Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Danish Touringcar Challenge

Travl testdag på Sturup Raceway skærtorsdag

Danish
Touringcar
Challenge 

07/04/07 

- Gunnar Kristensen tester Seat Leon
Ternvalt Racing & Events APS havde skærtorsdag arrangeret en testdag på Sturup Raceway i Sydsverige, og dagens største begivenhed var debuttesten af Team Sturup Racings spændende Seat Leon DTC racer.


 


Seat Sport gør Team Sturup Raceways Leon klar til start
(Foto: Motorsporten.dk)

Shakedown af Team Sturup Raceway Seat Leon
Gunnar Kristensen lignede en der havde åbnet en stor julegave, da den frysende spanske Seat Sport ingeniør gav sin accept til at den spritnye Team Sturup Raceway Seat Leon DTC racer måtte startes. De første omgange på den svenske bane gik med en funktionstest, ud et par laps og tilbage i pitten for at udlæse data og høre feedback fra Gunnar Kristensen.

Carsten Leveau måtte længe stå i pitten, og nyde den helt sølvgrå racer køre sine første meter. Teamet udtalte, at de indtil videre må nøjes med en racer, indtil Carstens bil ankommer fra Seat Sport om to uger. Men at man var forsigtigt optimistiske, og der i hvert fald var en anden Seat Leon racer i DTC feltet, som de meget gerne ville slå!


Gunnar Kristensen ude med sin nye Leon
(Foto: Motorsporten.dk)


Team Sturup Raceway Seat Leon med Gunnar Kristensen
(Foto: Motorsporten.dk)

Gunnar Kristensen fortæller, mens han sidder i bilen og venter på næste testpas: ”Det er ligesom at få en julegave! Man mærker med det samme at bilen kører rigtigt, den er bygget rigtigt. Nu er den selvfølgelig helt ny, vi er først ved at finde ud af hvad der er op og ned på raceren. Den er stadig meget løs med bagenden, men det skyldes at vi ikke rigtigt kan få varme i bagdækkene. Nu kører vi en 8-10 omgange, og prøver at få varme i bagdækkene. Så begynder vi at arbejde med opsætningen.”


Var det ikke for hjelmen kunne man se Gunnar smile stort
(Foto: Motorsporten.dk)

Michael Outzen tester sammen med Majgaard og Ternvalt
Som vi nævnte i en særskilt artikel skærtorsdag, havde JM Racing tilbudt JA Motorsport at deres DTC kører, Michael Outzen, kunne teste teamets to BMW racere: Læs artiklen her. Det skulle vise sig at blive en hektisk dag for begge teams, Michael Outzen startede med at betragte begge køreres linier på banen.

Efter en kort debriefing, startede Outzen med at teste Anders Majgaards BMW 120i, opbygget af A. Staun Motorsport til deltagelse i Advan Cup. Raceren fik mange positive ord med på vejen af Michael, som kørte korte pas på 2-3 omgange ad gangen.


Michael Outzen i Anders Majgaards BMW 120i
(Foto: Motorsporten.dk)


JA Motorsports pit med begge biler inde
(Foto: Motorsporten.dk)

Herefter kom bilen ind, og teamet fik de umiddelbare indtryk af de seneste ændringer fra JM Racing køreren. Allerede omkring middagstid var der stor optimisme i JA Motorsport omkring de fundne ændringer, der hurtigt viste sig på stopuret. Anders Majgaard var meget glad for samarbejdet, og samme positive indtryk havde bilens konstruktør Arne Staun.

Efter middag skiftede Michael Outzen til Jesper Ternvalts BMW 320i E46, som JA Motorsport køreren i år har overtaget fra Jesper Sylvest, til deltagelse i DTC Cuppen. Ternvalt havde forinden testet linier på den teknisk svære Sturup Raceway, godt hjulpet af Michael Outzen der gav Jesper et par omgange i banens safetycar, for at vise de mest optimale linier på den svingrige bane.


