Løbet blev præget af en del taktik, som gjorde at det var svært at tolke det endelige udfald af løbet førend vi nåede mod slutningen. Men det blev dog ikke så taktisk at det ene og alene handlede om det - overhalinger og tæt race blev der også plads til. Halvvejs i løbet forsvandt dog to udfordrere til sejren, da begge Williams-racere udgik halvvejs - med Montoya som det bedste kort til sejren. McLaren angreb fra lang distance med en god taktik - og understregede med al tydelighed at det ikke altid er den hurtigste bil der vinder!
Mika Hakkinen var ellers forinden løbet blevet fradømt sin andenplads på griden, fordi han helt åbenlyst havde kørt ud på banen mens der stadig var rødt flag på banen under morgenens warm-up - egentlig en meget fair og billig straf til finnen! Alle 22 kørere kom godt fra start da racerne rullede ud på opvarmningsomgangen, og alle linede også pænt op til start.
Starten blev ekstrem god for Rubens Barrichello der kørte sig op på 3. pladsen, mens Juan Pablo Montoya pressede hårdt på i starten mod det første sving, men måtte give sig da Michael Schumacher havde linien ind i svinget. Montoya kan dog ikke holde på og allerede på anden omgang kører Barrichello forbi og kommer op til holdkammeraten Michael Schumacher. Ganske som forventet blev føringen overladt til Barrichello, da brasilianeren jo skal forsøges at bringe i en position til at tage andenpladsen i mesterskabet.
Flere dueller var der også længere tilbage, og det kom blandt andet til at gå ud over Kimi Räikkönen. Tre mand på vej mod det samme sving ved siden af hinanden og finnen i midten, og så rykkede Nick Heidfeld ind foran og gav Räikkönen en på snuden.
Derefter begyndte det hele - næsten som vi kender det - at falde til ro. Barrichello holdt sig i front med en håndfuld sekunder ned til Michael Schumacher, mens der igen var 3-4 sekunder ned til Williams duoen, og efterfølgende en trio af Hakkinen, Coulthard og Heidfeld.
TV-seerne blev også vidne til en flot overhaling af Jean Alesi. Det kunne høres hvordan franskmanden fik et træk og slipstreamede sig forbi Fisichella - og det kunne bemærkes hvordan trækket og omdrejningerne dykkede da han trak ud i overhalingsbanen - og samme taktik blev benyttet omgangen efter hvor Jenson Button blev overhalet, mens Alesi nu var nummer 9. Og så nåede Alesi lige op på 342 km/t. ved den lejlighed. Flot, flot - og rart at følge!
Oppe foran er Rubens Barrichello helt i sin egen verden og fyrer den ene hurtige omgang af efter den anden. Afstanden ned til Schumacher har efter 20 omgange fået et hul på over 10 sekunder, mens Montoya og Ralf Schumacher så småt er ved at komme tættere på 2001-mesteren. Dette understreges af at Ralf Schumacher finder den hurtigste omgang frem af posen efter 22 omgange. Men en forklaring var der nok også - eftersom de første pitstops til Williams var undervejs og et godt tegn på at Ralf går efter to pitstops. Tyskeren holder dog længe i pitten - 12,5 sekunder. Der blev dog ikke fyldt så meget benzin i tankene, så det var mere fordi der blev fumlet noget i Williams-pitten!
Derefter var Ferrari klar til et pitstop for Rubens Barrichello der efterhånden var ved at nå ind i trafikken - også to stop var oplagt til brasilianeren. 8,6 sekunder til Barrichello - og nu ventedes der blot på at Michael Schumacher og Montoya ville åbne op for hvad der var deres strategi - samt ikke mindst McLaren der dog så ud til kun at være i stand til at 'angribe' fra lang afstand, altså med en 1-stop strategi fra pladser efter de førende.
Imens kunne vi følge en spændende duel mellem Michael Schumacher og Montoya - det klassiske billede af 'the comming man' mod mesteren! Og der blev gået til den, men hvor Schumacher kørte rent, så fejlede Montoya et par gange med nogle udskridninger der skal reddes - der satses 110% fra colombianerens side. Montoya formår dog at komme forbi på 33 omgang - hvor han samtidig sætter hurtigste omgangstid. Det kunne også ses hvordan at colombianeren perfekt udnyttede det sidste sving til at få masser af topfart og ved slipstreamingen topper Montoya tophastigheden med 348,1 km/t - og præsenterede en overhaling af mesteren. Flot -igen!
