Efter en heftig start hvor Allan McNish blev idømt en Stop-and-Go Straf for at overhale pole manden Romain Dumas inden startlinien, og Dumas selv blev ramt af en anden LMP1 bil, gik føringen til Sascha Maassen i den anden Penske Porsche allerede på første omgang.
Allan McNish kom ud igen nede på en 10 plads og brugte derefter kun 15 omgange på at komme tilbage i front, hvor bilen blev resten af løbet, kun afbrudt af pitstops.
McNish tager starten (Foto: Audi Motorsport)
Søsterbilen startede noget længere nede i feltet men med en rolig og afventende taktik holdt de kontakten med førergruppen og fik sig hurtigt kørt op på 2 pladsen efter Audi nr. 1. Audi'erne vandt generelt på banen pga. deres stærke træk ud af svingene, hvilket gjorde at de andre biler aldrig kom tæt nok på til at overhale inden næste sving. Intersport teamet med deres Creation endte på en 3 plads i LMP1, efter et hårdt ræs med kontakt med flere biler. Autocon Teamet udgik allerede efter 38 omgange pga. kontakt med muren.
Men hvad skete der med LMP2'erne? Tjah - en blanding af Audiens suveræne motorkraft og tekniske problemer gjorde at Penske Porscherne aldrig var rigtigt tæt på at vinde dette løb. Penske Porscherne havde igen problemer med varmen, men denne gang pga. opsamlede vragrester fra alle de forskellige sammenstød på banen. Det lykkedes dem dog at holde en 1-2 i LMP2, og at blive på samme omgang som de vindende biler.
Dyson Racing havde en forfærdelig dag - Andy Wallace lå længe i spidsen af LMP2 indtil det forreste højre hjulophæng gik i stykker, hvilket sendte dem tilbage på en 11 plads. Chris Dyson blev sendt i muren af Luis Diaz i Lola-Acura'en med 50 minutter igen, hvilket kostede et langt pitstop til Porschen, og en stop-go-straf til Acuraen, der ellers lå i spidsen af klassen efter Andy Wallace's problem.
De øvrige Acura teams endte på 5 pladsen (Highcroft med David Brabham og Stefan Johansson) og Andretti Green Racing fik tidligt fri, da bilen blev kørt i muren efter halvanden times kørsel.
GT1 var en kedelig affære - Jan Magnussens bil udgik allerede efter 37 omgange med en brækket - gæt engang - trækaksel. Jan Magnussen nåede aldrig at komme i bilen, så det var en flad omgang. Oliver Gavin lod da også forstå mellem linierne at det havde været et kedeligt løb hvor han bare havde tullet rundt og passet på ikke at komme i klammeri med nogen andre biler - men ræs havde der ikke været tale om... Spørgsmålet er om Corvette gider at fortsætte dette skuespil efter Le Mans i Juni?
GT2 klassen stod for dagens alvorlige indslag. Udover at Jaime Melo og Jorg Bergmeister igen sluttede på første og andenpladsen som på Sebring for 14 dage siden, så var det Tomas Enge der tiltrak sig opmærksomheden. Dels ved at være suverænt hurtigste på banen i GT2, men også ved det monstercrash der sendte ham ind i ydermuren på banen, rev højre forhjul og baghjul af bilen, og satte bilen i brand. Tomas selv kom desværre også alvorligt til skade og ligger lige nu på hospitalet i Florida, men skulle dog være i en stabil tilstand og ved bevidsthed.
Tredjepladsen i GT2 gik til Panoz Team PTG med Bill Auberlen og Joey Hand, fulgt af Tafel Racings Robin Liddell og Wolf Henzler.
Hvis man skal summere lidt op på løbet må man sige at Audi på forhånd havde underspillet deres chancer, måske i et forsøg på at vinde støtte til deres påstand om at Dieselbilerne slet ikke er så positivt særbehandlet som andre påstår. "Desværre" for dem viste det sig at Dieselmotoren er så suveræn at bilen også vinder på denne slags baner der ellers slet ikke burde passe den lange og tunge R10 TDI.
Dindo Capello kører i mål - lige foran Emanuele Pirro i den anden Audi (Foto: Audi Motorsport)
LMP2 Porscherne fik rettet noget op på deres blakkede pålidelighed, men løbet var så også kun en fjerdedel så langt som Sebring........ Men kampen i LMP2 bliver lige så tæt og spændende som Sebring viste - personligt ville jeg gerne se nogle af de biler i Europa meget snart...
GT1 bliver bare en endnu større farce fra gang til gang og jeg tror ikke på at Corvette kan tillade sig at fortsætte på denne måde - hvis de skal holde deres image skal de have noget modstand at køre mod - ellers kan de ikke holde sig skarpe.
