Efter at have studeret Padborg Park på internettet adskellige gange, var det spændende endlig at få lov til at køre på den. Jeg havde set at de fleste tider skulle ligge på 1 min og 10 for at være med fremme, så jeg havde sat mig det må at kører 1 min 13 i den fri træning, 1 min og 12 i første tidstagning, og så måske lige snige sig ind i 1 min 11 tiderne i 2. tidstagning.
(Foto: Motorsporten.dk)
Med rattet i den modsatte side af hvad jeg normalt kører med, i en bil jeg aldrig har kørt i før, på en bane jeg aldrig havde kørt på før, og med 80 kg. straf vægt i bilen, var jeg godt klar over at jeg slet ikke ville kunne være med i starten af wekenden, og formodenligt heller ikke i slutningen af weekenden, da jeg slet ikke havde trænet nok på banen og i bilen, plus at mine extra 80 kg vil gøre mig omkring 1 sekund langsommere.
Bilen føltes rigtig god at kører i lige fra starten, og selv om jeg var ret forsigtig i mine 8 omgange i træningen, så gav det alligevel nok tillid til at kunne presse bilen lidt i 1 tidstagning, og i anden tidstagning, pressede jeg så bilen lidt mere og kom ned på en tid på 1 min 11.89, hvilket havde været mit mål fra starten, det var 2. tidstagings 13 hurtigste tid ud af 20 kører.
Desværrer lægges begge tidstagninger sammen og kun den bedste bliver brugt, hvilket gav min en 16 bedste tid og en start i yderbanen......
(Foto: Motorsporten.dk)
Målet i løbet var så at lave en hurtig, men sikker start, og prøve at komme med ind i feltet dog uden at ramme nogen, og uden at blive ramt... det lykkedes til dels, dog var bilen ret langsom i starten med de ekstra 80 kg i.
Efter et par omgange var der gult flag, og Ole strøg forbi mig under nedbremsningen, jeg kunne ikke se at der blev givet noget tegn til at han havde gjort noget forkert, så jeg gik ud fra at siden vi lå i den forkerte ende af feltet, var der ingen som havde set det, jeg kunne derfor ikke gøre andet end bare at prøve at følge med, jeg følte mig nu godt tilpas og begyndte at presse lidt, og kom forbi Søren Andersen for enden af langsiden.
(Foto: Raldorf)
Jeg begyndte nu at hente ind på Ole og Elvin og på omgang 6 var jeg helt oppe bag Ole på vej ud på langsiden, men mine ekstra 80 kg spillede mig igen et puds, og jeg kunne intet gøre ned af langsiden, mens hans stille trak fra mig.
På omgang 7 satsede jeg så lidt mere på vej ud på langsiden, med denne gang havde jeg mere fart i ellers havde han lidt mindre fart i bilen. Jeg besluttede mig få at prøve at udbremse ham for enden af langsiden, men han bremsede lidt senere end han havde gjort før, og i samme øjeblik som jeg trækker ud til venstre og bremser, trækker han også ud til venstre og bremser, og det er først her at jeg ser at han prøver at udbremse Elvin.
Jeg kan intet gøre, hullet som jeg troede var der, er er ikke længere, og for ikke at ramme Ole, trækker jeg endnu længere ud, da det går op for mig at jeg har for meget fart på. Mit venstre forhjul er nu ude på græsset, men her kan den slet ikke bremse, og så går det ellers stærkt og vi ender alle 3 ude i jorden, hvor autoværnet stopper mig effiktiv i både løbet med også resten af dagen.
(Foto: Motorsporten.dk)
På trods at det havde jeg og rigtig god weekend, og jeg følte at jeg beviste over for mig selv, af jeg godt kan følge med her hjemme i Danmark, med lidt mere træning på banen og i en bil jeg kender, og med 80 kg mindre i bilen.....
Jeg ser nu frem til at skulle kører en hel sæson i Thailand i Toyota Vios klassen, og samle lidt mere erfaring, og håber at kunne komme hjem og kører et enkelt løb igen næste år i samme klasse.
Jeg kan kun sige gode ord om både bilen jeg lejede, og Peter Olsen's team, da de var en stor hjælp til mig hele weekenden, og til Henrik Nøhr som nu skal kører i bilen, kan jeg kun sige alt held og lykke, da bilen er helt fantastik at køre.
Thomas Raldorf Læs mere om: Thomas Raldorf18/09/05 - Padborg Park - Yokohama Cup Gr. N 2000 |