Når sommerens store danske motorsportsbegivenhed afvikles i weekenden den. 5.-6. august vil de danske Le Mans vindere Tom Kristensen, John Nielsen og Jan Magnussen ikke bare være til stede og repræsentere den menneskelige faktor bag internationale motorsportssucces’er.
(Foto: Motorsporten.dk)
De vil også skulle dyste med og mod andre nationale og internationale motorsportsnavne som f.eks. DTC Danmarksmesteren Casper Elgaard, Le Mans kørerne Lars Erik Nielsen og Thorkild Thyrring, den tidligere Europamester og holdverdensmester i Rally, Henrik Lundgaard, den legendariske vinder af uendelige mange DM-titler tilbage i 1960’erne og 1970’erne, Erik Højer, den tidligere DTM-vinder Kurt Thiim og arrangementets mest prominente deltager, den regerende Danmarksmester, HKH Prins Joachim.
I motorprinsens ånd er etableret en særlig ”Royal Pro/Am” kategori, hvor amatør racerkørere skal dele bil med professionelle racerkørere. Der køres to sammenhængende heats af ca. 10 minutters varighed. Imellem hvert heat kommer bilerne i pit og der skiftes kører. Af sikkerhedsmæssige grunde er et pitstop fastsat til at vare mindst 1 minut. Men ellers vinder det hurtigste hold.
(Foto: Motorsporten.dk)
I skrivende stund forventes det, at Jan Magnussen eksempelvis skal dele en Ford Escort Twin Can med Charlotte Engell, at Kurt Thiim kommer til at dele en BMW 2002 Tii med Jan Heiselberg, at Henrik Lundgaard er på hold med Mads Gravlund i en Alfa GTAm og Erik Højer som den ”professionelle” skal dele en Morris Clubmann 1275 med Frank Lindebjerg Jørgensen. Og Prins Joachim skal køre sin egen Ford Lotus Cortina formentlig sammen med enten Tom Kristensen eller John Nielsen.
Men også udenlandske stjernekørere ventes til Danmark. Arrangørerne med ildsjælene Ole Marcussen og Claus Frausing i spidsen har nemlig til ære for den danske Le Mans historie samlet et antal meget fine biler til en såkaldt ”Le Mans kavalkade”. Bilerne inkluderer så spændende racere som John Nielsens Jaguar vinderbil fra 1990 og en af de meget succesrige Porsche 917, som vandt 24-timers Le Mans i 1970 og 1971.
Sidstnævnte er i øvrigt dansk ejet, idet Juan Barazi, dansker bosiddende i London og debutant i 24-timers Le Mans i år, kommer til København og medbringer den meget fine bil til en værdi af anslået 50 millioner kroner.
Og kavalkaden har fået Le Mans vinderen fra 1977, tyskeren Jürgen Barth, til at vende næsen mod Fælledparken. Han skal formentlig køre en Porsche i kavalkaden, men om det bliver præcis den Porsche 936, han i 1977 delte med Jacky Ickx og Hurley Haywood, er endnu ikke afgjort.
(Foto: Motorsporten.dk)
Foruden Le Mans kavalkaden og de mange klasser for biler helt tilbage til mellemkrigsårene frem til 1965 vil især klassen for biler op til 1947 være interessant. Hér deltager ikke færre end 11 af de Bentley racere, som dominerede 24 timers Le Mans tilbage i 1920’erne.
Der bliver utrolig meget at se på i København og for at sætte prikken over i’et har arrangørerne tilbudt alle ejere af biler, der er ældre end 1972, at tilmelde sig ”fri parkering” på den del af Nørre Allé, hvor der ikke køres race. Man skal anmelde sig på CHGP.dk og ”parkeringsbilletterne” uddeles i den rækkefølge, anmeldelserne kommer ind – indtil man måtte løbe tør for plads. På samme website kan man løbende holde sig orienteret om nyheder, der har med begivenheden at gøre.
CHGP Læs mere om: Fælledparken06/08/06 - Fælledparken - CHGP |