Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Danish Touringcar Challenge

DARC testdag 2: Travlhed på Jyllandsringen!

Danish
Touringcar
Challenge 

04/04/07 

- DTC, Advan Cup og Special Saloon
Sandt at sige var der ikke meget forår over FDM Jyllandsringen i går tirsdag, da den 2. DARC testdag blev sparket i gang. Men det hindrede ikke JM Racing i at tage sine nye DTC BMW og Clio racere med. Majgaard og Ternvalt i JA Motorsport, var sammen med en masse andet spændende nyt på plads.

 

De sagde at det var forår?
Det var sandt at sige isnende koldt på Jyllandsringen, da vi ankom til banen i går. Heldigvis var kaffen varm i kantinen, og de første par timer gik med funktionstests af de mange racere på den iskolde asfalt. Men uanset vejret, der heldigvis snart blev solrigt, kan man godt mærke at de gamle cirkusheste kan mærke kriller i maven, og gerne snart så at sæsonen går i gang.


JM Racing DTC og Clio Cup team.
(Foto: Motorsporten.dk)

Dagen gik relativt udramatisk, den eneste større krise var mod slutningen af dagens test, hvor flere teams var ved at støde mod det faktum, at de havde testet så flittigt, at de havde opbrugt deres støjkvote. Der var en masse spændende nye biler på plads, og så var der desværre også dem der stadig måtte blive hjemme i garagen.

Blandt dem var Hartmann Racing, der med de tre JAS Honda Accord DTC racere stadig kæmper med at blive færdige med de rød/hvide racere. Men et team der var mødt frem i næsten stærkeste opstilling, var JM Racing. De havde tre DTC racere med, Michael Outzens BMW 320is E90, Peter Ager og Tom Pedersens BMW 320i E46, kun manglede Rene Rasmussens E90 racer. Rene selv havde desværre ikke mulighed for at deltage i testen, så istedet havde teamet sendt bilen til maleren. Derudover var hele Clio klanen mødt frem; Allan Bengtson, Christian Jakobsen og Lars Christensen.


JM Racing teamet undervejs i dagens test.
(Foto: Motorsporten.dk)

Sportmanship i og omkring JM Racing
Det som især sprang i øjnene den tirsdag, var det udsøgte samarbejde der er mellem DTC kørerne i JM Racing teamet. Blandt andet blev der grundet travlhed i teamet, med datalogning og de løbende justeringer på bilerne åbnet op for, at Tom Pedersen fik mulighed for at køre så mange kilometer som muligt med den baghjulstrukne BMW, hvorfor han flere gange testede i Peter Agers racer.

Samarbejdet strakte sig også udover eget matrikelnummer i pitlanen; Michael Outzen hjalp løbende Jesper Ternvalt fra JA Motorsport, med at lære den tidligere Jesper Sylvest BMW 320i E46 at kende. Det var de absolut første meter, som Jesper kørte i bilen. Slutteligt har JM Racing også udvist sportmanship ved at huse Martin Marrills SSC BMW 320i, så den unge kører de kommende dage slipper for at pendle mellem Møn og Silkeborg. Den slags hjælpsomhed er heldigvis udbredt i pitlanen, men det skal ikke desto mindre anprises så ofte man kan.


Ager og Pedersen: Nu er det min tur..
(Foto: Motorsporten.dk)

Travl dag med alle JM Racing heste på banen
JM Racing havde en travl dag, med alle seks biler i aktion. Teamet testede primært på gamle dæk, hvor menuen stod på generel opsætning af de to tidligere WTCC BMW 320i racere, samt ikke mindst Outzens opdaterede 320is E90 DTC racer. Der var generel tilfredshed med dagens fremskridt, men karakteristisk var det igen denne tirsdag, at kun et DTC team testede ad gangen. Sidste tirsdag var det Perfection Racing med deres to Chevrolet racere, denne tirsdag var JM Racing alene på banen. Så der er ikke nogen at pace sig imod, hvorfor tiderne ikke umiddelbart gav så meget mening.


