Når Kimi Raikkonen møder første dag hos sin nye arbejdsgiver i Italien vil tingene se noget anderledes ud end da han hans forgænger Michael Schumacher kørte for teamet. Som i alt motorsport forandre ting sig hele tiden og det gamle ”Dream Team” som var så tæt knyttet til den tidligere syv dobbelte verdensmester findes ikke mere.
Den tekniske direktør, og Michaels mesterstrateg siden han kørte for Benetton, Ross Brawn tager sabbat på ubestemt tid, og motorekspert Paolo Martinelli forlader teamet. Designer Rory Byrne har holdt sig i baggrunden siden 2004 og Jean Todt forventes at overlade sine arbejdsopgaver til en ikke endnu navngiven afløser.
Hvem der med bestemthed skal overtage pladserne i teamet er stadig en velbevaret hemmelighed inde for fabrikkens mure, men følgende er så godt som sikkert.
- Jean Todt er blevet forfremmet til adm. direktør for Ferrari Group og Luca di Montezemolo sagde på Monza Todt ville forsætte som teamchef ”fastsat” periode. Dette kan betyde at Brawn vil komme tilbage i 2008 som Todt’s efterfølger. Næste år vil Brawn blive afløst af Mario Almondo med en ny sports direktør i teamet ved navn Stefano Domenicali.
- Paolo Martinelli, som forsætter hos søsterselskabet Fiat, vil blive afløst af franskmanden Gilles Simon, som var hans tidligere assistent. Sydafrikanske Byrne, som har arbejdet på Ferrari bilerne som vandt titlerne fra 1999 til 2004, forbliver design konsulent men tilbringer allerede meget tid i Thailand og har nu Aldo Costa som sin højre hånd.
Et vinder team er på vej i forskellige retninger, men både Brawn og Bryne er sikre på at overgangen bliver smerteløst, de mener faktisk at det allerede er bevist.
”Alle 'gutterne' som nu designer bilen, og kører teamet er de samme som har gjort det de sidste par år, så selvom både Michael og jeg forlader teamet, er grundkonstruktionen den samme” - udtaler Ross Braw og forsætter - ”det er vigtigt at der er en ’clear the decks’ periode, for at de kan komme videre med deres job. De er mine 'elever', og intet ville gør mig mere stolt end hvis de kunne gøre arbejdet bedre end mig.”
Rory Byrne forsætter:
”Jeg tror Ferrari vil forsætte med at være stærke. 2004 bilen var den sidste jeg var ansvarlig for, men vi havde stadig en ny bil i år som var lige så konkurrencedygtig og pålidelig, så vi har klaret overgangen fra mig selv og til Aldo og Nikolas (Nikolas Tombazis – redaktionen).”
Ferrari har stadig den fordel at de i flere år har arbejdet meget med Bridgestone, som næste år vil blive ene leverandør til Formel 1 feltet, efter Michelin stopper som producent af Formel 1 dæk.
Raikkonen, en meget anderledes kører end Schumacher, han medbringer en masse talent til hans nye omgivelser hos Ferrari, og hvis han starter i front er alt måske ved det gamle, bare med en ny chauffør. Selch
Læs mere om: Kimi RäikkönenScuderia Ferrari Marlboro |