Den første udfordring kom allerede i fredagens fri træning, hvor vejr- guderne viste sig fra deres værste side da deltagerne i Danish Touringcar Championskip skulle på banen.
(Foto: Anders Molin)
Regnen væltede ned over Jyllands-Ringen, hvilket gjorde det mere end svært for kørerne at holde bilerne på banen. Det lykkedes dog for begge ARTS kørerne, Jason Watt og David Falch, at blive på asfalten, og de sluttede med tider der placerede dem midt i det 24 biler store felt.
I lørdagens fri træning fulgtes de to ARTS kørere flot ad, og kun 0,142 sekund skilte dem da den halve time var overstået.
Jason og David sluttede her på henholdsvis 11. og 12. pladserne.
(Foto: Motorsporten.dk)
Kvalifikationen der bliver kørt over tre 'shoot out' runder startede fint for Jason, der med en 7. plads gik videre til anden runde, mens David måtte tage til takke med 16. pladsen, som den hurtigste af dem der ikke gik videre.
Anden runde sluttede med Jason på 11. pladsen, som dermed også blev hans startplacering til pre finalen, da kun de 7 hurtigste går videre til tredje og sidste runde.
Lørdagens prefinale startede noget ulige for ARTS kørerne, David lavede en dårlig start, og havnede næsten bagerst i feltet, mens Jason fra start af kørte et flot løb, hvor han som den 3. hurtigste forhjulstrækker på banen sluttede på 9. pladsen, kun overgået af SEAT Leon'en og Peugeot 407'eren der begge er fabriksstøttede 2006 racere.
Den dårlige start fik dog ikke David til at give op, selv om han kæmpede med en lidt genstridig racer lavede han overhaling på overhaling, så han kunne krydse målstregen på 17. pladsen.
David Falch. (Foto: Motorsporten.dk)
Igen i finalen fik Jason Watt en god start, og han havde tæt forbindelse til fører truppe indtil han blev påkørt at en lidt for ivrig konkurrent, dette resulterede i en tur af banen og mange tabte placeringer.
David fik en meget bedre start i finaleløbet og kørte dig frem til slutplacering som nummer 13.
Også Jason kæmpede sig tilbage gennem feltet. og han blev placeret som nummer 11.
"Min bil kørte bare perfekt i dag, nu er der styr på setup'et, og vi havde noget fedt race ude på banen, så en stor tak til ARTS gutterne for det" - udtalte med meget tilfreds Jason Watt efter lørdagens kørsler.
Jason Watt. (Foto: Motorsporten.dk)
"Jeg lavede nok DTC historiens dårligste start i dag, og straffen for det var at jeg røg ned bagerst i feltet" - udtalte en både ærgerlig og meget ærlig David Falch - "men bortset fra det så har vi hele dagen kæmpet med mit setup, som vi ikke har kunnet få rigtig i ballance."
Under serviceringen af de to Peugeot 307 EPO racere lørdag aften, fandt teamets mekaniker en defekt på den forreste krængnings- stabilisator på David's bil, et problem som var nemt at rette da først fejlen var sporet.
At det var den defekte stabilisator der havde drillet var der ingen tvivl om, for i søndagens træning opførte Davids racer sig perfekt.
Både Jason og David placerede sig her i midterfeltet, Jason på 13. og David på 16. pladserne.
Så der var begrundet optimisme både hos teamet og kørerne forud for kvalifikationen.
David var flyvende i første runde af 'shoot out, hvor han kørte feltets 8. hurtigste tid!
Men desværre for Jason, så løb han nu ind i problemer. Allerede på første omgang 'døde' motoren i hans racer.
David Falch. (Foto: Motorsporten.dk)
I den anden runde kørte David, der nu var eneste ARTS kører på banen, sig ind på 10. pladsen, han var kun 0,8 sekund fra den hurtigste tid, men alligevel uden for de syv kørere der gik videre til slutrunden - så tæt ligger tiderne når der køres kvalifikation i DTC serien.
Da bilerne kom ned i teamteltet igen, kunne ARTS's mekanikere konstatere at motoren i Jasons bil ikke stod til at redde, så der skulle fremskaffes en anden motor, og det i en fart.
Man fandt en hos Peugeot Sport Engineering, men som de sagde, det var deres sidste reservemotor, da de selv havde måtte skifte et par stykker, og den var bestemt ikke den hurtigste!