Tom Pedersen flyvende i chikanen.
(Foto: Motorsporten.dk)

Som Chevrolet Motorsports Peter Jæger også var inden på i sidste uge, så giver det ikke så meget mening at sammenligne testtider, eftersom man ikke ved under hvilke forudsætninger, det konkurrerende team har sat tiden. Men JM Racing følte sig dog alligevel tilfredse med det faktum, at man kunne matche Chevrolets udtalelser om, at man var på den rigtige side af 1.12. Dog forlød det fra flere teams, at banen var blevet mindst et halvt sekund langsommere end sidste tirsdags DARC testdag. Den primære årsag var den stride blæst, som takket være det tørre martsvejr blæser sandpartikler ind på asfalten. Kombineret med de ekstremt lave temperaturer, som sammen med forårssolen først sidst på dagen fik asfalten til at til at blive nogenlunde varm.


Michael Outzen i sin nye baby!
(Foto: Motorsporten.dk)


Michael Outzen på vej ud at jagte apex!
(Foto: Motorsporten.dk)

Michael Outzen om 320is E90: Er den ikke bare smuk?
Michael Outzen lignede en mand, der var mere end almindelig tilfreds med sit nye mørkegrå legetøj. Afslappet og med det store smil på læben, glæder han sig til sæsonstart: ”Vi prøver at ændre en mængde ting; lufttryk, dæmpere, vinkler og generel opsætning. Vi er meget tilfredse, selvom man som kører godt kunne tænke sig nogen at pace sig imod. I testarbejdet er det ikke afgørende, vi burde være på højde med konkurrenterne. Men E90 raceren er helt, helt anderledes end E46 bilen jeg kørte sidste år. Men er den ikke bare smuk. Den har så smukke linier, gid jeg kunne få det sæt på min gadebil. Den er også meget, meget mere stiv, men motoren er ikke så sprød som den gamle 320i med seks cylindre. Her træder man på pedalen, og venter.. Der sker ingenting før 4.500 o/min, og så brøøøøl..! Så kommer det hele på en gang! Det skal jeg lige vænne mig til, men godt kører den altså. Har jeg sagt, at den er smuk i den farve?”


Lars Christensen i en lidt vel frisk satsning.
(Foto: Motorsporten.dk)


Lars Christensen i close up.
(Foto: Motorsporten.dk)

JM Racing havde som nævnt taget deres tre Clio Cup racere med, og der blev kørt rigtigt mange kilometer med de tre små Renault racere. Teamet stod også for det eneste optrin, der dog var ganske harmløst, og skete på de hurtige omgange under jagten på tiendedele. En oversatsning på vej ud på det nye stykke gjorde, at Lars Christensen, måtte tage den lange vej rundt i chikanen, men heldigvis slap han med oplevelsen. Christian Jakobsen forklarer over middag: ”Det er kun for at få kilometer i bilen, nu sætter vi bedre dæk på, og finder uret frem. Vi har før sæsonstart booket et tredages løb på Hockenheim, samt yderligere tre testdage. I år bliver det alvor!”


Jesper Ternvalt på vej op ad langsiden.
(Foto: Motorsporten.dk)

JA Motorsport i stærkeste opstilling: Majgaard og Ternvalt
Jesper Ternvalt havde taget sin BMW 320i E46 DTC racer med til FDM Jyllandsringen, og her skulle Jesper føle sin nye baby lidt på tænderne, som han har overtaget fra Jesper Sylvest. Udover bilen var teamet også nyt, i det man har valgt at forene kræfter med en anden BMW kører, nemlig Anders Majgaard, som indsætter sin BMW 120i i Advan Cup. Så udover at køre bilen ind under huden, skulle man også pudse procedurer og det interne teamsamarbejde af.

