Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 1

USA Grand Prix – Set og sket – Top 5

Formel 1 
03/07/06 

Heldigvis for spændingens skyld, vandt Renault ikke i USA. De vigtigste points gik i stedet til nærmeste konkurrent, Ferrari. Men der var også visse skuffelser blandt de andre teams.
 

Det amerikanske Grand Prix var vel aldrig den helt store oplevelse. Til gengæld var der flere dramatiske elementer. Men disse elementer sørgede for at feltet blev mere end halveret, og det er sjældent at et lille felt i Formel 1 kan gøre det spændende. Heldigvis kunne produceren finde nærkampe i bunden af feltet, for der var ikke ret megen aktivitet i toppen. Dertil skuffede Renault og til dels BMW Sauber for meget. McLaren var ude af løbet efter første sving. Overhovedet ikke imponerende – tværtimod.

Renault – 131 points:
Renault skuffede på den måde at man ikke kunne få Alonsos bil til at fungere optimalt. Det blev til en skuffende 5 plads for ham. Til gengæld kørte Fisichella det bedste han havde lært og blev nr. 3 efter de 2 Ferrarier. At bilen så ikke kunne holde Ferrariernes tempo, kan ikke lastes Fisichella i dette tilfælde. Før løbet havde Alonso en målsætning om ville på podiet. Det lykkedes ikke og som bilen kørte, kan han kun være tilfreds med slutplacering han fik. Men der var igen points til ham og teamet. Sammenlagt fik Ferrari dog hentet 8 points på Renault men der er lang vej endnu. Renault er på tronen og vil ikke afgive den uden sværdslag. Det var tydeligt fra starten at Fisichella var hurtigere end Alonso, og der gik da heller ikke så mange omgange før Fisichella fik fri passage af Alonso til at køre forbi, og prøve at sikre Renault så godt et resultat som muligt. Måske var det for sent at det skete, for Ferrarierne var på det tidspunkt langt ude i horisonten. Det var dog alligevel opløftende for Renault med den nordamerikanske tur i forhold til tidligere. Sidste år fik teamet ingen points i de 2 løb, i år er der hentet 25 points. Så teamet ser det som en god ballast til de kommende europæiske løb.

Ferrari – 105 points:
Det blev en rigtig Ferrari weekend i Indianapolis. Hurtigst i stort set alle sessioner, sluttende med én et-to sejr og 18 points mere på kontoen. Ferrari har stort set altid gjort det godt på denne bane, og det var vel forventet at de ville slås med for alvor om sejren. At det så blev så godt et resultat, kan være et udtryk for flere ting. Bridgestone dækkene var helt optimale til bilerne samt Ferraris erfaringer fra netop denne bane. Puslespillet gik op i en højere enhed. Massa tog starten og førte længe løbet, men det var vel ok at M. Schumacher tog sejren. Han var vel i bund og grund det hurtigere alt i alt end Massa. Der var ingen teamordre, men mon ikke at et pitstop blev afgørende for hvem der skulle vinde. Massa angiver selv at han havde et lille problem med koblingen i netop det pitstop. Nu er det op til teamet at føre dette resultat videre. Til det franske Grand Prix kommer Ferrari efter al sandsynlighed med en kraftig opdateret bil. Og selvfølgelig var der glæde hos alle i teamet. Men både Jean Todt og Ross Brawn udtrykker at tingene kan være meget anderledes i det franske Grand Prix næste gang.

McLaren – 65 points:
McLaren kom, så og smed det hele væk. Det er måske lidt hårdt udtrykt, men i hvert fald er det fakta at begge biler udgik i første sving. Ron Dennis fortæller at man har kigget på data og film fra adskillige kameraer, og finder at man for så vidt er uskyldige i hvad der skete. Som Ron Dennis fortæller det, så pressede Heidfeld hårdt på Button – så meget at Button blev presset over mod Montoya der ikke havde nogen steder at køre hen – andet end ind i Raikkonens bil. Og i løbet af den meget tumult blev begge biler skubbet rundt og til sidst af banen, og dermed udgik begge McLaren biler. Ser man bort fra uheldet et øjeblik, så var strategien således at begge biler startede med så godt som fulde tanke for at køre én et-stops strategi. Måske derfor der forholdsvis dårlige kvalifikationsresultat. Det var hurtig exit i USA, men til gengæld vil teamet nu tage hjem og videre til Jerez i Spanien for at teste der inden det franske Grand Prix.

Honda – 32 points:
Honda teamet fik points, men indsatsen er stadig ikke ok. Barrichello fik en ok kvalifikation, men som så ofte før, så mister Honda momentet og kører baglæns. Button blev offer for begivenhedernes gang i første sving, men mener ikke at han har nogen skyldig andel i det. Tværtimod løfter han lidt pegefinger i retning mod Montoya som han ikke var specielt imponeret over. I hvert fald blev Buttons bil så beskadiget at han måtte udgå. I teamet var der noget der mindede om en positiv stemning. Man føler at der er kommet mere fart i bilerne, og at de kører bedre, altså en bedre balance. Men det er ikke nok endnu. Jerez kalder i løbet af ugen, og så går testarbejdet videre. Honda har ambitionerne, men det kniber mere end almindelig med at nå målsætningen.

BMW Sauber – 19 points:
Efter den seneste tids indsamling af points, stoppede det i USA. Heidfeld var i den grad involveret i hændelsen i første sving, og endte med en gevaldig lufttur der sluttede med rulleture og til sidst stoppede i fangsandet. Heldigvis slap Heidfeld fra ulykken uden skader. Jacques Villeneuve undgik uheldet og kørte godt til, men måtte udgå efter 23 omgange med en motorfejl. Man var forståelig nok meget ærgerlig over udfaldet af løbet, men life goes on, og i denne uge tager teamet til Jerez for at teste. BMW Sauber vil gerne have flere points i de kommende Grand Prixer, nu hvor det ser ud til at Toyota er ved at få fat.

Dons

Læs mere om:
  • 02/07/06 - Indianapolis Motor Speedway - Formel 1 - FIA F1
  •