Løbet på Ring Djursland talte som to afdelinger til dette års historiske mesterskab, så fremmødet var i de fleste af klasserne ganske fornemt.
Størst deltagelse var der i klassen for standard og GT biler op til 1965, hvor der var 29 tilmeldte biler.
Her blev det til Lotus modeller på de 7 første pladser i det første af løbene, hvor Christoph Kjærgaard i Lotus Elan vandt foran HKH Prins Joachim i Lotus Cortina.
Igen i klassens andet løb var det Lotus'erne der dominerede, de tog sig her af de første 5 pladser, igen med Christoph Kjærgaard på 1. pladsen og HKH Prins Joachim på 2. pladsen.
Lotus Elan køreren Christoph Kjærgaard tog begge sejre i 1965 klassen. (Foto: Motorsporten.dk)
Klassen for biler mellem 1966 og 1971 var delt op i to klasser, dels biler under 1300 cc og dels biler over 1300cc.
I den lille klasse blev begge løb vundet af NSU 1200 TTS køreren Henrik Haase, mens 2. pladserne gik til henholdsvis Frank L. Jørgensen i Morris Clubmann 1275 GT samt Jan E. Jensen i Morris Cooper S.
Henrik Haase på vej mod dobbeltsejren. (Foto: Motorsporten.dk)
I den store 1971 klasse, var det BMW 2002 køreren Jan Heiselberg der satte sig på det hele, han var hurtigst i den fri træning, begge tidtagninger samt vandt begge løb!
I det første løb kom Anders Tage Jensen i BMW 2002 TI i mål på 2. pladsen og Niels Nordendorff i Porsche 911S på 3. pladsen.
Alfa Romeo GT-AM køreren Mads Gravlund tog sig af 2. pladsen i det andet af løbene, med Anders Tage Jensen på 3. pladsen.
Det var kun fra denne vinkel at konkurrenterne så noget til Jan Heiselberg og hans BMW 2002 ved Classic Car Meeting 2006. (Foto: Motorsporten.dk)
Den nyeste af de historiske klasser, er klassen for biler mellem 1972 og 1976, denne klasse domineres af Porsche 911 varianter, ud af de seks startende biler i klassen var de fem af den Porscher mens den sidste var en Lotus Europa.
Begge løb blev vundet af Lars Andersen i en Porsche 911 RS.
Også i 1976 klassen blev det til dobbeltsejr, her var det Lars Andersen der tog sig af de største af pokalerne. (Foto: Motorsporten.dk)
Den sidste af de historiske klasser var Formel klasen, hvor otte kørere havde tilmeldt sig.
Den tidligere Danmarks Mester i Formel Ford 2000, irske Thomas Mullin der nu kører i en Formel Opel Lotus viste sig her urørlig, og han sejrede i begge løbene.
Steen Seit Jespersen i en Reynard Formel 2000 besatte 2. pladsen i det første løb, med Mullins teamkollega Johnny Hansen på 3. pladsen.
Disse to placeringer var dog ombyttet i den andet af Formel bilernes løb, så Johnny Hansen sluttede på 2. pladsen og Steen Seit Jespersen på 3. pladsen.
De to Team Arriva kørere Thomas Mullin og Johnny Hansen dominerede Formel klassen med deres Opel Lotus racere. (Foto: Motorsporten.dk)
Club Race klassen, der altid er en tro følgesvend ved de historiske arrangementer, deltog også i Classic Car Meeting 2006 hvor de stillede med et felt på 18 biler fordelt på tre underklasser.
Vinder af det først af løbene blev Carsten Thygaard i Porche 944, fulgt af englænderen John Milbank i en Morgan samt Henrik Nøhr Jensen i BMW 325.
Milbank trak det længste strå i det andet af løbene, med Henrik Nøhr Jensen og Carsten Hansen (begge i BMW 325) på de to næste pladser.
Engelske John Milbank i hans Morgan tog sig af sejren i det andet af Club Race løbene. (Foto: Motorsporten.dk)
Men udover de kørere der kæmpede med om de forreste placeringer i alle de historiske løb, så blev der i alle løbene kæmpet tæt hele vejen ned gennem rækkerne, så udover oplevelsen ved at se de gamle smukke racere, så var der også masser af spænding og dramatik til de fremmødte tilskuere. Hr. Nielsen
Læs mere om: 24/06/06 - Ring Djursland - Danish Endurance Championship |