Kinas GP - Dæk preview |
Formel 1 13/10/05
|
|
Så er det sidste runde for i år for det såkaldte sorte guld. Dækkene er for længst forberedt og testet rundt om i Europa. Nu mangler de sidste ca. 305 km at blive kørt. |
|
Dækkene har været genstand for megen debat i år. Reglen om forbudt dækskifte - undtagen ved punktering - har skabt en del uro. Værst gik det i det amerikanske GP, hvor Michelin meldte ud at deres dæk ikke var gode nok til lige dette løb. Resultatet blev et skandale GP og en dyr efterregning til Michelin. Nu skal de sidste kilometer i år køres i Kina. Dækkene er testet og er klare. Michelin: Michelin har for længst sikret sig dækkenes mesterskab og er ikke sen til at gøre opmærksom på dette. Det er også ok i og med at Bridgestone har været noget ude i tovene i år. Dækkene bliver presset på den kinesiske bane. Med sine 5,4 km byder banen på flere typer sving hvor dækkene bliver presset. Samtidigt er der flere steder hvor der skal accelereres fra lav fart til høj fart, og det sætter også et vist pres på især bagdækkene. Men Michelin mener selv at de har de rigtige dæk klar, og er ganske fortrøstningsfulde forud for GP'et. Meget kommer til at afhænge af setuppet på bilerne. Bilerne vil ganske givet føles løse da man ikke kan køre med den downforce som banen egentlig kræver, fordi der også skal sikres en høj fart på langsiden. Derfor bliver et mekanisk grip af stor betydning for deres teams. Michelin nævner ikke et ord om hvilke dæk man tager med til Kina, men mon ikke det bliver i den midterste del af skalaen. Banen lægger op til det med sine mange sving - holdbarheden taget i betragtning. Bridgestone: Bridgestone giver i deres preview udtryk for at sæsonen har været lidt af en nedtur. Det er der vist flere andre der har opdaget før dem. Men alligevel vil Bridgestone gøre deres bedste for at M. Schumacher får det bedst mulige resultat med hjem. Bridgestone meddeler at de tager ikke mindre end 4 forskellige tørvejrs compounds med til Kina. Og det bliver typer i området medium til blød. Det kan tyde på at man ikke er helt sikker på hvilken type der passer bedst i kombinationen bil og bane. Normalt er der to typer at vælge imellem - max. tre ved enkelte lejligheder. Men her er altså hele 4 at vælge imellem. Dækkene er udvalgt ved en test på Paul Ricard i Frankrig - hvor Ferrari forestod testen. Altså er det Ferrari der i et vist omfang har bestemt compounds. Det er så op til de andre Bridgestone teams at vælge ud fra de muligheder der er til stede i Kina. Nu får dækfirmaerne noget at se til. Når sæsonens sidste løb er kørt søndag, starter forberedelserne for alvor frem mod næste sæson. Men i hvilken retning skal man gå? Michelin har meldt ud at de gerne vil slippe et par af deres teams, mens Bridgestone siger af hjertet tak til de som skifter. Et par teams har allerede meldt ud at de skifter. Næste faktor er at FIA arbejder med en ændring af reglementet - i første omgang udsendt forslag om et ændret dækreglement til næste sæson. Altså bøjer FIA sig i støvet i erkendelse af at ét sæt dæk til kvalifikation og løb ikke er nogen succes. Meningen var at stoppe den dyre udvikling, men det har vist sig ikke at være nogen succes. Samtidigt skulle det også sikre flere en større sikkerhed samt flere overhalinger. Sikkerheden så vi bevist at den ikke fungerer. Først skandalen på Indianapolis, siden Raikkonens dramatiske ulykke hvor et dæk var flat-spottet. Samtidigt barsles der igen igen med et nyt kvalifikationsformat, men mere om det senere. Dons
Læs mere om: 16/10/05 - Shanghai - Formel 1 - FIA F1 |
|
| |