McLaren og Renault har endnu konstruktørmesterskabet at kæmpe om. 2 points adskiller dem i øjeblikket. Ferrari kan ikke nå noget helt i toppen, men skal i stedet koncentrere sig om at forsvare den øjeblikkelige tredjeplads, som Toyota også gerne vil have. Der er pt. 17 points mellem de to teams. Til gengæld er Williams sikker på deres femteplads som på ingen måde er truet. McLaren: McLaren er med den seneste tids hastige fremmarch, nået til tops i konstruktørmesterskabet. Det vil Ron Dennis gerne vinde. Der er i øjeblikket 2 points afstand til Renault, og det skulle gerne udbygges. Der er 36 points at køre om, men med én et-to sejr og et enkelt point til Renault på Suzuka, har McLaren vundet konstruktørmesterskabet. Teamet har forberedt sig til det japanske GP, og har testet nogle yderligere forbedringer. Ifølge Montoya ser alt absolut ud til at han og Kimi Raikkonen igen kan få en god duel om førstepladsen. Raikkonen ser også frem til en duel med Montoya, men glæder sig også til banen, som han anser som, men også meget udfordrende. Noget der lige passer ham - ifølge ham selv. Martin Whitmarsh betegner banen meget lig Spa. Dog skal man på Suzuka være opmærksom på et større dækslid. Man har i samarbejde med Michelin valgt et mediumhårdt dæk - helt nøjagtigt hvilket vil han selvfølgelig ikke komme ind på. Renault: Renault har vundet kørernes mesterskab, men Flavio Briatore ser helst at også konstruktørmesterskabet havner hos Renault. Men med den formkurve som McLaren har udvist på det seneste, bliver det mere end vanskeligt. Det kræver mindst én et-to sejr på Suzuka, samt flere points når man kommer til Kina. En meget vanskelig opgave for Renault. Men man har ikke givet op. Der kommer et par ændringer på bilen, selvom fokus efterhånden er flyttet over på næste års racer. Teamets tekniske direktør, Bob Bell, forventer at man får en mere aggressiv Fernando Alonso at se, nu hvor hans mesterskab er hjemme. Nu skal der køres for teamet. Hjemme i Enstone har teknikerne videreudviklet affjedringssystemet, og en opgradering er at finde på bilerne til det japanske GP, ligesom aerodynamikken også er ændret. Kørerne er begge meget glade for banen, og begge kørere ved også hvad de er der for - konstruktørernes mesterskab. Ferrari: Ferrari har vel mistet noget af omverdenens interesse på det seneste. Den har været på McLaren og Renault og deres kørere. Alt imens udvikler Ferrari på 2006 modellen, samtidigt med at der også arbejdes med 2005 modellen. Således har teamet testet på Paul Ricard, og vigtige aerodynamiske og mekaniske ændringer er testet. Bridgestone har som sædvanligt også været dybt involveret i arbejdet, og forventningerne hos Ferrari er at man kommer tættere på de konkurrenter foran dem. For Barrichello bliver det nok en lidt speciel følelse at køre i Japan. Det bliver sådan en slags farvel og goddag løb for ham. Farvel til Ferrari og goddag til alle de japanske fans der støtter BAR teamet. Teamet er købt af Honda, og Barrichello er på kontrakt med teamet i næste sæson. M. Schumacher har sit at se til. Han er nu á point med Montoya. De deler dermed tredjepladsen, og det vil M. Schumacher gerne have. Det dur dog bare ikke at de slutter sæsonen med lige mange points. Montoya hidtil vundet tre sejre mod Schumachers enlige sejr. Det giver i tilfælde af pointlighed Montoya tredjepladsen. Derfor har Ferrari ganske naturligt mest fokus på at sikre M. Schumacher flest mulige points. Toyota: Toyotas indsats i år har vel været 112 % i orden. Det er den bedste placering for teamet nogensinde i de 4 år man har deltaget i Formel 1. Og selvfølgelig håber man på en flot indsats på Suzuka, som er en slags hjemmebane for Toyota. Samtidigt har teamet stadig noget at kæmpe for. Kan man nå tredjepladsen? Det er ikke umuligt, men det bliver vanskeligt. Til det formål har Toyota en ny specifikation af motoren klar, som begge kørere får gavn af. Banen er R. Schumachers absolutte favorit. Han har et godt kendskab til banen fra sin tid i det japanske inden han kom til Formel 1. Bl.a. har han vundet det japanske Formel 3000 mesterskab, og har derfor et godt kendskab til banen og ikke mindst vejret som kan være temmelig omskifteligt på de kanter. Husk hvordan det var sidste år, med tyfon og masser af regn. Trulli debuterede for Toyota teamet netop her i sidste sæson, og han håber på en bedre placering end tilfældet var sidste år. Det kan være med til at rykke Toyota teamet tættere på Ferrari i konstruktørmesterskabet. Williams: Williams teamet har for så vidt ikke meget at køre for. Kun i den yderste teori kan teamet overhale Toyota i pointstillingen. Teamet testede i sidste uge på Jerez, hvor adskillige ting blev testet. Bl.a. aerodynamik, bremser og flere elektriske ting. Selvfølgelig blev der også testet dæk. Dæktesten var årets sidste for Williams sammen med Michelin, idet Williams næste år skifter til Bridgestone. Pizzonia skal køre de sidste GP'er i år for Williams i stedet for Nick Heidfeld. Det bliver Pizzonias første besøg på Suzuka. Han har derfor lyttet til andre køreres erfaringer ligesom han har været i teamets simulator for at lære banen at kende. Men en ting er en simulering, noget andet er at være til stede. Det erkender Pizzonia også, han vil derfor køre flere omgange end normalt i træningssessionerne. Han har den fordel at han udgik ret tidligt i Brasilien og derfor har flere kilometer i motoren end Webber, der dog kender banen fra tidligere. Dons
Læs mere om: 09/10/05 - Suzuka - Formel 1 - FIA F1 |