Samtidig blev Tom Kristensen den første nogensinde der har vundet 12 timers løbet på Sebring 4 gange og sammen holdt med hans foreløbigt 7 sejre på Le Mans må det snart være muligt at tilskrive Tom K titlen som king of endurance sportscar racing, og med en alder på kun 38 har han mange gode år i sig endnu, så man kan slet ikke forestille sig hvor det her ender.
Men det var ikke den rene walk over sejr der var en mængde udfordringer under dette løb som gjorde at man ofte kunne komme på den tanke 'kan den bil holde hjem?' og da bilen med Frank Biela, Emanuele Pirro og Marco Werner måtte udgå af løbet med over ophedet motor kunne man for alvor blive nervøs. Men man udnyttede en gul flags periode hos Audi til at kalde Tom's i pit og bruge lidt tid på at rense luft indtag sålede at den samme skæbne ikke overgik bilen med nummer 2.
(Foto: Audi Motorsport)
Efter løbet kunne en glad Tom Kristensen sige at han var glad for at denne her nye bil havde ført ham til endnu en sejr på Sebring.
Efter denne sejr bliver Audi teamet nogle dage extra på Sebring for at teste videre med Audien så man får en komplet 24 timers test med hjem. Testen bliver dog kørt uden Tom der allerede i dag flyver tilbage til Europa hvor han i morgen skal deltage i en officiel DTM tests på Brands Hatch
Ud over Audi var der også andre i LMP1 klassen og på andenpladsen i denne klasse kom Dyson Racing Team hvilket ikke er imponerende, når det sammenlagt var en 5. plads.
LMP2 klassen var hvad de fleste af os forventede skulle være en Porsche dominans, men sådan skulle det ikke ende. Porsche var med fremme i starten, men de biler løb ind i en mængde tekniske problemer og i sidste ende trak Intersport Racing det længste strå og de vandt LMP2 klassen med deres Lola B05/40 AER og samtidig fik de en samlet 2. plads i løbet. Barazi Epsilon kom igennem løbet, men havde mange problemer undervejs. De endte på en samlet 16. plads
GT1 blev lige præcis så spændende som jeg havde håbet på og med endnu en Dansk triumf. Jan Magnussen sejrede i i klassen og kom hjem på en samlet 3. plads. Fantastisk resultat i en GT1 bil. Andenpladsen i GT1 gik til Aston Martin Racing, desværre set med danske øjne var det bilen med Jason Bright, Pedro Lamy og Stephane Sarrazin.
3. pladsen i GT1 gik til Tomas Enge, Nicolas Kiesa og Darren Turner, men det var bestemt ikke et godt løb for Kiesa. Han var af banen to gange, og det er ikke en godkendt præstation specielt set i lyste af at begge afkørsler virkede som kørefejl.
Efter løbet sagde Kiesa at der var mange op- og ned ture i løbet og han havde lært meget i denne weekend. Men det er også et krav hvis Kiesa skal være klar til at køre Le Mans midt i Juni.
GT2 klassen blev vundet af Multimatic Motorsports Team Panoz og deres Panoz Esperante GTLM. Andenpladsen blive indtaget af Flying Lizard Motorsports og 3. pladsen tilfaldt Risi Competizione og deres Ferrari 430 GTC.
Efter dette Sebring løb kan Audi ikke frasige sig en favoritrolle på Le Mans, og Jan Magnussen og Corvette må endnu engang påtage sig en favoritrolle i GT1, så alt i alt kan vi kun glæde os til at komme til Frankrig midt i Juni.
|
|
No. |
|
Class |
Team |
Car |
Laps |
|
|
1 | 2 | | LMP1 | Audi Sport North America | Audi R10 |
349 | 1.48.373 |
| | | |
Allan McNish , Tom Kristensen, Rinaldo Capello |
| |
2 | 37 | | LMP2 | Intersport Racing | Lola B05/40 AER |
345 | 1.51.581 |
| | | |
Clint Field, Jon Field, Liz Halliday |
| |
3 | 4 | | GT1 | Corvette Racing | Corvette C6.R |
338 | 1.56.903 |
| | | |
Oliver Gavin, Olivier Beretta, Jan Magnussen |
| |
|
4 | 9 | | GT1 | Aston Martin Racing | Aston Martin DBR9 |
337 | 1.56.709 |
| | | |
Jason Bright, Pedro Lamy, Stephane Sarrazin |
| |
5 | 16 | | LMP1 | Dyson Racing Team | Lola B06/10 AER |
336 | 1.50.432 |
| | | |
James Weaver, Butch Leitzinger, Andy Wallace |
| |
6 | 7 | | GT1 | Aston Martin Racing | Aston Martin DBR9 |
324 | 1.56.573 |
| | | |