Michael Outzen viser Jesper Ternvalt Sturup Raceway
(Foto: Motorsporten.dk)

Michael overtog derefter raceren fra Jesper Ternvalt, og kørte ligeledes korte testpas på 2-3 omgange, dog hæmmet lidt af en lokal gul flagzone i Captains Hairpin. Banen var dagen igennem både kold, og grundet den voldsomme blæst og det igangværende jordarbejde, temmelig støvet og grøn. Men Outzen havde efter få omgange det store smil på, og havde konkrete ændringer til undervognsopsætningen på Ternvalts racer. Efter skift af dæmpere og krængningsstabilatorer, var det ud på banen igen, og stopuret viste, at ændringerne helt utvivlsomt trak i den rigtige retning.


Jesper Ternvalt i sin nye JA Motorsport BMW
(Foto: Motorsporten.dk)


Travlhed i JA Motorsports BMW 320i
(Foto: Motorsporten.dk)

Steffen Stenbøg Racing: Debuttanter i Renault Clio Cup
Der var også to meget ivrigt testende Renault Clio cup racere på Sturup Raceway. Det er Rene Gammelgård og Steffen Stenbøg, der i teamet Steffen Stenbøg Racing i år debuterer i Renault Clio Cup. Disse biler var formentligt de biler som tilbagelagde de fleste omgange i løbet af skærtorsdag.

Som Steffen fortæller: ”Vi er fuldstændigt debutanter, og det hele er nyt for os. Vi har længe haft lyst til at prøve, og nu er vi her. Dagen i dag skal bruges til at køre en masse kilometer ind i kroppen, og vi lærer en masse. Clio racerne er bestemt ikke de nemmeste biler at starte ud med. Men vi skal bare køre en masse, og så glæder vi os til sæsonstart.”


Rene Gammelgård i Renault Clio
(Foto: Motorsporten.dk)


Steffen Stenbøg på vej mod Clio Cuppen
(Foto: Motorsporten.dk)

Nick Reimersø var med sit team, HP Racing, også på plads på Sturup Raceway, med sin sølvgrå Suzuki Swift Sport racer i Advan Cup trim. Han havde sin funktionstest af bilen i tirsdags på FDM Jyllandsringen, og allerede der begyndte flere mere rutinerede konkurrenter at finde stopuret frem, når Nick var på banen. Og det var tydeligt, at man i kombinationen Reimersø og Swift i løbet af meget få løb kan få en kombination, der virkeligt kan gøre sig med fremme i mesterskabet.

Selv er den unge Saxo Cup stjerne beskeden: ”Jamen jeg synes at den Suzuki Swift kører rigtigt godt. Vi har lavet nogle ændringer på den, så den er mere stabil. Vi har vores egen mekaniker med i dag, så vi kan justere bilen. Men allerede ved funktionstesten på Jyllandsringen synes jeg at det gik godt, bilen er utrolig stiv, allerede uden bur. Forskellen ned til min tidligere Saxo Cup racer er enorm, så jeg er godt tilfreds” fortæller en småsmilende Nick. ”Min teamkammerat, Dan Birkelev, har netop fået sin bil, men han kommer ikke ud at teste i dag.”


Nick Reimersø i sin HP Racing racer
(Foto: Motorsporten.dk)

Peter Olsen: Ny DEC racer og Advan Cup test før sæsonstart
Peter Olsen var på plads med sin Peugeot 307 Advan Cup racer, hvor også DEC teamkammeraten Rene Hagedorn testede ivrigt. Teamet har investeret i en helt ny Peugeot 307 DEC bil med Sachs undervogn og større bremser, hvorfor teamet testede med hele tre biler; de to Peugeot 307 racere samt en netop solgt Peugeot 206.

Man var desværre uheldig med en afkørsel i Captains Hairpin, hvorved bilen fik revet bundkarret af. Det er et teknisk vanskeligt sving, hvor mange kørere i tidens løb har betalt prisen for at afsøge grænserne. Heldigvis skete der intet med køreren. Det er tydeligt, at teamet arbejder seriøst på at finde fart i de to 307 racere. Dagen gik, trods et par afkørsler hvor begge biler i sympati var af samtidig, og en ødelagt foraksel på den nye 307 racer, rimeligt smertefrit.


