For hos kørerne er der intet som peger i retningen af andet end ganske almindelig sund konkurrenceånd, som under tiden kan føre til lejlighedsvist forhøjet blodtryk!!!
Og når alt kommer til alt så er vi jo alle bidt af det samme – MOTORSPORT…
Det skal bemærkes for læseren, at for at gengive den autentiske Magnussen-stil, har vi valgt ikke at censurere i hans sprog og udtalelser. Vi kan lide ham lige som han er – én mand som siger tingene lige ud og uden filter.
”Hvordan ser Team Essex ud fra din lejr?”
Det er jo sådan en kæmpe kæmpe stor del af DTC, og uden Essex havde det sgu ikke været det samme. I er sgu det største team i DTC og I løfter hele cirkusset op på et højere plan, som blandt andet gør at danske og udenlandske professionelle kommer til Danmark for at køre DTC. Hvis det ikke havde været for Essex havde niveauet i DTC været meget meget lavere, og vi i Team den Blå Avis er da nødt til at skrue op for ALT for at kunne være med.
”Det er da en positiv side, er det ikke?”
Der er så meget bøvl og folk er sure - det er race det her. Når niveauet er skruet så højt op som det er nu, er der en masse mennesker som er under pres hele tiden, og derfor kan der godt falde en negativ bemærkning engang imellem, men det er da ikke mere negativt end at man kan grine ad det bagefter.
”Når nu niveauet er så højt i DTC, så får du vel en kanon træning når du er hjemme i Danmark og køre?”
Det har jeg sagt hele tiden, og det har jeg også snakket med John Nielsen om. Jeg føler at jeg bliver en bedre racerkører af at køre herhjemme.
”Jeg husker en episode fra sidste sæson, hvor John holder dig bag sig over 6 omgange, og lader Casper Elgaard tage sejren”
Ja den episode husker jeg rigtig, rigtig godt (griner) og jeg var skide sur bagefter, men igen.. Det er jo race. Som det er nu, kigger jeg tilbage på episoden og griner af den. Altså hvis det ikke betød noget for mig, så gad jeg nok ikke lave det jeg gør, og bruge al den tid på det. Ofre alle de ting som man nu engang gør for at køre race. Hvis man ikke er sur når man taber, så er det sgu lidt svært at retfærdiggøre over for sin familie.
”Man må da sige, at når du er sur, så er du det stadigvæk med et glimt i øjet - det er du da kendt for”
Jo og det er da fordi, ligegyldigt hvor sur jeg bliver når jeg har tabt, så kan jeg ikke komme uden om hvor meget jeg elsker at køre race, og være en del af det hele.
”Du har sikkert nærlæst det nye reglement ikke?”
Jo, jeg ved ikke hvordan fanden man… jeg kan ikke komme med den gyldne tråd til hvordan man vinder det mesterskab, hvordan man gør det bedst med det 3. heat og alt det der. Tidtagningen er til at forstå, det er ligesom i gamle dage, men de 3 heat.. skal man bare give den gas eller? Men det kan jeg godt sige dig! Jeg har tænkt mig fra starten at give den gas, så må vi se om det er rigtigt eller forkert.
Jeg synes at det er rigtigt godt det nye reglement. Vi bliver nødt til at køre nogle løb for at se hvordan det er for konkurrencen, men der kommer mere DTC og det er alfa og omega
”Søndagen bliver med knald på, den er rigtig publikumsvenlig må man sige.”
Det bliver skide godt mand! Det bliver ligesom at komme tilbage og køre gokart igen, man skal køre hele tiden.(griner!)
”Det berømte Jan Magnussen/Jason Watt makkerpar er tilbage.”
Ja, det bliver mega fedt, jeg kan godt finde ud af at vinde et mesterskab når jeg team’er op med Jason, og omvendt. Jeg håber at det kommer til at gå skide godt og jeg glæder mig meget til at komme til at køre med Jason igen, det bliver som i gamle dage.
”Hvordan er det at blive ringet op af en journalist fra Team Essex? Det er vel ikke hverdagskost?”
For 5 år siden var der ingen der kunne finde på at gøre så meget ud af hjemmesider, og information udadtil. Der prøvede man bare på at finde nogle penge, så man kunne komme ud og køre noget race. Tingene bliver større hele tiden, og de bliver større på alle områder. Du kan bare se VIP-afdelingerne i teltene, vi skal ud og finde så mange flere penge.