I GT2 har vi også den tætte dyst - der er intet afgjort på forhånd imellem Ferrari og Porsche, udover at titelkampen nok kommer til at stå imellem Risi, Flying Lizard og Tafel Racing. Jeg frygter at Petersen(White Lightning er sat for langt tilbage nu med en ødelagt bil og deres bedste kører på sygehuset.
Løbsresultat - St. Petersburg:
|
Pl. | # | Kl. | Kørere | Team / Mærke | Omg. |
|
1. | 1 | P1 | R.Capello | Audi Sport North America | 114 |
| | | A.McNish | Audi R10 TDI | |
| | | | | |
|
2. | 2 | P1 | E.Pirro | Audi Sport North America | 114 |
| | | M.Werner | Audi R10 TDI | |
| | | | | |
|
3. | 6 | P2 | S.Maassen | Penske Racing | 114 |
| | | R.Briscoe | Porsche RS Spyder | |
| | | | | |
|
4. | 7 | P2 | R.Dumas | Penske Racing | 114 |
| | | T.Bernhard | Porsche RS Spyder | |
| | | | | |
|
5. | 9 | P2 | D.Brabham | Highcroft Racing Acura | 114 |
| | | S.Johansson | Acura ARX-01a | |
| | | D.Dayton | | |
|
6. | 15 | P2 | A.Fernandez | Fernandez Racing | 113 |
| | | L.Diaz | Acura Lola BO6 | |
| | | | | |
|
7. | 37 | P1 | J.Field | Intersport Racing | 112 |
| | | D.Dayton | Creation CA06H Judd | |
| | | R.Berry | | |
|
8. | 4 | GT1 | O.Gavin | Corvette Racing | 111 |
| | | O.Beretta | Corvette C6-R | |
| | | | | |
|
9. | 62 | GT2 | M.Salo | Risi Competizione | 109 |
| | | J.Melo | Ferrari 430GT | |
| | | | | |
|
10. | 45 | GT2 | J.Van Overbeek | Flying Lizard Motorsports | 108 |
| | | J.Bergmeister | Porsche 911 GT3 RSR | |
| | | | | |
|
11. | 16 | P2 | B.Leitzinger | Dyson Racing | 108 |
| | | A.Wallace | Porsche RS Spyder | |
| | | | | |
|
12. | 21 | GT2 | B.Auberlen | Panoz Team PTG | 107 |
| | | J.Hand | Panoz Esperante | |
| | | | | |
|
13. | 44 | GT2 | L.Pechnik | Flying Lizard Motorsports | 107 |
| | | D.Law | Porsche 911 GT3 RSR | |
| | | | | |
|
14. | 71 | GT2 | W.Henzler | Tafel Racing | 106 |
| | | R.Liddell | Porsche 911 GT3 RSR | |
| | | | | |
|
15. | 73 | GT2 | J.Tafel | Tafel Racing | 106 |
| | | D.Farnbacher | Porsche 911 GT3 RSR | |
| | | | | |
|
16. | 54 | GT2 | T.Pappas | Team Trans Sport Racing | 104 |
| | | T.Borcheller | Porsche 911 GT3 RSR | |
| | | M.Basseng | | |
|
17. | 18 | GT2 | R.Kelleners | Rahal Letterman Racing | 100 |
| | | T.Milner | Porsche 911 GT3 RSR | |
| | | | | |
|
18. | 20 | P2 | C.Dyson | Dyson Racing | 98 |
| | | G.Smith | Porsche RS Spyder | |
| | | | | |
|
19. | 22 | GT2 | S.Maxell | Panoz Team PTG | 97 |
| | | R.Smith | Panoz Esperante | |
| | | B.Sellers | | |
|
20. | 31 | GT2 | T.Bergmeister | Petersen/White Lighting Racing | 87 |
| | | T.Enge | Ferrari 430GT | |
| | | | | |
|
21. | 26 | P2 | B.Herta | Andretti Green Racing | 84 |
| | | M.Franchitti | Acura ARX-01a | |
| | | | | |
|
22. | 12 | P1 | M.Lewis | Autocon Motorsports | 38 |
| | | C.McMurry | Lola EX257 AER | |
| | | B.Willman | | |
|
23. | 3 | GT1 | J.Magnussen | Corvette Racing | 37 |
| | | J.O'Connell | Corvette C6-R | |
| | | | | |
|
24. | 8 | P2 | J.Bach | B-K Motorsports | 26 |
| | | R.Matos | Mazda Lola B07-40 | |
| | | B.Devlin | | |
|
Næste løb er om 14 dage på Long Beach, men varer denne gang kun godt halvanden time! Lidt af en dårlig spøg når hele serien ellers går ud på Endurance Race.... Jesper Thomsen
Læs mere om: Jan MagnussenChampion RacingCorvette RacingSt. Petersburg31/03/07 - St. Petersburg - ALMS |