Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Danish Endurance Championship

WW racing til DEC

Danish Endurance
Championship 

26/06/06 

DEC - Danish Endurance Championship- på Ring Djursland
Det var et tændt og topmotiveret team WW racing, der lørdag morgen stod klar på Ring Djursland til 2. afdeling af kampen om det første Danmarks mesterskab i langtidsracerløb.
 

Efter tredje pladsen i første afdeling. Et resultat, der med lidt held i sprøjten, kunne være blevet endnu bedre, var der internt i teamet store forventninger til lørdagens løb.

Alligevel skulle både kørere og mekanikere ud på de yderste grænser i begge ender af følelsesregisteret, inden dagen kunne afsluttes med pladsen lige under det øverste trin på podiet.

I første afdeling var bremseproblemer årsag til, at det blev til både et ufrivilligt pitstop, og en tur i sandkassen inden det ternede flag kunne passeres med en placering som nr. 3 i klassen.

Dette havde teamet brugt meget tid på at analysere i tiden op til lørdagens løb, og alle var sikre på, at problemet var løst, med et helt nyt setup på bremserne.

Det skulle imidlertid vise sig allerede under tidtagningen, at de guder, der gør at racerløb er så uforudsigeligt, ville det anderledes.

2 min. før træningen var slut, kaldte Werner over radioen og klagede over, at bremserne rystede, så han var glad for at være spændt godt fast, ellers var han ikke sikker på, at han var blevet i bilen, da han skulle bremse ned for enden af langsiden.

En efterfølgende kontrol viste, at de helt nye bremseskiver var blevet så varme, at de havde slået sig 2,5 mm.

Reserveskiverne lå af uforklarlige årsager i Ishøj, så hvis ikke en behjertet person hos teamet med nr. 205 - Lasse Pedersen, velvilligt havde stillet et sæt skiver til rådighed, havde det hele været slut før det begyndte.

Efter 1 afdeling, havde teamet en plan om, at køre hjem på et enkelt stop. Denne plan gjaldt stadig, men nu med den ændring, at ved det planlagte stop, skulle der også skiftes klodser.

Efter 91 omgange kom safetycaren på banen, og teamet valgte at kalde vogn 204 ind til tankning og førerskift.
Det skulle vise sig at blive en beslutning, der kostede 3 ekstra min. da der ikke umiddelbart var plads i tankpitten. De 3 min. skulle, i sidste ende, vise sig at være forskellen mellem en 1. og en 2. plads.

Nu var planen at køre hjem uden flere stop, men lige da den værste konkurrent, Tommy Schröter, gik i pit, og sejren så ud til at være inden for rækkevidde, kaldte Bjørn Larsen fra bilen, med besked om, at motoren døde i sidste sving på grund af lav bensinstand.

Efter yderligere 2 omgange, var der klar til tankning, og efter de længste 4 min. i teamets liv, var bilen på banen igen med Werner Wounlund ved rattet.

Den efterfølgende jagt på Tommy og, Jens Henrik Hansen i 233, som desværre for ham, tog en snurretur, kostede de sidste millimeter. af forbremserne, og de sidste 10 omgange blev gearkassen brugt til at bremse bilen, så da stregen blev krydset som nr. 2 i klassen, skete det kun 3 sec. foran nr. 202 Steffen Larsen, som på de sidste omgange hentede mellem 8 og 10 sec. pr. omgang.

En flot sommerdag med spændende race bragte Werner Wounlund og Bjørn Larsen op på 2. pladsen i kampen om det danske mesterskab.

Team WW Racing


Læs mere om:
  • 24/06/06 - Ring Djursland - Danish Endurance Championship
  •