Tre-fire teams forventes at være de mest markante: det fransk-baserede ASM-team og de tre britisk-baserede teams Carlin Motorsport, Manor Motorsport og Raikkonen-Robertson Racing. Listen af kørere som må forventes at gøre det rigtig godt er den nykårede europæiske mester, skotten Paul di Resta. Han har i begrænset omfang testet GP2, hvilket gør at han fortsat forventes at gå i retning af DTM da han har massiv støtte fra Mercedes. Selvom di Resta har storform at trække på og et godt team, kan erfaringen med Macaus gader blive et problem. Han deltog ikke sidste år og skotten har indikeret at han måske endda slet ikke kommer til start, selvom han står på den officielle tilmelding. Banen kræver en del erfaring og med et stærkt felt kan di Resta blive sat et godt stykke tilbage af kørere som nok har mindre talent, men kender banen bedre. F3 Euro-mesteren Paul di Resta er blandt de store favoritter (Foto: F3 Euroseries)
Derimod kan en af fremtidens helt store profiler, tyskeren Sebastian Vettel være et meget stærkt bud på en vinder af Grand Prix'et. Tyskeren er allerede nu begyndt at få greb om Formel 1 og har kontrakt med BMW-Sauber som test- og tredjekører i 2007. Han blev sidste år nummer 3 - lige efter manden der står foran ham i køen hos BMW, Robert Kubica. Vettels form var ellers godt på vej op i midten af F3 Euro-sæsonen, men efterhånden som Formel 1-testarbejdet fyldte mere, blev han mindre fokuseret. Carlin Motorsport har hentet ham til (han kørte den europæiske sæson for ASM) som deres absolutte topkører, hvilket selvfølgelig lægger et ekstra pres på ham.
En anden kører som der skal holdes øje med, og som også kommer fra den europæiske serie, er schweizeren Sebastian Buemi. Han har godt nok ikke været ligeså profileret som de to ovennævnte kørere, men ligner også en kører der er godt på vej frem og som der satses meget på. Med erfaring og masser af selvtillid ligner Vettel bedste bedste bud på en vinder (Foto: F3 Euroseries)
Det sidste gode bud på en vinder er den nykårede britiske Formel 3-mester Mike Conway. Han blev nummer 14 sidste år og og bør være det kort som briterne satser på. Han har også retning mod GP2 og det kan være et godt sted at få afgjort den "interne" kamp mellem mesterskaberne. Mike Conway skal forsvare det britiske F3, som de seneste år er blevet overhalet af den europæiske klasse (Foto: Fota.co.uk / Jakob Ebrey Photography)
Men som altid kan der komme overraskelser - det er sket i flere sæsoner at outsidere har vundet. Eksempelvis i 2000 hvor André Couto vandt på hjemmebane - for første og hidtil eneste gang. Der har også været danske succes'er: I 1984 vandt John Nielsen foran svenskeren Stefan Johansson. Tom Kristensen og Jan Magnussen har også gjort det godt og har været på podiet i det stærkt besatte Grand Prix. Sidste år deltog Christian Bakkerud og blev nummer 7.
Den foreløbige deltager liste til Grand Prix'et i Macau
|
# | Kører | Nat. | Team | Racer |
|
1 | Kohei Hirate | JPN | Manor Motorsport | Dallara Mercedes-HWA |
2 | Kazuki Nakajima | JPN | Manor Motorsport | Dallara Mercedes-HWA |
3 | James Jakes | GBR | Manor Motorsport | Dallara Mercedes-HWA |
|
4 | Richard Antinucci | USA | ASM Formule 3 | Dallara Mercedes-HWA |
5 | Paul di Resta | GBR | ASM Formule 3 | Dallara Mercedes-HWA |
6 | Kamui Kobayashi | JPN | ASM Formule 3 | Dallara Mercedes-HWA |
|
7 | Adrian Sutil | GER | Tom’s | Dallara Toyota-Tom’s |
8 | Kazuya Oshima | JPN | Tom’s | Dallara Toyota-Tom’s |
9 | Sebastian Vettel | GER | Carlin Motorsport | Dallara Honda-Mugen |
|
10 | Oliver Jarvis | GBR | Carlin Motorsport | Dallara Honda-Mugen |
11 | Sebastien Buemi | SUI | Carlin Motorsport | Dallara Honda-Mugen |
12 | Maro Engel | GER | Carlin Motorsport | Dallara Honda-Mugen |
|
14 | Fabio Carbone | BRA | Three Bond Racing | Dallara Nissan |
15 | Yelmer Buurman | NED | Fortec Motorsport | Dallara Mercedes-HWA |
16 | Romain Grosjean | FRA | Signature Plus | Dallara Mercedes-HWA |
|
17 | Charlie Kimball | USA | Signature Plus | Dallara Mercedes-HWA |
18 | Marko Asmer | EST | Hitech Racing | Dallara Mercedes-HWA |
19 | Roldan Rodriguez | ESP | Hitech Racing | Dallara Mercedes-HWA |
|
20 | Maximo Cortes | ESP | Hitech Racing | Dallara Mercedes-HWA |
21 | Kodai Tsukakoshi | JPN | Prema Powerteam | Dallara Mercedes-HWA |
22 | Robert Streit | BRA | Prema Powerteam | Dallara Mercedes-HWA |
|
23 | Rodolfo Avila | MAC | Performance Racing | Dallara Honda-Mugen |
24 | Jonathan Kennard | GBR | Alan Docking | Dallara Honda-Mugen |
25 | Lou Meng Cheong | MAC | Alan Docking | Dallara Honda-Mugen |
|
26 | Mike Conway | GBR | Raikkonen-Robertson | Dallara Mercedes-HWA |
27 | Stephen Jelley | GBR | Raikkonen-Robertson | Dallara Mercedes-HWA |
28 | Michael Ho | MAC | Ombra Racing | Dallara Honda-Mugen |
|
29 | Mauro Massironi | ITA | Ombra Racing | Dallara Honda-Mugen |
30 | Jo Merszei | MAC | Swiss Racing Team | Dallara Toyota Tom’s |
31 | Kit Meng Lei | MAC | Swiss Racing Team | Dallara Opel-Spiess |
|
32 | Daisuke Ikeda | JPN | EMS Racing | Dallara Toyota-Tom’s |
33 | James Winslow | GBR | ZAP Speed | Dallara Toyota-Tom’s |
|
Benji
Læs mere om: Macau19/11/06 - Macau - Formel 3 |