- Valget faldt på Honda Civic Type R, forklarer Max Christensen. - Japanerne satser konsekvent på udvikling af biler med sportslige og kvikke køreegenskaber til hverdagsbrug. Honda har derfor indset nødvendigheden ved at deltage aktivt i motorsport.
Nordjyderne har løbende indbygget forbedringer i rallybilen, hvilket har været medvirkende til topresultater i DM-serien.
Max Christensen og Mikael Kanstrup kører en hurtig og publikumsvenlig stil i deres Honda Civic R. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
- I 2004 og 2005 blev vi kåret som vice-danmarksmestre, supplerer rallyteamets trofaste og rutinerede co-driver Mikael Kanstrup. - I 2006 slog vi effektivt til i DM-fighten, og i al beskedenhed blev vi danske mestre i Standard 2000 allerede før selve DM-finalen på Møn.
Ved Motorsportens Præmiefest fik Max Christensen og Mikael Kanstrup overrakt DM-guld 2006 i Standard 2000 samt en unik tegning af rallybilen. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
Standard 2000-klaasen giver deltagerne masser af udfordringer. Samtidig er fartpotentialet og køreegenskaberne fuldt på højde med tunede rallybiler. Ikke uventet var MNJ-rallyteamet med i topfighten for DM-generalklassementet, hvor nordjyderne havde gode chancer for at hjemføre DM-bronze på Møn.
- Vi følte konkurrenterne lidt på tænderne på den første hastighedsprøve i DM-finalen, fortsætter Max Christensen. - Herefter satte vi tempoet kraftigt i vejret, men DM-slutspurten blev spoleret af en defekt gearkasse. Materiellet bliver testet til de yderste grænser i et rally, og det er en del af gamet at måtte sige farvel og tak inden målstregen.
Med 4 sejre ud af 5 mulige fejede Max Christensen og Mikael Kanstrup al modstand til side i DM 2006 for Standard 2000. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
I 2007 ser Max Christensen og Mikael Kanstrup frem til udfordringer i nyt konkurrence-materiel.
- Vi har solgt vores Honda Civic R, oplyser Max Christensen. - Der har egentlig været forbavsende mange interesserede købere, som gerne ville have fingre i den japanske rallybil med den såkaldte V-tec teknologi, hvor løftetidspunktet for ventilerne skifter, alt efter motorens omdrejninger. Herved opnås en turbo-effekt på et slidstærkt princip.
En løs siderude fik ikke Christensen og Mikael Kanstrup til at slække på tempoet i deres Honda Civic R. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
Nordjyderne er naturligt lidt hemmelighedsfulde om det nye rallyprojekt, men i 2007 kan man forvente endnu kraftigere angreb på DM i generalklassementet fra MNJ-rallyteamet. Åge Kirketerp Jensen Læs mere om: Max ChristensenMikael Kanstrup |