Noget der umiddelbart virkede til at gå op i en højere enhed, dagen gik helt uden drama og tekniske besværligheder. Som tidligere nævnt, pendlede Michael Outzen flittigt mellem sit eget team JM Racing, og JA Motorsport, i det han jo har en dybtgående viden om netop E46 raceren som han kørte sidste år i DTC. Selve bilen er den BMW som Casper Elgaard vandt mesterskabet med i 2005, og som i 2006 blev kørt af Jesper Sylvest. Jesper Ternvalt havde en travl dag på Ringen.


JA Motorsports nye DTC satsning i debuttest.
(Foto: Motorsporten.dk)

”De første runder viser, at jeg skal køre helt andre linier end dem jeg var vant til i Xsaraen. Den skal køres rundt på banen, og man skal hele tiden være opmærksom på overstyring. Det er jo første gang jeg får en rigtig testdag med den. Vi skal på Sturup med den torsdag, vi skal bare teste så meget med den som muligt!”


Anders Majgaard mod Nick Reimersø
(Foto: Motorsporten.dk)

Anders Majgaard: En rigtig racerbil!
I den anden ende af teamets telt holdt Anders Majgaard, som altid yderst koncentreret. Teamet er også ved at lære BMW 120i raceren at kende, man arbejder stadig intenst med at finde en løsning på de gearingsproblemer man har haft siden debuten på FDM Jyllandsringen. Bilens Intrax undervogn fungerer fremragende på den snoede del omkring Hesteskoen, hvor bilen handler bedre end de fleste på banen, men langsiderne er ifølge Arne og Anders stadig alt for lange. Særligt tredje gear volder lidt problemer, i det bilen stadig kører med den standardboks, som bilen er født med i Bayern.

I det hele taget er BMW 120i raceren et eksempel på, hvor omfattende det er at bygge en gadebil om til en racerbil, og stadig overholde det strikse Advan Cup reglement. Bilen er som alle moderne biler styret af computere, og hvis en eller flere sensorer bliver sat ud af kraft, vil bilens computer ganske simpelt ikke starte bilen. Men lidt var dog at glæde sig over hos Majgaard: ”Vi har fået koblet ESP funktionen fra, så nu kan jeg lave hjulspind uden at den griber ind. Så den er ved at blive en rigtig racerbil!”


Majgaard på vej i pit efter en succesrig test.
(Foto: Motorsporten.dk)

Endnu en spændende Special Saloon Challenge udfordrer
En anden spændende ny bil var den BMW 320i, som Kim Jensen hos Vrå Auto Racing har bygget, til deltagelse i årets Special Saloon Challenge. På mange måder minder debuten af denne smukke, hvide og blå BMW om de trængsler, som JA Motorsport har været igennem. Bilen der er udstyret med Klostermanns DTC motor, blev først færdig omkring midnat mandag, og straks tirsdag morgen stod den klar til at rulle sine første testkilometer, så snart pitten åbnede klokken 8.00.

Desværre fandt man ret hurtigt ud af, at den gearing som man havde udstyret bilen med op til testdebuten ikke rigtigt fungerede på FDM Jyllandsringen. Så efter den grundlæggende shakedown test i de tidlige morgentimer, måtte teamet spendere et par timer under bilen på den kolde asfalt, for at skifte bagtøj og gearing. Da man over middag havde fået monteret den nye gearing, og fik etableret at den rent faktisk nu virkede efter hensigten, løb man ind i det allesteds nærværende problem med støjkvoterne. Så man nåede ikke at få testet helt så meget som man havde håbet, men trods det var der tilfredshed i teamet, over en vellykket og lærerig testdag. Næste testdag bliver allerede på torsdag.