Tomas Enge, Nicolas Kiesa, Darren Turner |
| |
|
7 | 3 | | GT1 | Corvette Racing | Corvette C6.R |
324 | 1.56.811 |
| | | |
Ron Fellows, Johnny O'Connell, Max Papis |
-0.637 | |
8 | 6 | | LMP2 | Penske Motorsports | Porsche RS Spyder |
323 | 1.49.154 |
| | | |
Sascha Maassen, Lucas Luhr, Emmanuel Collard |
| |
9 | 50 | | GT2 | Multimatic Motorsports Team Panoz | Panoz Esperante GTLM |
320 | 2.04.045 |
| | | |
Scott Maxwell, David Brabham, Sebastien Bourdais |
-5.365 | |
|
10 | 45 | | GT2 | Flying Lizard Motorsports | Porsche 911 GT3-RSR |
320 | 2.04.632 |
| | | |
Johannes van Overbeek, Jon Fogarty, Marc Lieb |
-49.013 | |
11 | 62 | | GT2 | Risi Competizione | Ferrari 430 GTC |
320 | 2.04.002 |
| | | |
Ralf Kelleners, Anthony Lazzaro, Jaime Melo |
| |
12 | 41 | | LMP2 | Binnie Motorsports | Lola B05/40 Zytek |
317 | 1.55.530 |
| | | |
Bill Binnie, Allen Timpany, Rick Sutherland |
| |
|
13 | 44 | | GT2 | Flying Lizard Motorsports | Porsche 911 GT3-RSR |
315 | 2.05.735 |
| | | |
Lonnie Pechnik, Seth Neiman, Darren Law |
| |
14 | 80 | | GT2 | Team LNT | Panoz Esperante GTLM |
312 | 2.05.464 |
| | | |
Lawrence Tomlinson, Richard Dean, Tom Kimber-Smith |
| |
15 | 23 | | GT2 | Alex Job Racing | Porsche 911 GT3-RSR |
311 | 2.04.258 |
| | | |
Mike Rockenfeller, Klaus Graf, Graham Rahal |
| |
|
16 | 33 | | LMP2 | Barazi Epsilon | Courage C65 AER |
293 | 1.53.307 |
| | | |
Juan Barazi, Michael Vergers, Elton Julian |
| |
17 | 31 | | GT2 | Petersen / White Lightning | Porsche 911 GT3-RSR |
292 | 2.04.682 |
| | | |
Jorg Bergmeister, Tim Bergmeister, Nic Jonsson |
| |
18 | 86 | | GT2 | Spyker Squadron | Spyker C8 Spyder |
281 | 2.07.471 |
| | | |
Mike Hezemans, Jeroen Bleekemolen |
| |
|
19 | 25 | | GT1 | Konrad Motorsport | Saleen S7R |
275 | 1.59.357 |
| | | |
Tom Weickardt, Terry Borcheller, Jean-Philippe Belloc |
| |
20 | 79 | | GT2 | J3 Racing | Porsche 911 GT3-RSR |
267 | 2.06.235 |
| | | |
Tim Sugden,
Wolf Henzler, Jim Matthews |
| |
21 | 78 | | GT2 | J3 Racing | Porsche 911 GT3-RS |
263 | 2.06.396 |
| | | |
Jep Thornton, Mark Patterson, Spencer Pumpelly |
| |
|
22 | 8 | | LMP2 | B-K Motorsports | Courage C65 Mazda |
262 | 1.57.945 |
| | | |
James Bach, Guy Cosmo, Raphael Matos |
| |
23 | 85 | | GT2 | Spyker Squadron | Spyker C8 Spyder |
248 | 2.08.174 |
| | | | Peter Kox, Donny Crevels | |
| |
24 | 55 | | GT2 | Farnbacher Loles Racing | Porsche 911 GT3-RSR |
198 | 2.05.782 |
| | | |
Pierre
Ehret, Lars Erik Nielsen, Dominic Farnbacher |
| |
|
25 | 21 | | GT2 | BMW Team PTG | BMW E46 M3 |
197 | 2.05.213 |
| | | |
Bill Auberlen, Joey Hand, Ian James |
| |
26 | 7 | | LMP2 | Penske Motorsports | Porsche RS Spyder |
193 | 1.49.329 |
| | | |
Timo Bernhard, Romain Dumas, Patrick Long |
| |
27 | 20 | | LMP1 | Dyson Racing Team | Lola B06/10 AER |
173 | 1.50.110 |
| | | | Chris Dyson, Guy Smith | |
| |
|
28 | 56 | | GT2 | Vonka Racing | Porsche 911 GT3-RS |
130 | 2.13.853 |
| | | |
Jan Vonka, Mauro Casadei, Bo McCormick |
| |
29 | 9 | | LMP1 | Highcroft Racing | Lola B01/60 AER |
128 | 1.52.980 |
| | | |
Duncan Dayton, Rick Knoop, Gregor Fisken |
| |
30 | 22 | | GT2 | BMW Team PTG | BMW E46 M3 |
124 | 2.06.528 |
| | | |
Justin Marks, Bryan Sellers, Martin Jensen |
| |
|
31 | 12 | | LMP1 | Autocon Motorsports | Lola B01/60 AER |
121 | 1.53.301 |
| | | |
Michael Lewis, Chris McMurry, Bryan Willman |
| |
32 | 1 | | LMP1 | Audi Sport North America | Audi R10 |
117 | 1.48.687 |
| | | |
Marco Werner, Frank Biela, Emanuele Pirro |
| |
33 | 51 | | GT2 | Multimatic Motorsports Team Panoz | Panoz Esperante GTLM |
71 | 2.04.549 |
| | | |
Gunnar Jeannette, Tom Milner, Bruno Junqueira |
| |
|
34 | 26 | | GT1 | Konrad Motorsport | Saleen S7R |
66 | 1.59.309 |
| | | |
Paolo Ruberti, Jamie Davies, Fabio Babini |
| |
35 | 10 | | LMP2 | Miracle Motorsports | Courage C65 AER |
62 | 1.54.024 |
| | | |
Andy Lally, James Gue, Andrew Davies |
| |
|
Vejgaard
Læs mere om: 18/03/06 - Sebring - ALMS |