Montoya kører i pit et par omgange efter - på 35. omgang - forspringet er blot på 2-3 sekunder ned til Schumacher. Til gengæld er Montoyas pitstop på 13,2 sekunder - og det bør være det første og sidste stop til Montoya. Ralf Schumachers løb slutter da han spinder af - i øvrigt som blot den anden i løbet til at udgå på det tidspunkt. Herefter venter så et pitstop til Michael Schumacher, der kan være meget afgørende for udfaldet af løbet. Og så var der ikke mere at hente i Montoya - han parkerer sin racer på langsiden. Ærgerligt, specielt i betragtning af hvordan løbet udviklede sig. Nu lignede det en Ferrari walk-over, men der skulle ske meget mere.
Schumacher tager sit pitstop - 11,4 sekunder tager det. Imens kan Mika Hakkinen (måske for sidste gang i karrieren???) føre feltet an - han mangler dog stadig et pitstop. Coulthard tager sit pitstop og klarer det på 8-9 sekunder. Længere tilbage har de la Rosa og Villeneuve et sammenstød - begge forsøger at tage samme sving men der er ikke plads til begge, så de rammer hinanden.
Et sent pitstop, og vel udført pitstop sender dog Mika Hakkinen op foran Michael Schumacher, og dermed er hele løbet blevet svunget tilbage til fordel for Mika Hakkinen. Oppe foran ligger Rubens Barrichello for sig selv, men har stadig et pitstop til gode, så hvis Hakkinen kan holde sig indenfor godt 20 sekunder af brasilianeren er sejren inde for rækkevidde.
Svaret kommer kort tid efter - med godt 25 omgange igen stopper Rubens Barrichello. 8,2 sekunder tager det, og nu bliver det spændende at se om Barrichello kan holde sig foran - men Hakkinen er langt forbi. Schumacher trækker ind efter Barrichello der får lov at holde sig på andenpladsen, mens David Coulthard ligger på 4. pladsen. Irvine er nummer 5 (uden pitstop), og Trulli ligger på 6. pladsen.
Dermed var hele løbet blevet ændret til en klassisk Ferrari vs. McLaren duel - med de fire kørere indenfor 11 sekunder! Nu manglede der så et sprintrace til mål henover 20 omgange. Kunne der nå at ske forskydninger blandt de fire forreste? Duellerne stod mellem Hakkinen og Barrichello, samt Michael Schumacher mod Coulthard. Samtidig var der også en tæt duel om 6. pladsen mellem Nick Heidfeld der har kørt et godt løb og Eddie Irvine i Jaguar - og uden de store problemer tager ireren pladsen der kan give ét point.
Slutspurten om sejren blev det dog til - Rubens Barrichello var tydeligvis den hurtigste kører, og efter nogle omgange med overhaling af de langsommere kørere, fik de to kørere direkte visuel kontakt til hinanden, men afstanden svingede mellem 2,8 og 3,1 sekunder. Til sidst må Barrichello holde igen, da hans motor begynder at småryge - og imens motoren er på vej til at sætte ud kaster han masser af olie og vand på banen. Nu handler det blot om at komme igennem og så sikre sig et par point. Michael Schumacher kan nemt komme forbi, mens Barrichello forsøger at holde sig foran Coulthard - en vigtig duel i kampen om andenpladsen i VM. 3 point skiller de to kørere om vicemesterskabet, og Coulthard kommer op på 3. pladsen - men Barrichello kan ikke gennemføre. 7 point er der nu op til Coulthard, og det betyder at Barrichello skal vinde på Suzuka for at blive nummer 2 i mesterskabet - det bliver meget svært!
Det blev et meget dramatisk og spændende løb - virkelig et godt løb med masser af gode momenter. Et flot løb af Hakkinen der viste sit store format - han kan stadig, selvom de fleste har dømt ham helt ude. Barrichello var en slagen mand, men kæmpede bravt hvorimod Coulthard luntede sig igennem løbet på en heldig 3. plads. Trulli sikrede sig en 4. plads, mens Irvine kunne tage 2 point og det sidste point gik til Nick Heidfeld. Der resterer blot et enkelt løb i år - sæsonfinalen køres om 14 dage på Suzuka. Læs mere om: 30/09/01 - Indianapolis Motor Speedway - Formel 1 |