Der var ikke meget at hente hos de nederste 6 teams i San Marinos GP. Kun Williams formåede at hente points. Resten af flokken var ude i noget værre rod. Elevatortur og kamikaze kørsel må vist være ingredienserne i deres menu. Williams - 8 points: Williams teamet var ikke ude at træne fredag. Og det har måske kostet. Til gengæld sparede man på motorens levetid på den måde. Og måske har det kunnet betale sig. I hvert fald for Webber. Han sluttede nemlig løbet på sjettepladsen efter et stille, anonymt men fornuftigt løb. Rosberg derimod havde visse problemer med bilen, som han ikke følte sig 100 % komfortabel med. Og der har den manglende træningstid fredag måske kostet. Måske betalte strategien sig. I hvert fald overhalede Williams dets måske kommende motorleverandør, Toyota, i den samlede stilling. Toyota - 7 points: Hos Toyota var det ikke nogen god dag. Snarere tværtimod. Frustrationerne var til at få øje på i teamet efter løbet. Og måske meget forståeligt. Ralf Schumacher var ude i 3 pitstop og det er for meget på Imola, når der stort set ikke er andre der praktiserer det. R. Schumacher klagede over manglende vejgreb, men mener ikke at det er dækkenes skyld. Med andre ord - problemet må findes i bilen. J. Trulli fik ikke så mange omgange, da der var problemer med ratstammen. Trods det negative resultat, så var der alligevel forhåbninger at spore i udtalelserne fra teamet. Bilen bliver bedre og bedre dag for dag, men man erkender også at der er meget at gøre endnu. Toyota tester i den kommende uge på Paul Ricard. Red Bull - 2 points: DNF er den officielle udtalelse fra Red Bull Racing. Men hvad skete der? Lige pludselig var kørerne ude. C. Klien havde haft forskellige problemer i løbet af weekenden og de forsatte søndag. Lørdag havde han således problemer med omdrejningsbegrænseren, og søndag satte en defekt i det hydrauliske system ham ud af løbet. D. Coulthard udgik lige efter hans sidste pitstop. Han lagde nok lidt for meget fra land. I hvert fald knækkede den ene af trækakslerne kort efter, og han fik så slæbt næsten i pit igen. C. Horner var da heller ikke særlig begejstret, men nu skal teamet teste på Silverstone i næste uge, og der håber man på at få rettet diverse fejl inden det går løs på Nürburgring. Toro Rosso - 0 point: Modsat moderteamet, så beviste de unge tyre hos Toro Rosso at de godt kan. I hvert fald kom de begge i mål, dog en omgang efter M. Schumacher. Liuzzi havde visse problemer med bremserne i det meste af løbet, og det bremser for så vidt tempoet. Speed må vel egentlig siges at imponere. Tilvænningsperioden efter tiden i GP2 må nu være overstået. Han var dog ved flere lejligheder uheldig med trafikken - både i forbindelse med pitstops, og ude på banen hvor det kneb temmelig meget med at komme forbi BMW'erne. Nu er Imola ikke nem at overhale på, men næste gang på Nürburgring er betingelserne væsentligt anderledes. Midland F1 - 0 points: Det var ikke de mest kærlige tanker C. Albers sendte i Yuji Ides retning. Det gik da helt galt for Ide som åbenbart har taget forkert ved lære af T. Sato som har haft det med at sende konkurrenterne ud af løbet. Og det må man sige lykkedes for Ide. I et af de første sving tog han en linie som man ikke kan køre i, og der ramte han Albers helt tosset, således at Albers fik en gevaldig rulletur med flere rulninger i luften også. Taksatoren får det let her. Totalskadet bil. Monteiro derimod kørte som vanligt. Stille og roligt derud af med det materialet nu kan præstere. Og igen kom han i mål. Godt nok langt nede i rækkerne, men han er nu god til den øvelse. I og for sig fungerer bilen vel egentlig godt, der er bare ikke fart nok i den. Super Aguri - 0 points: Yuji Ide udgik - vel egentlig efter fortjeneste. Han torpederede Albers i andet sving, men mente ikke at han kunne undgå hændelsen. Han har tilsyneladende glemt at man kan løfte højre fod, og træde med venstre fod. Efter påkørslen af Albers kom han dog i pit med et defekt forhjulsophæng. Det blev rettet, men senere opstod en lignende fejl i baghjulsophænget og så var det slut. Hvorfor Sato udgik, er lidt kryptisk. Der var ingen synlige fejl på bilen, og teamet har ikke informeret om årsagen. Til gengæld ytrer man sig om hvor ærgerlig man er over at ingen af bilerne kom i mål denne gang. Man håber på stor fremgang når den nye bil bliver indsat som afløser for det nu gamle Arrows chassis. Og måske finder man også en afløser for Ide, som der tidligere har været rygter om. Kører Ide på lånt tid? Dons
Læs mere om: 23/04/06 - Imola - Formel 1 - FIA F1 |