Peter Olsen i sin nye Peugeot 307 DEC racer
(Foto: Motorsporten.dk)


Peter Olsens Peugeot 307 Advan Cup bil
(Foto: Motorsporten.dk)

”Vi satser fuldt og helt på Advan Cup, hvor det jo gik rigtigt godt sidste år, ”fortæller Peter Olsen beskedent. ”Vi ville også gerne satse mere på Danish Endurance Championship, men det er meget svært når der ikke er tv-dækning. Uden tv-dækning kommer der ikke nogen sponsorer, og så kan det være svært at få det til at løbe rundt. Det er utroligt synd, eftersom det er et meget stærkt mesterskab. Der er fuldstændigt booket allerede nu, og der er yderligere 10 på venteliste. Jeg forstår ikke, hvorfor man ikke gør mere for at eksponere serien, der er jo en masse for publikum at se på.”

”Jeg startede jo i Yokohama Cup i 2004, og tog det rimeligt roligt. Men i 2006 i Advan Cup blev jeg virkeligt bidt af det, og lå i toppen af mesterskabet. Men jeg håber, at det i år i Advan Cup ikke bliver et buleræs som i 2006, der var alt for mange skader. Det er for dyrt, og helt unødvendigt. Det er naturligvis en konsekvens af, at reglementet er så stramt, at alle ligger så tæt. Men det koster alt for mange penge, så jeg håber på et rent mesterskab. Vi har købt en ny 307 til DEC, men vi har lidt problemer med forakslen på den her på Sturup, vi tror at camberen er sat lidt forkert.”


Peter Olsen og Rene Hagedorns DEC 206 racer
(Foto: Motorsporten.dk)

”Bo skulle egentligt også have testet her i dag, men han har travlt med sit anlægsgartneri, så vi regner med at han kommer forbi senere. Så i dag er det Rene og jeg der tester, og selvom vi har været af et par gange, så synes vi at det går godt. Men det er svært at få det hele til at klappe, når vi har så travlt i vores virksomheder, at vi ikke kan udnytte alle de testdage, som der er til rådighed. Med Advan cup som vores første prioritet, og DEC som den serie vi håber på at gøre en god figur i, bliver det et spændende år. Men man bliver jo bidt af det” slutter en smilende Peter Olsen.

Dagens højdepunkt: En flyvende Schleimann
Jeg skal være ærlig, jeg har bestemt ikke været den mest aktive gæst på Sturup Raceway. Faktisk har jeg altid haft så travlt med at producere og kommentere udenlandsk motorsport på tv, at jeg beklageligvis aldrig har været der før. Men når man er gæst på Sturup, så er man under banechef Flemmings Schleimanns nåde. Og det skal man være glad for; der gik ikke mange sekunder efter jeg ankom til banen, før jeg sad som gæst i banens 300 hks Volvo V70 T5 safetycar, mens Flemming gav en guidet tour rundt på den spændende bane. En anden der også var ude at nyde banen, var Anders Kolstrup i en Ferrari F430.

En stor fornøjelse, især da Flemming viste at han kendte banen endog særdeles godt på en meget flyvende omgang. Har man aldrig selv kørt på banen, så husker man første gang at bilen kører over hoppet The Dipper. Især da de to omgange skete på de deltagende teams banetid, så siger jeg mange tak til både Flemming og alle de deltagende teams, for at jeg måtte stjæle lidt af deres banetid!


En hurtig tur i Sturup Raceways safetycar kan anbefales
(Foto: Motorsporten.dk)

Der er travlhed på og omkring banen, ombygningen af selve banelegemet skal være færdig den 12. april, mens pitten skal være færdig den 21. april, herefter vil Sturup råde over en FIA Grade 3 pit med 12,5 meter brede pitlanes. Første afdeling af STCC løber af stablen i weekenden 21-22. april.

Når STCC afdelingen er afviklet, vil man effektivt evaluere på ombygningen den næste måneds tid, og foretage de sidste justeringer, inden DTC bliver kørt på Sturup Raceway søndag den 27. maj, som en del af 3’rd int. Copenhagen Racing GP.

Aslak Vind

Læs mere om:
  • Sturup Raceway
  •