MNJ har udsendt velkvalificerede "spioner" til EM-serien. Den nordjyske teenager: Morten Jespersen kører efter en slutplacering blandt medaljetagerne i Europamesterskabet for Super 1600-klassen. I 2005 scorede nordjyderne fornemt EM-bronze i teamets europæiske debutår.
Morten Jespersen viser flot kørsel foran de mange tilskuere ved EM-afdelingerne. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
- I både 2. og 3. afdeling af EM blev vi ramt af nogle ærgerlige arrangørfejl, konstaterer far og teamchef: Finn Jespersen. - Nu håber vi derfor, at konkurrenterne lægger beslag på resten af de småkiks, som man uvilkårligt udsættes for. Konkurrencehumøret er dog uforandret højt i teamet. Vi ved nemlig med os selv, at vi har gjort det nødvendige hjemmearbejde omkring forbedringer på vores Peugeot 106 MAXI, og Morten kvitterer stadig væk med den nødvendige speed og fighterånd under EM-løbene.
EM 2 foregik på den vestfranske EM-bane i Châtillon-sur-Colmont, hvor Morten Jespersen fortsatte de gode 2006-fremskridt ved at blive nr. 3 i A-finalen.
- Vi var så småt begyndt at fejre det gode resultat, fortsætter Finn Jespersen. - Desværre protesterede en konkurrent på, at vi kom for sent til den obligatoriske neutralisering, hvor bilerne fra finalerne bliver kørt i en såkaldt parc fermé-zone. Her kan evt. tekniske undersøgelser foretages på et sobert grundlag.
- Efter A-finalen viste officials mig frem til kontrolvejningen, supplerer Morten Jespersen. - Dette viste sig senere at være en misforståelse, men så sad jeg der og ventede forgæves i ingenmandsland. En finsk konkurrent nedlagde en protest på vores forsinkelse. Vi måtte bide i det sure æble, idet tredjepladsen blev ombyttet til en sekser.
Morten Jespersen overhaler polske Krzysztof Groblewski i VW Polo, som ligger på en foreløbig treer i EM. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
- Ingen af de franske officials turde åbenbart tage ansvar, forklarer Finn Jespersen. - De slog blot ud med armene og undskyldte sig med manglende sprogkundskaber i engelsk.
I EM 3 på motorbanen i tjekkiske Sosnová hjemkørte Morten Jespersen tredjehurtigste tid under seednings-tidtagningen. Kontrolvejningen viste imidlertid for få kilo, hvorfor startplaceringen i første kvalifikationsheat blev agterlanternen.
- Arrangørens vægt var enten defekt eller var også justeret forkert, fortsætter Finn Jespersen. - Vi har altid vores egen vægt med i teamteltet, og den viste ingen ændring i antallet af konkurrencekilo i forhold til de andre EM-løb.
Nordjyderne valgte at bide tænderne sammen frem for at bruge unødig krudt på at stampe ærgrelserne i jorden. Situationen blev dog ikke forbedret af, at Morten Jespersen ikke nåede over målstregen i første kvalifikationsrunde. På vej op gennem feltet blev nordjyden puffet af banen ved nærkontakt med en lokal tjekkisk kører.
Morten Jespersen tager EM-modgangen med nordjysk sindsro og ægte sportsmanship, idet konkurrenceheldet hurtigt kan vende til nordjydens fordel. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
Alt i sluttede Morten Jespersen dog med at blive nr. 2 i B-finalen ved EM 3 i Tjekkiet, og i den samlede EM-stilling er placeringen foreløbig en delt femmer.
MNJ håber på at fremvise Morten Jespersen ved klubbens dansk/tyske landskamp i LUK Rally Cross Himmerland.
Motorsport Nordjylland Åge Kirketerp Jensen Læs mere om: Morten Jespersen |