Da det var den eneste mulighed for at få Jason på banen, så slog ATRS teamet til alligevel, og det skulle vise sig at være fornuftigt nok.
Teamet nåede at få maskinen i raceren, således at begge kørere kunne være med i pre finalen, hvor David skulle starte fra 10. pladsen og Jason aller bagerst.
På opvarmningsrunden, mens David lavede en prøvestart, knækkede en forbindelses stang i gearskiftet, hvilket resulterede i at racere sad fast i 4. gear, og han havde nu kun en mulighed, at 'humpe' tilbage til pitten, i håb om at fejlen kunne rettes inden starten, og at han eventuelt kunne få lov til at starte fra pitlane.
Det var dog ikke muligt for ARTS mekanikere at nå og få Davids gearskifte repareret tidsnok tíl at han kunne komme med i løbet, så her var det nu op til Jason at forsvare teamet ære.
Dermed var der kun 23 kørere i pre finalen, og bagerst af dem holdt Jason, men han udnyttede hele sin erfaring og Peugeot'ens resourser optimalt, og kørte et perfekt race, hvor han henover de 13 omgange nåede at indhente næsten halvdelen af feltet, så han kunne køre over målstregen som nummer 12.
Jason Watt. (Foto: Motorsporten.dk)
I finaleløbet ved Grand Prix Danmark var det så David der skulle starte fra sidste pladsen, mens Jason skulle starte oppe på 12. pladsen.
Begge kørere fik en rigtig god start, og holdt fint trit med feltet, samt begyndte at tage placeringer.
Jason kom hurtigt ind i top 10, men her gik det så galt for ham, han blev 'lukke ude' i en overhaling, og det kostede en del placeringer, og på 7. omgang var det desværre helt slut.
David forsøgte at gøre Jason kunsten efter med at forsøge at kører sig op midt i feltet, hvilket også lykkedes. Men så blev han påkørt, og røg ned bagerst igen, så var det bare forfra en gang til med overhaling efter overhaling, og han nåede at køre sig frem til 14. pladsen.
"Vi lavede nogle ændringer på mit setup mellem pre finalen og finalen, og det virkede bare, så det var lidt ærgerligt at udgå" - udtaler Jason Watt, der tilføjer - "uanset det skuffende slutresultat, så har det været en kanon weekend, hvor jeg har hygget mig meget og fået kørt noget fedt racerløb!"
"Det var en weekend med mange uforudsete problemer, men også en weekend hvor vi viste at vi kan være med i klassen. Hvis ikke jeg var blevet påkørt i finalen, så havde der været chance for et reelt topresultat - men sådan er motorsport også!" - udtaler David Falch.
Både Jason Watt og David Falch udtaler samstemmende at man denne weekend fik vist flaget, vist gode takter, samt vist at de kan være med fremme i klassen, når bare materielet holder.
Det er ikke kun kørerne der er tilfredse med weekendens udvikling i teamet, også sportsdirektør Lars Vendelbo ser tilbage på weekenden med tilfredshed:
"Hvis vi ser bort fra de to meget ærgerlige uheld, først Jasons motor og senere Davids gearskifte, så gik weekenden meget godt. Vi fik virkelig vist at nu har vi farten, begge kørere var i stand til at køre sig op i feltet, på trods af at de måtte starte bagerst. Men det er ikke kun kørerne der gjorde det godt, også teamets mekanikere har en stor del af æren for de fine resultater" - udtaler Lars Vendelbo - "jeg er også meget imponeret over at de kunne nå at skifte Jasons motor på under to timer - TAK for det gutter!"
Weekendens point høst ved Grand Prix Danmark 2006 på Jyllands-Ringen gav følgende resultat:
Jason Watt scorede 16 point, og David Falch 5 point til DTC kørernes mesterskab, hvor de nu er placeret på henholdsvis 15. og 12. pladserne.
David Falch deltager også i privatkørernes mesterskab, DTC Cuppen, her scorecde han 32 point, og han indtager nu 5. pladsen.
I teammesterskabet scorede Jason og David tilsammen 21 point, og Autoforum Racing Team Silkeborg ligger nu på en samlet 7. plads i mesterskabet. Hr. Nielsen
Læs mere om: David FalchJason WattAutoforum Racing Team SilkeborgJyllandsringen03/09/06 - Jyllandsringen - Danish Touringcar Challenge - DM |