Super Aguri havde som ventet svære vilkår men får et plus i karakterbogen for ikke at give op. Midland var vel der hvor man ventede dem. BMW havde på forhånd annonceret at man ikke skulle forvente det store. Toyota faldt da helt igennem trods forskellig pitstrategi. SCR overraskede vel egentlig positivt, mens storebror Red Bull snuppede det ene point der blev til de nederste 6 teams. Så kort kunne en beskrivelse være, men der er mere. Red Bull - 1 point: C. Klien og D. Coulthard startede som henholdsvis nr. 8 og 13. Trods diverse anstrengelser og tætte dueller formåede D. Coulthard ikke at køre sig længere frem end som nr. 10. Trods alt en forbedring i forhold til sin kvalifikation, men uden for pointene. C. Klien formåede ikke at forbedre sin placering, men scorede til gengæld teamets eneste point. C. Klien beviste i dag hvorfor at det er ham der fik sædet frem for Liuzzi. Det var en anden Klien end vi så i sidste sæson, hvor han dog i den sidste del af sæsonen, fik styr på sin kørsel. Til Coulthards ros fik vi at se hvorfor han stadig er feltet. Han viste med sin kørsel stor erfaring og rutine, især i nærkamp situationerne. Største fejl kostede ham måske point. I en duel med Heidfeld flatspottede han dækkene. Det skabte så store vibrationer, at han måtte slække lidt på tempoet i resten af løbet, og det koster placeringer. Klien havde i den sidste del af løbet lidt problemer med koblingen. Om det var det kostede en placering til sidst eller om bilen var ved at blive "træt" er ikke til at vide. I hvert fald overhalede debutanten N. Rosberg ham, og snuppede det ekstra point som en syvende plads giver. Alt i alt må vi sige at det trods alt var godt et resultat for teamet. Der har været adskillige problemer med køling af motoren. Det har taget lang tid at få løst problemet, så man har ikke fået testet det antal kilometre, man havde ønsket og som er nødvendige.
Coulthard duellerede over en lang periode med Nick Heidfeld (bagved) (Foto: GEPA Pictures)
SCR - 0 point: Der er sket noget med det forhenværende Minardi team. Begge biler sluttede løbet på helt andre placeringer end vi er vant til at se fra Faenza. Ok, meget er ændret. Teamet må forsat køre med V10 motorer om end at det er i en neddroslet udgave. Men en kapitaltilførsel har ændret en del ting i teamet. Og så er de to kørere ikke de mindst talentfulde. Liuzzi kørte sig ind som nr. 11 og Scott Speed som nr. 13. Teamejer Gerhard Berger var da heller ikke utilfreds på nogen måde efter løbet. Eneste klagepunkt fra kørerne var at der ikke var fart nok i bilerne. Scott Speed nævnte også at han var glad for at have kørt sit første Formel 1 Grand Prix uden at lave nogen fejl. Balancen i hans bil forsvandt også gradvist efterhånden som løbet skred frem. En ok indsats fra et team der er under genopbygning. Toyota - 0 point: Den store taber og skuffelse må så absolut være Toyota. Det blev allerede indikeret af præstationen - eller mangel på samme - i lørdagens kvalifikation. De var da uhyggeligt langsomme. Toyota har testet masser af kilometer med deres nye V8 motor. Det ser ud som om at arbejdet er lagt an på at man i første omgang vil sikre sig holdbarhed og stabilitet. Først derefter kommer farten. Det er endnu for tidligt at sige om det vitterligt forholder sig sådan, eller om chassiset bare ikke er bedre. Måske en af grundene til at man ret hurtigt annoncerede en b version allerede til Grand Prixet i Monaco. Ralf Schumacher skulle køre èn tre stop strategi mens Trulli én to stop strategi. Forsøget skulle gøres efter de langsomme tider både fredag og lørdag. Man fik intet ud af de to strategier - ikke andet end en masse data. Kørerne var da heller ikke særlig begejstret efter løbet. Men det er første løb i sæsonen, og meget kan ændre sig undervejs. Om de første små fremskridt kan nås til næste weekend hvor der køres i Malaysia, er dog nok tvivlsomt. Det ligner en om'er for Toyota. Toyota - "'det en om'er" (Foto: Toyota F1)
