"Casper og jeg havde meget vægt i bilerne", fortæller John Nielsen om optakten til løbet, "men Ring Djursland er en bane, hvor den ekstra vægt ikke er så vigtig - i modsætning til f.eks. Sturup hvor den gør rigtig ondt".
Det startede ellers godt for Team Essex. I den første del af shoot out'en var både John Nielsen og Casper Elgaard i top tre. Og på grund af det triste uheld, hvor en fotograf kom til skade, blev shoot-out'en stoppet og tiderne fra første del blev gjort gældende.
I pre-finalen startede John Nielsen derfor fra pole og førte fra start til mål. Casper Elgaard kom hurtigt op på 2. pladsen og dér blev han.
Elgaard i duel med Martin Jensen (Foto: Jeppe Rimmen)
Finalen blev noget anderledes. Efter en halv omgang blev Safety Car'en sendt på banen, da banen var ved at blive omdannet til et ro-stadion. Efter løbet blev givet frit igen, blev John Nielsen påkørt af Robert Schlünssen, der senere blev straffet for forseelsen. John Nielsen formåede alligevel at komme hjem på en 6. plads. Længere fremme måtte Casper Elgaard mod slutningen overlade 3. pladsen til Martin Jensen i Honda.
"For mig var det en ok weekend", sagde Casper Elgaard efter løbet. "Selvfølgelig er det ikke sjovt at miste føringen i mesterskabet. Men jeg er kun to point efter Magnussen og føringen er skiftet før og den vil skifte igen. I pre-finalen havde jeg en god duel med Henrik Lundgaard mod slutningen. Han prøvede et par gange at komme forbi, men jeg holdt ham bag mig. Vi får bevist at vi egentlig er det bedste team. Vi vinder pre-finalen 1-2 for tredie gang i år. I finalen har vi bare haft problemet med at de fem første byttede plads", forklarer Casper Elgaard.
John Nielsen i sammenstød med Robert Schlünssen. (Foto: Jeppe Rimmen)
"Afviklingen af finalen var uprofessionel", mener Casper Elgaard, "de sætter Safety Car ind efter første sving - det er under al kritik. Løbet burde være startet under Safety Car i stedet for". Teamchef og holdkammerat John Nielsen er enig. "Jeg er sur over at de gør på den måde. Der var ingen der turde tage en beslutning, og derfor blev det som det blev", siger John Nielsen.
Starten på finalen. (Foto: Motorsporten.dk)
"I løbet ligger jeg bag de to racere fra DBA og haler lidt ind på dem. Så kommer Schlünssen op bagfra og vil forbi. Jeg kan se at han har fået en straf, så jeg lader ham køre forbi. Men der går nogle omgange inden han kører ind, og så er jeg faktisk længere bag DBA end jeg var før", forklarer Casper Elgaard. "Mod slutningen kommer Martin Jensen så forbi, og jeg kan se hvor han vil komme, men der var ikke overskud i bilen til at kæmpe imod. Selvfølgelig er det lidt træls, med en 3. plads havde jeg været a point med Magnussen i stedet for to point efter", slutter Casper Elgaard.
Også de to kørere hos Team Essex Development havde en blandet weekend. Philip Andersen forsvarede sin føring i DTC cuppen og avancerede til en 6. plads i den samlede stilling. "Det var lidt tilfældighedernes spil, når vejret er sådan", sagde Philip Andersen efter løbet. "Men jeg er godt tilfreds - jeg ligger på en 6. plads i den samlede stilling, og det var den samlede stilling jeg koncentrerede mig om denne weekend. I pre-finalen rammer jeg Michael Outzen, lidt uheldigt, og får en tidsstraf, og den tager jeg på mig! I finalen kommer jeg godt fra start, men bliver ramt og styrestangen knækker sådan set. Så fra da af er det et spørgsmål om at holde bilen på banen - men jeg fik nu overhalet alligevel. Men en ok weekend, lidt anonym, men det lover godt for fremtiden", slutter Philip Andersen.
Philip Andersen mens det var tørt. (Foto: Motorsporten.dk)
Den anden kører i Team Essex Development, René Rasmussen, var heller ikke helt tilfreds med sin weekend. "Det var ellers første gang jeg følte at jeg havde styr på bilen - og alligevel så mangler der lige det sidste, for at det er godt", forklarer René Rasmussen. "Sidste år fandt jeg det i Toyota'en. Men BMW'en har jeg altså ikke helt fundet det i endnu. Der er ikke så meget at sige til det - det er bare mig der skal gøre det bedre. Om løbene fortæller René Rasmussen: "I første løb var det bare et spørgsmål om overlevelse. I det andet løb, var det som at være blind. I første løb blev jeg nr. 17. I det andet blev jeg ramt i starten, og mod slutningen kørte jeg af. Bilen aqua plannede simpelthen for enden af pitlangsiden. Der var ikke noget jeg kunne gøre ved det", slutter René Rasmussen.
René Rasmussen i sin BMW. (Foto: Motorsporten.dk)
"Det var både en god og en dårlig weekend for Team Essex", siger teamchef John Nielsen. "En god pre-finale var det, og en mindre god finale. Selv måtte jeg tage til takke med 6. pladsen der, efter at være blevet ramt af Schlünssen. Det er lidt irriterende at en gæstekører skal have så meget indflydelse på seriens resultat. Philip ligger på en 6. plads og det er godt - og han forsvarede føringen i DTC cuppen. Der er ingen tvivl om at vi er det hurtigste team og har de bedste biler. Men kampen er så tæt nu at vi bliver nødt til at køre taktisk. Vi kan ikke længere tage point fra hinanden. DBA kører efter den taktik og fra nu af kører vi for Casper - vi skal optimere vores chance", slutter John Nielsen.
Martin Møller-Thomsen
Læs mere om: 13/08/06 - Ring Djursland - Danish Touringcar Challenge - DM |