Thomas Mortensen på vej rundt på Ringen.
(Foto: Motorsporten.dk)

Ved siden af Vrå Auto Racing kunne man finde en ivrigt kørende Thomas Mortensen, i sin gule Advan Cup BMW 318ti E36. Sæsonen sidste år udspandt sig bestemt ikke helt, som værkføreren havde håbet. Især sloges Thomas med motorproblemer sidste år. Så i år drejer det sig om at få udnyttet de få testdage optimalt, som der indtil videre er økonomi til: ”Jamen bilen er jo bygget hos Dan Suensons Team Witch-Craft, så som de selv siger så ved de at den kan køre hurtigt. Nu er det bare op til chaufførerne at bevise det.. Jeg regner med at teste igen den 18. april på Jyllandsringen, jeg er også tilmeldt på Padborg Park, men nu må vi se hvad der er økonomi til.”


Kim Lund ifærd med finpudsning af setup.
(Foto: Motorsporten.dk)

Mortensen og Lund: De gamle ræve lugter blod
En anden Mortensen, der også var glad for dagens kørte kilometer, var Søren B. Mortensen. Sidste tirsdag kørte han også ivrigt kilometer, men denne gang har han sin mekaniker med, så nu har han mulighed for at lave de justeringer, som han har fundet frem til. Særligt var det tydeligt om eftermiddagen, at Søren havde fundet speeden i de testpas han havde sammen med JM Racings Clio racere: ”Det er godt med masser af kilometer, jeg justerer i øjeblikket undervogn, men må ærligt indrømme agt jeg glæder mig til sæsonstart!”


Søren B. Mortensen var flyvende sidst på dagen.
(Foto: Motorsporten.dk)

Chris Poulsen havde også en travl dag på Ringen med sin Team Go Racing Honda Civic Type-R, og målsætningen er klar: ”Vi starter med at køre to Special Saloon Challenge løb, før vi tager det første DTC løb med bilen. Vi har fået for dårlige dæk med, de andre ligger derhjemme. Men til gengæld har vi fået bilens airjacks til at virke, hvilket vi kæmpede med sidste gang. Jeg regner med at ligge i den bedre halvdel i SSC, men alderen er imod mig. Bilen kører rigtigt godt!”

Advan Cup mesteren Kim Lund var at finde på sin stamplads helt oppe ved pitindkørslen, også denne gang uden sin nye kører, Louise Bjert Laursen. Men til gengæld var den nye DTC undervogn monteret, og tydeligt var det at man denne havde travlt med at finde de optimale kombinationer til racer og kvalifikation. Man arbejder især med at finde setup muligheder med nye/gamle dæk, forskellige hjulvinkler. Louise ventes at have sin første officielle test i Peugeot 307 raceren den 18. april på FDM Jyllandsringen, men hun har allerede stiftet bekendtskab med den franske racer, under lidt mere private former. For en helt ny kører kan det være lidt overvældende, hvis man udover den nye bil også skal koncentrere sig om alle de udenoms ting, der følger med når man bevæger sig i pitområdet.


Martin Marrill i den lånte DTC lookalike racer.
(Foto: Motorsporten.dk)

Martin Marrill: Så tæt på, og så alligevel ikke...
En kører som virkeligt har arbejdet benhårdt på at få sin første debuttest, var Martin Marrill. Han tilbragte sidste år i den tyske VW Polo Cup serie, men har nu valgt at opgradere til Johnny Cecottos BMW 320i i Special Saloon Challenge trim. Bilen skal indsættes i den danske SSC serie samt ikke mindst i den tyske Divinol Cup. Den unge kører har arbejdet i døgndrift for at få den potente BMW til start på FDM Jyllandsringen, men måtte i sidste sekund sande, at det bare ikke skulle være.

”Det primære problem bestod i, at Penske ikke er blevet færdige med de dæmpere som raceren skal monteres med. Alle muligheder for at få sendt dæmperne med ilpost, blev undersøgt. Inklusive den sidste mulighed, nemlig at sende en mekaniker til Penske for at afhente pakken. Vi har prøvet alle muligheder, alle transportfirmaer, men de kan først være i Danmark onsdag. Det betyder desværre, at vi skal montere dem onsdag – så fremt de kommer til tiden. Derefter skal bilen samles og spores. Men inden vi når så langt, skal vi have skiftet gearkassen til den gearkasse, som vi skal bruge i Divinol Cup debutløbet på Hockenheim den 14. april. Det betyder jo så desværre også, at vi skal teste på Jyllandsringen med setuppet beregnet til Hockenheim.”