BMW - 0 point: BMW havde på forhånd annonceret at man ikke skal forvente det helt store fra dem i år. Det levede de op til - dog med en vis skuffelse internt. Heidfeld og Villeneuve havde i kvalifikationen placeret sig som nr. 10 og nr. 11. Heidfeld var uheldig i starten og blev skubbet af banen af debutanten Rosberg i Williams. Det kostede selvfølgelig nogle placeringer som Heidfeld derefter skulle generobre. Det gjorde han efter en meget flot og tæt duel med Coulthard, men så var der udsolgt. Heidfeld nåede ikke længere end til nr. 12. Hvor Heidfeld duellerede godt og grundigt, så holdt Villeneuve sig som oftest fra nærkampene. Det blev dog til at par enkelte. Da Villeneuve nåede til omgang 30 var det slut. Motoren ville absolut ikke mere, og gik op i røg og damp. Motoren blev efter løbet straks pillet ud af bilen og sendt til München til nærmere analyse. Willy Rampf mener også at der er andre ting der skal analyseres. Farten man havde om fredagen og for så vidt også lørdag, var næsten totalt væk i selve løbet. Men hvad kan man nå at rette til næste weekend? Dataanalytikerne får travlt. Villeneuve - mens han stadig havde BMW Power... (Foto: BMW)
Midland - 0 point: Det negative først: Midland kunne hverken finde det ene eller andet i denne weekend. Farten blev væk mens det mekaniske ikke fungerede. Farten kan de sammen med Toyota folkene snakke længe om, men det mekaniske er for egen regning. Allerede ved starten af løbet var den gal. Albers beskadige en trækaksel, og det sendte ham ret hurtigt ud af løbet. En periodisk fejl i transmissionen tvang Monteiro til at starte i reservebilen. Trods det at reservebilen ikke var sat op til ham, kørte han ud og gjorde det hæderligt. Hæderligt på den måde at han fuldførte. Albers var selvfølgelig skuffet over at han fik kørt ret mange meter. Monteiro var også skuffet men alligevel også glad. Han fuldførte løbet i en bil han ikke havde siddet i før. Han fornemmede også at bilen trods alt er bedre og hurtigere end i sidste sæson. Men der er meget at arbejde med for hele Midland teamet - og det lægger Kolles heller ikke skjul på. Super Aguri - 0 point: Hvad skulle man forvente af Super Aguri i deres første Grand Prix? Ingenting vel. Og sådan blev det næsten også. Efter kun at have testet ganske få kilometre, kunne man næsten frygte at de ville blive offer for omstændighederne, og også at de ville blive sat til vægs. Men alligevel. Et eller andet sted imponerede de i en 4 år gammel bil. Sato fuldførte løbet med samme margin som Minardi har gjort de seneste mange sæsoner. Og så var han oven i købet ret god til at flytte sig når han skulle overhales. Sato sluttede løbet 4 omgange efter Alonso. Det har været en hård kamp for teamet at nå med i år. Besværlighederne sluttede dog ikke i entreen. Benzinpåfyldningsanlægget gjorde livet mere besværligt end nødvendigt for teamet, og det har også kostet tid for kørerne. Debutanten Ide havde sit hyr med at få det til at hænge sammen. Først gik det galt da han fik en drive-through straf. Så gik det galt ved et pitstop hvor han ikke kunne få gearkassen til at ramme neutral. Det kostede en omgang ekstra. Til sidst ville motoren ikke mere og sagde stop da der manglede blot 10 omgange. Han ville gerne have fuldført sit debutløb, men det mekaniske ville ikke som ham. Og hvilken grimasse finder man så frem i sin egenskab af teamejer? Aguri Suzuki sagde efter løbet at han havde talt med Ide over radioen. "Ide ville gerne forsætte hvilket han fik lov til, men han er ny og skal lære hver dag." Aguri sagde også mellem linierne at teamet har haft uhyggeligt travlt idet der er både de gamle og de nye biler at tage hånd om i den første del af sæsonen. Noget af et job, men teamet er nyt og skal lære alt fra bunden. Det skal nok komme. Motoren fra Honda mangler i hvert fald ikke power. Sato kom igennem Super Aguris debutløb, men der er nok at tage fat på (Foto: Super Aguri F1)
Dons
Læs mere om: 12/03/06 - Sakhir - Formel 1 - FIA F1 |