McLaren vendte i Malaysia tilbage til det øverste trin på podiet. Og ganske fortjent må man sige. De styrede løbet fra start til slut. De sporadiske angreb som kom – og det kun fra Ferrari – var til at have med at gøre. BMW Sauber viste igen at de vil være med i toppen, men det kræver at begge biler er med deroppe. Renault gjorde vel egentligt et bedre indtryk end i Australien. Og så er der lige Toyota. De er rykket op i top 5. Er det en indikation af at de nu er ved at finde det rigtige? McLaren – 32 points: Det er længe siden man har set så lykkelig én Ron Dennis. Det må man lade ham. Han er mere end almindelig sur når det ikke går hans vej, og når det så ”endelig” lykkes, ja så er han en meget glad mand. Det var i hvert fald det han viste efter at McLaren vandt for første gang i over et år – og så med én et – to sejr. Faktisk meget sjovt at tænke på at konstellationen McLaren og Mercedes har vundet 45 sejre hvoraf de 15 er et – to sejre. Og det så jo næsten for nemt ud – det malaysiske Grand Prix. Efter første sving var McLaren bilerne de bestemmende. Kun et kortvarigt udfald fra Massa så ud til at kunne true McLaren bilerne. Men ham den unge løve, Hamilton, viste at han er en kører der vil frem og være verdensmester. Han ”satte” Massa i et overhalingsforsøg, og siden hen var der ikke nogen tvivl om hvordan det Grand Prix skulle slutte. Raikkonen var hæmmet af en lidt dårlig motor og kunne ikke gøre det store væsen af sig. Det var en fuld fortjent sejr og andenplads til de 2 McLaren kørere, som vi godt kan risikere kan komme til at kæmpe om titlen indbyrdes, hvis ikke i år så næste år. De er begge potentielle mestre. Der var da heller ikke det store at komme efter i teamets kommentarer efter løbet. Hamilton beklagede at han ikke havde fået vand nok med, og så da også brugt ud, men ellers kørte det på skinner for teamet. Flot comeback til vinderpodiet. Ferrari – 23 points: Optur for McLaren og næsten nedtur for Ferrari. Det var den fornemmelse man kunne læse i ansigterne på de Ferrari ansigter der var synlige efter at manden med det ternede flag vinkede løbet af. Et eller andet sted er der nok nogle hos Ferrari der havde håbet på at man var startet som nr. 2 og 4 for det var fra de pladser at McLaren vandt Grand Prixet. At det så sikkert ikke var blevet til en dobbeltsejr som hos McLaren ville nok have forventeligt. Ferrari bilernes form så ikke ud til at være ligeså god som hos konkurrenterne. Begge Ferrari kørere mistede deres startplaceringer i første sving. Massa holdt dog på og udfordrede Hamilton men det endte med en tur ud over kurbkanten. Det placerede Massa på femtepladsen hvorfra han i resten af løbet ikke kunne avancere fra. Raikkonen kunne til dels følge med Hamilton, men måtte også tage hensyn til den syge motor fra det australske Grand Prix. Men generelt undervejs i løbet var det tydeligt at Ferrari ikke havde helt det samme overbevisende speed i bilerne som i det australske Grand Prix. Det erkender teamet da også og siger at det er noget der skal arbejdes med frem til det næste Grand Prix om en lille uge. Det var lidt med mundvigende nedad hos Ferrari. BMW Sauber – 10 points: Det var både godt skidt hos BMW Sauber – ligesom i Australien. Og igen var det Kubica der var uheldig. Men Heidfeld gjorde igen godt. Heidfeld beviste igen at, med det rette materiel så er han en udmærket kører der altid får bilen, men som oftest uden at lave de prangende resultater. Stabilitet er et af nøgleordene for BMW Sauber teamet, og det har man tilsyneladende i Heidfelds bil. Men ikke i Kubicas, ikke endnu. Tager man Kubicas egen beskrivelse, så er den korte version at der faktisk var alt galt med bilen. Det startede med en punktering i starten af løbet, hvorefter det gik over i bremseproblemer idet bremsebalancen ikke var til at styre. Og så bliver det heller ikke nemmere at bilen begynder at overstyre og når så radiokommunikationen slet ikke duer, så er det næsten i nærheden af helt galt. Derfor fik Kubica kun en sekundær placering denne gang. Her fuldførte han dog modsat i Australien. Men BMW Sauber fik endnu en gang bevist at de kan og vil være med der hvor det er sjovt at være. Renault – 8 points: Er der nogen fremme i feltet der ikke gør meget væsen af sig, så er det Renault. Der mangler en del i forhold til sidste sæson. Alonso er væk – mon han har lugtet tendensen – og tilsyneladende er der problemer med skiftet til Bridgestone. Desuden virker bilen ikke så dynamisk som i de seneste sæsoner. Tilsyneladende er Briatore klar over at det ikke kun kan være kørerne det er galt med. Der var for en gangs skyld ingen kritik af kørerne. Nu kom de jo også begge i pointene og det løfter jo humøret lidt. Det var så også Kovalainens første vm point. Trods besværligheder med bilen – en del besvær i sving 6 – så havde han en væsentligt bedre følelse af bilen denne gang. Fisichella kørte optimalt – både med egne og Briatores ord. Han kunne derfor ikke præstere bedre end det bilen kunne. Og det rakte jo så altså til én sjetteplads med Kovalainen 2 placeringer efter. Og det er måske nogle vigtige points for Renault. Udover at det giver indikationer på at man er på rette vej, så kan det måske også vise sig senere at så længe at BMW Sauber kun scorer points med én bil, så har Renault muligheden for at hænge på og måske overhale de tyske konkurrenter. Renault viste at de er på rette vej, men for Briatores helbreds skyld, vil nogen sikkert ønske sig at det går lidt hurtigere. Toyota – 3 points: Det må vel være med tommelfingeren opad for Toyota. Trulli tredoblede teamets pointscore ved at køre sig ind på syvendepladsen. Men Toyota virkede meget anonyme i deres optræden på Sepang. Trulli fik en god start og formåede at holde sig i top 10 hele løbet igennem. Schumacher måtte i pit kort efter hans første pitstop pga. en sivepunktering på et af de nye dæk. Det koster og samtidigt var han ikke helt tilfreds med bilen. Blandt andet fik en dårlig balance i bilen som årsag, skylden for hans præstation. Ude på banen kunne han dog holde det samme tempo Trulli men det ekstra pitstop kostede en del placeringer. Toyota er i fremgang, men med kun ganske få dage til det næste Grand Prix, er der en vis skepsis over resultatet i Malaysia. Kan man forvente at man klarer sig lige så godt eller bedre i Bahrain, som man præsterede det i Malaysia? Dons
Læs mere om: Sepang08/04/07 - Sepang - Formel 1 - FIA F1 |