Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 1

Malaysias GP - Set og sket - top 5

Formel 1 
19/03/06 

Første Renault dobbelt sejr i 24 år, og så udgik begge Williams biler. McLaren og Ferrari er nu á point. Honda fik igen points.
 

Det var et Grand Prix med op og nedture der blev kørt i Malaysia. Dobbelt succes for Renault, mens de efterfølgende teams snart skal passe på at netop Renault ikke stikker af. Allerede nu har Renault et forspring på 13 points.

Renault - 28 points:
Renault sikrede sig pole via Fisichella. Alonso tog starten og var med det samme nr. 3. Han passerede ligesom i Bahrain en konkurrent via pitstoppene og kunne dermed erobre andenpladsen. Men fange Fisichella kunne han ikke. Dermed var den første Renault dobbeltsejr i 24 år hjemme. Det gav et stort forspring til konkurrenterne som nu har noget ekstra at køre for. Fisichella førte fra start til mål, undtagen ved et pitstop. Renault skyldte ham dog også noget efter Bahrain hvor han havde en bil der ikke var optimal. Alonso viste at Renault stadig magter det med at lave en god start. Det gav 4 placeringer inden første sving. Og derfra var der ikke meget at gøre for konkurrenterne. Ved en fejl var der kommet for meget benzin på Alonsos bil inden kvalifikationen lørdag, derfor måtte man lægge strategien efter det, og det lykkedes næsten. En andenplads blev resultatet. Et resultat der vel ikke er nogen der kan være skuffede over hos Renault.

McLaren - 15 points:
Denne gang var det ikke McLarens eller Mercedes's skyld at det ikke blev til points for Raikkonen. Måske med en anden kvalifikationsstrategi, men sådan er det jo så let at sige her bagefter. Nej, det var en konkurrent der forårsagede at Raikkonen udgik allerede på første omgang kort efter starten i den tumult der altid opstår i forbindelse med starten. Klien kunne vælge at blive på banen, eller køre af. Han blev på banen og ramte derved Raikkonen. Affjedringen på Raikkonens bil brækkede ved sammenstødet og dermed røg Raikkonen ud af løbet. Montoya kørte det han kunne med bilen. Eneste klagepunkt fra colombianerens side denne gang, var de dæk han startede på. De føltes kornede sagde han efter løbet, men efter det første pitstop havde han ingen problemer med bilen. Ron Dennis sagde efter løbet at bilerne var lidt kompromitterede fordi man valgte at ændre aerodynamikken på bilerne for at skaffe køling nok til motorerne. Det gik udover tophastigheden. Normalt ser man McLaren bilerne bare presse på, men ikke denne gang. Renault'erne og Buttons Honda afviste Montoyas McLaren racer. Montoya måtte tage til takke med en fjerdeplads.

Ferrari - 15 points:
Ferrari fik det bedste man næsten kunne ud af en mærkværdig - for Ferrari - weekend. Det er vist meget længe siden at det har været nødvendigt at skifte motorerne i begge biler i samme weekend. Det er ikke en standard der ligner de røde.
Alligevel er det et godt resultat man opnåede. Man gjorde det næsten lige så godt som Raikkonen i sidste weekend. Massa startede bagerst, men opnåede alligevel en femteplads, én plads bedre end M. Schumacher der kom i mål lige efter Massa. Kun 0,6 sek. skilte de to over målstregen. Felipe Massa var da også svært tilfreds med resultatet. Han indrømmede dog også at der er visse aspekter i et løb, som han skal lære. M. Schumacher var ikke helt tilfreds med bilen i det midterste stint. Han fik dog kørt sig på til Massa i det sidste stint, men helt indhente ham og specielt overhale ham kunne han ikke. M. Schumacher indrømmede da også at nok kunne han med nød og næppe følge med Massa, men overhale kunne han ikke. "Massa lavede ingen fejl." lød det fra M. Schumacher. Ross Brawn var stort set tilfreds, dog vil han have undersøgt hvorfor M. Schumacher tabte fart i hans andet stint. Ferrari fik dog vist at man skal regne med dem i år. Om det så er nok til et verdensmesterskab, er endnu for tidligt at afgøre.

Honda - 11 points:
Honda hænger på McLaren og Ferrari - endnu. Men der skal flere points til i hvert løb der køres hvis Honda skal blive ved med at være i toppen. Button kører det bedste han kan og får points, men Barrichello er den tabende part i det spil og har endnu ikke kørt nogen points hjem. Det skal både Barrichello og Honda få rettet op på, ellers ryger teamets ambitioner ned ad listen sammen med placeringen. Button og teamchef Gil de Ferran mener begge at Button for så vidt godt kunne have fået andenpladsen i løbet. Tre ting adskilte ham fra denne placering. Bilen mangler lige det sidste i topfart, ligesom pitstoppene skal være en anelse hurtigere. Det sidste punkt er man ikke altid herre over selv, nemlig trafikken. Man var dog glad for motorernes holdbarhed, som viser sig at være i orden. I den kommende uge skal der testes og Gil de Ferran afslører allerede nu at man har flere ting til bilerne, så godt som klar. De skal dog lige testes en ekstra gang, inden det går løs i Melbourne.

Williams - 5 points:
"Det hele skulle være så godt, og så er det faktisk skidt." Det var nogenlunde moralen i de udtalelser der kom efter det Malaysiske Grand Prix hos Williams teamet. Kørerne havde kvalificeret sig til anden startrække, endda med Rosberg som den bedste af de to. Men kun syv omgange kunne motoren holde. Rosberg fornemmede at noget var galt, men det var skaden allerede sket. Og så var det ud for det unge talent. Webber overtog jagten på de førende, men det lykkedes aldrig helt at nå op. Også han måtte udgå, men her kom advarslen i tide, således at han i ro og mag kunne køre væk fra banen. Her var fejlen af hydraulisk karakter. Rosbergs motor bliver nu sendt hjem til Cosworth fabrikken til nærmere analyse. Der var selvfølgelig ingen begejstring at spore hos teamet. Men man ser frem til Australiens GP, hvor man forventer at være stærkt tilbage. Især efter den kommende uges test.

Dons

Læs mere om:
  • 19/03/06 - Sepang - Formel 1 - FIA F1
  •