"Fantastisk. Helt enkelt fantastisk!" Tom Kristensen manglede ord, da han skulle beskrive sin sejr i den 54. udgave af 12 Hours of Sebring, det ældste og mest klassiske sportsvognsløb i USA.
Danskeren fik som på Le Mans for trekvart år siden den ære at køre sin Audi over målstregen, og det var der endnu engang stor symbolik i. Kristensen tog i juni rekorden for flest sejre på Le Mans, og med sejren på Sebring distancerede han sig fra den gruppe på fem andre kørere, som han indtil klokken 22.46 lokal tid delte rekorden med. Dermed manifesterede danskeren sin position som vor tids største sportsvognskører.
Det var dog ikke den personlige triumf, der fyldte mest i Kristensens sind, da han på pressemødet blev spurgt om sine føleleser ved at have sat endnu en milepæl i motorsportens historie.
"Det her er først og fremmest Audis dag. Der var mange, der smilede overbærende, da Audi i december annoncerede at ville vinde internationale løb med en dieselbil, men i dag blev modet belønnet. Denne sejr indleder en helt ny æra i sporten, og for Audi som bilproducent har denne sejr enorm betydning. I Europa kører hver anden ny bil på diesel, men i USA mangler brændstoffet stadig sit gennembrud. Sejren i dag vil være med til at ændre mange amerikaneres syn på diesel, og på den baggrund rækker triumfen meget længere, end at jeg vinder for fjerde gang," sagde Tom Kristensen på pressemødet.
I begyndelsen af løbet var der ellers ikke meget, der pegede i retning af en sejr til Audi nummer 2. Ganske vist havde skotten Allan McNish i kvalifikationen placeret bilen på Pole Position i ny banerekord, men under opvarmningen opstod der en fejl med en varmeudveksler. Mekanikerne formåede at skifte veksleren ud før løbet, men Kristensens Audi måtte til gengæld starte løbet fra pitten og bagest af de 35 biler i feltet.
Italieneren Rinaldo Capello var imidlertid i hopla og bragte allerede efter en halv time dieselraceren på andenpladsen - et minut efter søsterbilen, der havde arvet Pole Position. Her måtte rutinerede Frank Biela kort tid efter sande, at R10 er et monster på fire hjul. En misforståelse med en langsommere bil betød, at tyskeren i det efterfølgende sving fik bagenden rigeligt med rundt, og efter en heftig snurretur måtte Audi nummer 1 i pit for at få friske dæk.
Herfra dominerede Tom Kristensens bil begivenhederne, og da søsterbilen efter fem timer måtte udgå på grund af overophedning, kom ingen biler siden på omgangshøjde.
"Vi har igennem hele ugen op til Sebring-løbet oplevet nye problemer, og i dag oplevede vores søsterbil en situation, som ikke kunne fikses. Det viser, at vi stadig ikke er dér, hvor vi gerne vil være, så for mig er Le Mans stadig meget langt væk. Nu skal teamet i de kommende dage teste yderligere på Sebring, og i de kommende måneder må vi så forsøge at optimere den nye bil, så vi kan få elimineret de værste unoder. Måske vi så kan gøre os håb om at få R10 til at holde et helt døgn," siger Tom Kristensen fra Florida.
Også for Jan Magnussen sluttede Sebring med en sejr, idet Roskildekøreren i GT1-klassen var med i den vindende Chevrolet Corvette, der sluttede på en flot tredieplads generelt.
Nicolas Kiesa var mindre heldig i sin debut for Aston Martin, men opnåede dog en tredieplads i GT1-klassen, mens både Lars Erik Nielsen og Martin Jensen udgik i GT-klassen. Læs mere om: 18/03/06 - Sebring - ALMS |