Der er kommet en god tv-aftale med Kanal 5, hvor DTC får masser af sendetid. Når man tænker på at det er 3 gange 15 minutters løb, og at vi får 4 – 5 timers live dækning hver gang, så er det helt vildt.
”Nej og det er jo ikke engang noget der bliver transmitteret i udlandet som sådan.”
Når jeg fortæller amerikanerne herovre, at vi har 4 – 5 timers live dækning af vores løb i Danmark, så står de med åben mund og glor på mig som om jeg er åndssvag.
”Har du en sidste eksklusiv detalje du vil dele med mig, og de Team Essex fans jeg skriver for?”
Jeg vil gerne berøre det forhold der er imellem John Nielsen, Casper Elgaard, og Jan Magnussen.
Jeg har altid kommet skide godt ud af det med Casper, og jeg føler at vi har et godt venskab. Vi kan køre race mod hinanden, og kan sagtens blive sure, men det er fordi vi er racerkørere.
Med hensyn til John!
John er en af de største grunde til at jeg er blevet racerkører, fordi jeg som knægt så ham køre, og fulgte ham. På et tidligt tidspunkt i min karriere var John inde at hjælpe mig med at finde nogle penge så jeg kunne komme til England og køre formel biler.
Grunden til at der kan komme gnidninger i løbet af en sæson imellem John og jeg er, at John har nogle stærke meninger, og jeg er sjældent ret enig. Hellere det, end at rende rundt og være enige hele tiden, det ville også være røvsygt at kigge på.
Jeg ville ikke ønske at noget som helst skulle ændre sig, jeg synes at vi har dannet et godt show. Hvor vi ikke er enige om hvordan det skal og bør være.
I og med at vi nu fangede Jan mens han befandt sig ”over-there”, nærmere betegnet i Miami og var lige på trapperne til at skulle køre tredje afdeling af det amerikanske Grand-Am mesterskab på Homestead-banen, var det jo oplagt at spørge ind til det at være racerkører.
”For de fleste danskere, er det måske lidt svært at forstå hvad det i virkeligheden kræver at blive professionel racerkører. Det er jo kun en håndfuld af jer i Danmark, kan du forklare hvad der skal til?”
For det første er det hårdt arbejde at blive professionel racerkører, fordi man er nødt til at satse stort på et ret tidligt tidspunkt. Mange gange tilsidesætter man alle sine andre drømme, man lægger dem simpelthen på hylden. Ens privatliv, og familieliv bliver sat på standby for en periode, indtil at man er kommet på rette spor.
Mange af os har betalt store summer penge for at blive professionel racerkører. Og kæmpet hårdt for at komme til at betale alle de penge tilbage.
Jeg må sige at jeg føler mig super privilegeret - jeg får en check hver måned for noget jeg dybest set ville betale penge for at lave. Det er en satsning man skal gøre. Jeg var også ude at låne penge, men det var ikke for at komme til at køre, det var for at komme ud af en manege-kontrakt. Det var ikke i den størrelsesorden, som feks. Nicolas Kiesa. Men igen, hvis det ikke flasker sig, så står man tilbage med et kæmpe lån. De fleste af de lån er heldigvis bundet op på den måde, at de skal betales tilbage af penge der er tjent på race, og gennem penge man feks kunne tjene på et almindeligt job.
”Det er altså racerkøreren, og ikke privatpersonen der skylder de penge?”
Lige præcis, og nogle gange er det en god investering, andre gange en dårlig. De folk der har investeret i mig, de har fået deres penge igen, og mere til. Jeg skylder dem en stor tak for at tro på mig dengang, så jeg kunne leve min drøm.
En drøm som vi følger på tæt hold, i og med at Jan gentagne gange har vist sig at være en værdig konkurrent for Team Essex i jagten på DTC-trofæet. Han tilføjer sporten noget ganske specielt og vi ser frem til masser af underholdene race fra Jan i fremtiden – både på de danske og internationale baner. Ligegyldigt om man er fan af det ene team eller det andet, eller én bestemt kører – så er det motorsporten som binder os alle sammen. Og hvor ville vi være uden den – og hvor ville dén være uden os?!
Camilla Bonde & Michael Freundt Læs mere om: Jan MagnussenTeam Den Blå AvisTeam Essex |