Lørdagens træning og tidtagning forløb ganske fortræffeligt for Give-køreren, der var hurtigst i sin gruppe begge gange. Konkurrencen er imidlertid hård i årets felt og det fik Vesti at mærke. Mens teamkammeraten Johnny Vejlebo kørte mod sejren, blev Vesti bremset af en tidsstraf for en af motorsportens største synder - overhaling i gul flagzone. I det store blandede felt var det imidlertid svært at undgå, hvor fartforskellen er stor. Selv én af klassens mangeårige deltagere blev dømt for samme forseelse. Resultatet blev en samlet fjerdeplads og treer i gruppen.
Peter Vesti (t.h.) med gruppe 1-vinderen Johnny Vejlebo, toer Henrik Møller Sørensen og speaker Bo Caspersen. (Foto: Motorsporten.dk)
Til søndagens løb startede Vesti i forreste række, men blev snart en meget central figur i et spektakulært startuheld. To-tre af de forreste biler ramte hinanden i Jyllands-Ringens notoriske 90 grader startsving og pludselig stod Peugeot'en på tværs af kørselsretningen, da en sagesløs konkurrent torpederede midtskibs. Trods denne direkte træffer skete der ingen af de to kørere noget, takket være moderne sikkerhedsudstyr.
VestiVejlebo Racing er i forreste række til søndagens løb. Johnny Vejlebro er forrest, til højre, med Peter i sølvfarvede fælge til venstre. (Foto: Motorsporten.dk)
Første tanke var at det var dét løb, men motoren startede, gearene faldt i hak - JUHU! - vi er med igen. I forbindelse med oprydningsarbejdet var banens sikkerhedsbil sendt på banen for at dæmpe hastigheden på deltagerne. Desværre var ikke alle deltagere lige hurtige til at slutte op i den begynde kø af racerbiler, så da løbet atter blev givet frit var Vesti nummer 20, et halvt minut efter den førende bil.
På løbets resterende otte omgange blev der så givet los. Bilen fungerede fint og undervejs satte Peter Vesti hurtigste omgang i gruppe 1, mens han kørte sig til en samlet 8. plads, nummer seks i sin gruppe.
Skader som denne og alligevel hurtigste omgangstid i sin gruppe. (Foto: Motorsporten.dk)
Det blev absolut ikke den optimale sæsonpremiere for Peter Vesti, men farten manglede absolut ikke. Motorsport ér bare en af de mere uforudsigelige grene af sporten. Ud over egne forberedelser er man i høj grad afhængig af sine modstandere og deres tilgang.
Peter Vesti kører endnu et SSC-løb eller to, før han genindtræder i rækkerne for dansk motorsports topklasse DTC i en Toyota Corolla, der hidtil er gjort berømt som Jørgen Weinreichs Zulu Racing-bil.
Jesper O. Hansen Læs mere om: 30/04/06 - Jyllandsringen - Special Saloon |