I år er dette forhold dog lidt anderledes, da ACO allerede har offentliggjort listen med deltagere der er udtaget til årets Le Mans 24 Timer. Utvivlsomt til stor frustration for ALMS-ledelsen, da løbet derved nok mister en del tilskuerappeal.
Løbet har også traditionelt været debutløbet for en del nye sportscars - hvem husker f.eks. ikke Bentley Speed 8’s debut i 2003, hvor kun uheld holdt den fra at vinde, eller sidste år hvor Audi R10 vandt sit allerførste løb.
I år er løbet desværre præget af krisen i ALMS. Feltet er godt nok ca. samme størrelse som sidste år - 35 bekræftede tilmeldinger - men de to ”hoved” klasser LMP1 og GT1 er kraftigt skåret i deltagerantal, og desværre uden troværdig konkurrence for favoritterne.
LMP1
I LMP1 bliver det de 2 Audi R10 TDI som får frit slag mod Autocon i en Lola B01/60 og Intersport Racing i deres Creation CA 06/H. Jeg forventer ikke at hverken Autocon, eller Intersport vil være i stand til at køre lige op med Audi, og dermed bliver det Audis løb at tabe med Intersport på tredjepladsen. Autocon skal være glad hvis de bare gennemfører.
Jeg tror derimod at truslen mod Audis generelle sejr meget vel kan vise sig at komme fra LMP2 klassen......
LMP2
ALMS LMP2 klassen er blevet kraftigt forstærket i år. Ikke alene har vi fået Acura ind med 3 biler - 1 team med Lola Chassis og to teams med Courage C75 Chassiser - men Porsche har også oprustet kraftigt med Dyson Racing, som er skiftet fra LMP1 Lola til LMP2 Porsche RS Spyder ved siden af Penske Motorsports 2 biler.
Ligeledes kommer B-K Motorsports med deres helt nye Lola-Mazda, der markerer starten på en ny satsning fra Mazda indenfor sportscar racing. Derudover får vi en ældre Lola B05/40 at se fra Horag Racing.
Hold øje med Porscherne - de har i test tidligere på året vist en stor forbedring i fart, og da de har fået lidt teknisk hjælp i forhold til LMP1’erne kan de meget vel vise sige at være lige så hurtige som LMP1’erne. Spørgsmålet er bare om de kan holde til den notorisk meget hårde bane, og hvilket team der kan holde bilerne kørende længst uden problemer – Dyson eller Penske?
Acura har vist næsten samme pace i test som Porsche, men da det er helt nye biler og navnlig en helt ny motor, forventer jeg at de løber ind i tekniske problemer på et tidspunkt, og dermed også at de falder bagud i forhold til Porsche som løbet skrider frem.
I GT Klasserne gentager deltagerbilledet sig fra prototypeklasserne - GT1 har stort set kun Corvette som deltagere, og GT2 er svulmet godt op i størrelse.
GT1
GT1 er Corvettes løb at tabe - de vinder stort, medmindre de fumler eller løber ind i uheld. Godt nok deltager der en enkelt Aston Martin DBR9 fra Team Modena Racing, men det team har tidligere vist sig at være noget langsommere end de officielle Aston Martin fabriksracere, og jeg vurderer at de ikke får et ben til jorden i forhold til Corvette.
De er dog sikre på mindst en tredjeplads i klassen, da der kun er disse tre deltagere! Så det bliver en konkurrence imellem de to Corvetter med Jan Magnussen i nr. 3 som en svag favorit.
GT2
I denne klasse bliver der kamp til stregen imellem den nye Porsche 997 RSR og Ferraris 430 GT. Der er ikke mindre end 8 Porsche 997 oppe mod 5 Ferrari 430, 3 Panoz Esperante, et par 996 RSR og en enkelt Spyker C8. At forudsige hvem der vinder denne klasse er næsten umuligt, men hold øje med Lars Erik Nielsen i Farnbacher-Loles Motorsport Porschen - det team har noget at bevise, efter den skuffende manglende udtagelse til Le Mans 24-timer tidligere på måneden.
Alt i alt kan det blive et særdeles spændende løb, og udfaldet kan måske blive ret kontroversielt - hvad sker der hvis en Porsche RS Spyder vinder generelt? Det har nemlig hele tiden været ACOs intention med de to LMP klasser, at LMP2 ikke skulle kunne køre med om den generelle sejr i et løb...
Du kan følge løbet i live radio og live timing på AmericanLeMans.com - løbet begynder kl. 15 dansk tid. Jesper Thomsen
Læs mere om: Jan MagnussenCorvette RacingSebring17/03/07 - Sebring - ALMS |