Martin Marrill i Weinrichs showcar på apex.
(Foto: Motorsporten.dk)

Marrill: Jørgen Weinrich skaffede mig en anden bil
”Men eftersom bilen ikke kommer ud at køre, så har Jørgen Weinrich været utrolig venlig og låne mig en bil. Jeg kører i en Toyota Corolla i DTC mockup trim. Det giver mig mulighed for at finde linierne på Jyllandsringen, det er jo et stykke tid siden jeg har været her sidst. Bilen er mere eller mindre standard, blot med en racerundervogn og et par lidt ældre dæk. Jeg nåede ret hurtigt ned på stabile tider, så det har været godt at Jørgen gav mulighed for at låne bilen. Jeg skal bare lige vænne mig til, at den ikke har spær og differentialer som en racerbil, så den laver hjulspind med det yderste forhjul ud af svingene.”

”Jeg testede bilen på Padborg Park, da jeg modtog min BMW fra Tyskland, og den var virkelig vild. Den er 4 cylindret for at spare vægt, men den har lige så mange hestekræfter som Michael Outzens BMW M3. Bilen står i øjeblikket hos JM Racing i Grindsted, så jeg slipper for at køre frem og tilbage mellem Møn og Silkeborg. Michael Outzen og resten af JM Racing har været utroligt venlige hele vejen igennem, vi udveksler data omkring motor og gearkasse. De har også givet os mulighed for at bruge deres værksted, når vi skal skifte gearkassen til Hockenheim versionen.”


Nick Reimersø med sin spritnye Suzuki Swift
(Foto: Motorsporten.dk)

Nick Reimersø med sin nye baby
Som den sidst ankomne var Nick Reimersø, der sammen med HP Racing skulle shakedown teste sin spritnye Suzuki Swift Sport. Den blev kørt direkte fra traileren, og ud på banen. Og allerede efter de første omgange, som udelukkende drejede sig om at Nick og teamet skulle lære den nye bil at kende. Da funktionstesten gik over alles forventninger, var det en koncentreret men samtidig spændt Nick Reimersø, som kunne præsentere den nye japanske Advan Cup racer for fotograferne. Den skal inden sæsonstart males i teamets farver, som ikke er afsløret på nuværende tidspunkt.

Men med HP Racings to Swift racere, kørt af Reimersø og Dan Birkelev, der lagt op til kamp med de tre røde Swift racere, indsat i Advan Cup af INTREPID/KLIMAKS Racing Team. Disse racere køres som bekendt af Michael Ringstrøm, Kennet Jacobsen og Dennis Jørgensen. Tydeligt var det i hvert fald, at Suzuki godt hjulpet af Jørgen Nielsen, der udover 1600 Challenge projektet, også står for opbygningen af de fem Suzuki Swift Sport racere, har en bil med potentiale. Alle glæder sig meget til at se, hvilken impact de nye racere får i Advan Cuppen. Men der er bredt i branchen også glæde over, at unge kørere får denne mulighed for at komme fra karting til baneløb i bilklassen.


Reimersø - den ene halvdel af HP Racing
(Foto: Motorsporten.dk)

Endnu en velarrangeret DARC testdag kom til ende, og trods det iskolde morgenvejr endte dagen med sol og lun asfalt. Fælles for alle deltagende teams er, at man glæder sig enormt til sæsonstart, og første løb må efter dagens arbejdsiver blive som at lukke racerhestene på græs efter en lang vinter.

Aslak Vind

Læs mere om:
  • Jyllandsringen
  •