Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

American Le Mans Series

Sebring 12-timer - preview

ALMS 
14/03/06 

American Le Mans SeriesSå er det lige før årets første styrkeprøve for American Le Mans Serries feltet starter. Den kommende weekend køres 12 timers løbet på Sebring, der er flere nye teams og biler med, hertil kan vi glæde os over at der er ikke mindre end 6 danske kørere med i feltet.
 

I den store prototype klasse som hedder LMP1 debuterer den helt nye Audi R10 under team navn Audi Sport North America. Bilerne kører med henholdsvis nummer 1 og 2 på snuden, og i bilen med nummer 2 sidder Tom Kristensen. Han skal dog dele bilen med Allan McNish og Rinaldo Capello.

Debut for den nye Audi R10 i konkurrence sammenhæng, og dermed ved vi ikke om mekanikken kan holde til det stress!
Dog ved vi at Audi'en har kørt stærkt i de test hvor den har deltaget og det kunne indikere at den vil være med helt fremme, i hvert fald i træningerne og kvalifikation, og hertil ved vi også at Audi satser hårdt på at vinde årets Le Mans, så umiddelbart må de til trods for debutant rollen tilskrives favorit værdigheden.

Ud over Audi R10 er der 4 Lola B01/60 AER i LMP1 klassen, og de to er indsat af Dyson Racing Team. En er indsat af Dyson Racing Team og en indsat af Highcroft Racing.
Det betyder så at vi kun har 6 LMP1 biler. Den nye Lola ser spændende ud men formodentligt ikke lige så færdig som Audi'en, men jeg vil dog ikke underkende at specielt Dyson Racing Team så sent som sidste år var i tæt clinch med Audi.

LMP2 klassen består af 6 biler. 2 Penske Motorsports Porsche RS Spyder, en B-K Motorsports Courage C65 Mazda, en Miracle Motorsports Courage C65 AER, en Intersport Racing Lola B05/40 AER, en Binnie Motorsports Lola B05/40 Zytek, og til sidst Barazi Epsilon Courage C65 AER

Barazi Epsilon Courage C65 .AER er mere interessant end de fleste måske lige ved. For her deler danske Juan Barazi bilen med Michael Vergers og Elton Julian, dog uden at jeg vil sætte dem i en favoritrolle.

Favorit rolle vil jeg tilskrive Penske Motorsports Porsche RS Spyder til trods for deres problemer ved vintertesten på Sebring, hvor flere mekaniske ting drillede teamet, men LMP2 klassen har siden sin fødsel som LMP675 været en klasse hvor bilerne har vist sig mekanisk svage, og derfor er det meget vigtigt at lave en bil der kan stå distancen. Jeg vil påstå at de tre LMP2 biler der holder til hele distancen, alle kommer på podiet. Det er desværre klassen hvor bilerne har det med at bryde helt sammen.

GT1 klassen består af tre teams som er Corvette Racing, Konrad Motorsport og Aston Martin Racing, de dækker over 3 forskellige biler og det er Corvette C6-R, Saleen S7R og Aston Martin DBR9.

Jeg vil dog tillade mig at sortere Saleen S7R fra i kampen om sejren i klassen, hvilket efterlader det til en fight imellem Corvette C6-R og Aston Martin DBR9. For at sætte endnu mere kolorit på den fight, bliver den en fight imellem Jan magnussen i Corvette og Nicolas Kiesa i Aston Martin!

Jeg vil umiddelbart vurdere at Corvette teamet er stærkest og med en Corvette C6-R med ægte C6-R motor er bilen endnu hurtigere end sidste år. Jeg er dog ikke så naiv at jeg tror at Aston Martin har ligget stille siden sidste år, men jeg tror stadig at den gule pakke er den bedste.

GT2 klassen består af 12 teams, som er BMW Team PTG, Alex Job Racing, Petersen / White Lightning, Flying Lizard Motorsports, Multimatic Motorsports Team Panoz, Farnbacher Loles Racing, Vonka Racing, Risi Competizione, J3 Racing, Team LNT og Spyker Squadron.

Den danske interesse skal rettes imod BMW Team PTG hvor Martin Jensen skal køre en BMW E46 M3 sammen med Justin Marks og Bryan Sellers, samt Farnbacher Loles Racing hvor Lars Erik Nielsen deler Porsche 911 GT3-RSR med Pierre Ehret og Dominic Farnbacher.

GT2 klassen er heldigvis blevet væsentligt bredere end den 'rene' Porsche klasse den tidligere var.
På sebring køre der BMW E46 M3, Panoz Esperante GTLM, Ferrari 430 GTC og Spyker C8 Spyder og selvfølgeligt også en flok Porsche 911 GT3-RSR.

Ud over min glæde for at andre bilmærker finder GT2 klassen interessant, så vil jeg dog stadig sætte Petersen / White Lightning som favorit til en sejr i klassen.
Jeg vil dog håbe på at Martin Jensen og PTG teamet vil presse Porsche sammen med Panoz således at det ikke bliver en ren walkover for Porsche teamne.

Sidst med ikke mindst så vil jeg glæde mig til at se den nye Ferrari 430 GTC, som forhåbentligt er så mekanisk stabil som de andre, og så har den forhåbentligt mere fart end der var i den tilsvarende 360'er.

Hele Sebring eventen startede mandag, hvor det var muligt at tilkøbe test session, og det samme gælder for idag.
Vær dog opmærksom på at både mandag og tirsdag kan køres uden offentlig tidtagning og derfor kan vi ikke være sikre på at få tider fra disse test.

Onsdag starter den alvorlige del af festen med frie træninger. Torsdag byder også på en fri træning og hertil den vigtige kvalifikation.

Fredag er en parade dag med race for alle support klasserne samt en 'fridag' hvor alle ALMS bilerne gøres klar til 12 timers løbet på Sebring.

Lørdag formiddag er der warm-up, og klokken 10:43 lokal Sebring tid falder startflaget til det 54. Mobil 1 Twelve Hours of Sebring.

Vejgaard

Læs mere om:
  • 18/03/06 - Sebring - ALMS
  •