dæk i kvalifikationen. At få chancen til at starte som nummer 2 har helt sikkert hjulpet på resultatet, men i dag havde jeg en af de bedste racere," siger en lykkelig mexicansk vinder i det italienske.
Efter løbet har Gideo van der Garde fået en 25-sekunders straf for at have cuttet chikanen og mister derfor sin 7. plads. Duran kunne glæde sig - sammen med Pavlovic og Vettel - over en tur på podiet (Foto: Renault Sport)
Resultatet af det andet løb
I den samlede stilling fører Alvaro Parente med ét point foran Aleshin. Næste løb køres i weekenden 5.-6. maj på Nürburgring.
Førende i mesterskabet - Alvaro Parente (Foto: Renault Sport) Benji
Læs mere om: 15/04/07 - Monza - Formula Renault 3.5 Series |