Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 1

Brasiliens GP - Teams preview - Bunden

Formel 1 
21/09/05 

Tre af de fem nederste teams fik points i Belgien. Vil historien gentage sig? Ikke utænkeligt hvis det bliver et lignende regnvejr som for nogle få år siden.
 

Jordan fik sin seneste sejr i et tropisk regnvejr for få år siden i Brasilien. Et GP som var stærkt præget af vejret og mange afkørsler. Så drastisk en måde behøver et GP ikke at blive afviklet under, men anderledes var det. Kun i teorien kan BAR avancere til top 5. Ellers er det for så vidt kun den indbyrdes placeringskamp der hersker blandt de nederste fem. Jordan kan stadig nå at drille Sauber lidt - der er kun 5 points mellem dem, og Jordan har vel egentlig vist fremgang på det seneste.

BAR:
Jenson Button vil gerne blive hos BAR. BAR vil gerne beholde Jenson Button. Men endnu er der ingen officiel bekræftelse på sagen, selvom forlydender fortæller at der er fundet afgørelse. Det er lige før at Brasiliens GP bliver en ny hjemmebane for teamet. Barrichello skal køre for BAR næste år. Testkøreren Bernoldi kommer fra Brasilien, ligesom Gil de Ferran, teamets sportslige direktør gør. Denne sæsons sidste test for teamet blev kørt i sidste uge i Barcelona. Her forberedte man sig på årets sidste tre GP'er. Bl.a. blev en ny aeropakke testet. Honda har også varslet en opgradering af motoren, og teamet vil gerne have points i Brasilien - helst på podiet som man opnåede det i Belgien. Men banen er meget ujævn, så bilens retningsstabilitet bliver et af nøgleordene for teamet i setup arbejdet. Har BAR noget at byde på i Brasilien? Teamet lyder meget positive i deres seneste udmeldinger.

Red Bull:
Red Bull fortæller som sædvanligt ingenting om hvad de går og laver, udover at de prøver at være morsomme i deres previews om det land de nu skal besøge. Men der sker lidt - trods alt. Teamet har bekendtgjort at det bliver C. Klien der skal køre de sidste tre GP'er i år for teamet. Liuzzi har vel heller ikke imponeret særlig meget i de få chancer han trods alt har fået. Teamet har testet og forberedt sig med blandt andet ændret aerodynamik.

Sauber:
Sauber fik 3 points i Belgien og det var varmt velkommen. Det våde føre i Belgien var en af årsagerne til at man fik points der. Derfor håber Jacques Villeneuve igen på regnvejr på Interlagos. Han melder klart ud at han ikke bryder sig om banen. Men skal Sauber have en chance, skal banen være våd, siger JV. Willy Rampf er lidt på linie med JV, idet han siger at Sauber vil lide under den ret høje beliggenhed af banen. Derfor skal man enten have regnvejr, eller finde det perfekte aerodynamiske setup. Det kan være svært, siger Willy Rampf, for banen er samtidigt temmelig ujævn, så igen bliver det kompromiser. Massa glæder sig til at køre på hjemmebanen. Han erkender også at han ikke kan vinde, men håber på så godt et resultat som muligt til glæde for hjemmepublikummet.

Jordan:
Vi kan igen glæde os over at Kiesa stadig er med hos Jordan. Kiesa har kørt på Interlagos en enkelt gang - i Formel 3000, og vil selvfølgelig udnytte sin erfaring. Og der kan blive brug for den. Karthikeyan har også kørt der før, og har faktisk en banerekord - fra Nissan World Series. Monteiro skal lære banen at kende, og har også et uofficielt mål, nemlig at køre sæsonen igennem uden at udgå. Enestående rookie rekord hvis det lykkedes. Teamet testede i sidste uge på Silverstone, og har på trods af to "nye" testkørere i bilerne, fået indsamlet data, så man ikke kommer helt uforberedte til Interlagos. Teamet har 3 EJ15B biler med til Brasilien og det betyder at Kiesa også får kørt i den nye. Det giver bedre mulighed for teamet til at lave et så optimalt setup som muligt. Teamet fokuserer - udover aerodynamik - på retningsstabilitet og vejgreb. Ujævn asfalt og understyring er faktorer som banen giver, og det skal man kompenserer for.

Minardi:
Helt nede i bunden af tabellen finder vi - som sædvanligt - Minardi. I år har de dog fået points. Læg så lige mærke til at Minardi trods et yderst begrænset budget, har forbedret sig ligeså meget som andre teams har. Forskellen i tid på omgangene er ikke ændret, ligesom de heller ikke er flere omgange bagud end de plejer, når et GP bliver vinket af. Men så er spørgsmålet - sker der ret meget mere i teamet i år? Red Bull har købt teamet og vil i løbet af et par flytte teamet til England. Er udviklingen stopper for i år i teamet, og satser man i stedet på stabilitet på det man har opnået, så man kan gennemføre de sidste GP'er i år med æren i behold? Måske, i hvert fald har teamet bevist at de ikke bliver hægtet af, som man ellers kunne frygte. Teamet kommer til Brasilien med de sædvanlige sparsomme forbedringer. Der er nok hekset lidt på bilerne, men det er lige før sæsonen er omme for teamet. Hvilken stemning hersker der pt.? De to kørere vil dog nok gøre deres ypperligste for at bevise at de hører hjemme i Formel 1 også i næste sæson.

Dons

Læs mere om:
  • 25/09/05 - Interlagos - Formel 1 - FIA F1
  •