Da bilerne passerede målstregen for at køre ud på sidste omgang var det ellers en Renault, med Giancarlo Fisichella, der lå i front. Men for enden af langsiden satte Raikkonen sit angreb ind og passerede Renault raceren og fik hurtigt lagt afstand til Fisichella. Dermed fik Raikkonen skrevet sig ind i historien, som en af dem der har vundet fra den dårligste startplacering.
Men helt fra start af, var der god dramatik i løbet. Sato forsøgte sig med lidt ørkenrace i første sving - og var nær blevet jordet af en sidelæns Barrichello, der også ville se på sandslotte. Begge fik dog gang i bilen igen og kørte videre. Sato var senere involveret i et sammenstød med Jarno Trulli, der ikke var imponeret over japaneren.
Faktisk, mente Trulli, var Sato en farlig mand, som man burde sanktionere overfor. Trulli selv plejer ikke at smide om sig med beskyldninger mod andre, og Sato har ikke været for flink mod de andre på det sidste.
Men inden vi fik sagt farvel til Trulli, sagde vi farvel til Juan Pablo Montoya. Columbianeren, der også var på vej op gennem feltet, havde lidt skærmydsler med Jacques Villeneuve, og røg af banen med stor fart. Resultatet var en smadret racer og en safety car på banen.
I front af løbet var det Ralf Schumacher og Fisichella. Men Ralf kunne i længden ikke omsætte sin pole til ret meget. Bilen havde åbenbart været ganske let under tidskørlsen og tyskeren måtte tidligt i pit. I stedet blev det så Fisichella der kom til at dominere førstepladsen.
Længere nede i feltet var der tætte kampe. Specielt mellem tre kørere - Michael Schumacher, Fernando Alonso og Kimi Raikkonen. Og under deres lange duel rykkede trioen ligeså stille frem i feltet, mens alle de andre var i pit.
De to unge var klart de hurtigste, men Michael Schumacher er tilgengæld syvfoldig verdensmester og den mest rutinerede chauffør i Formel 1. Og som sådan falder han ikke lige for den første og bedste overhalingsmanøvre. Næh, han gav dem skam kamp til stregen begge to.
Men de fandt også begge to en vej forbi Schumacher. Alonso måtte endda gøre det to gange, både før og efter et pitstop. Kimi Raikkonen kunne nøjes med en gang. Og det var måske den største forskel på Raikkonen og Alonso i dag.
Da Raikkonen var kommet forbi Schumacher kunne han indlede jagten på de foranliggende. Der var Giancarlo Fisichella, Jenson Button og Mark Webber. Pitstoppene hjalp Raikkonen frem. Finnen kom i front, men manglede stadig sit sidste stop.
Det tog han med otte omgange tilbage. Lige knap fem sekunder holdt han stille, og det var nok. Han kom ud bag Fisichella, men begyndte hurtigt at hente ind på italieneren.
Med et par omgange tilbage begyndte duellen. I første omgang formåede Fisichella at holde Raikkonen bag sig. Men på sidste omgang måtte Renault køreren give sig. Raikkonen var både hurtigere og bedre og kunne til sidst tage en flot og fortjent sejr.
Fisichella holdt fast i 2. pladsen, mens Fernando Alonso mod slutningen fik indhentet og overhalet en godt kørende Mark Webber i Williams. Jenson Button fik 5. pladsen foran en David Coulthard. Ralf Schumacher på 8. pladsen formåede ikke at udnytte sin pole-position. Storebror Michael blev nr. 7, men var meget i fokus på grund af sine dueller med Raikkonen og Alonso.
Et underholdende løb, der samtidig viste at selvom man laver store forskydelser i startrækkefølgen, så er de bedste, de bedste og vinder alligevel. Martin Møller-Thomsen
Læs mere om: 09/10/05 - Suzuka - Formel 1 - FIA F1 |