Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 1

Brasiliens GP - Dæk preview

Formel 1 
20/09/05 

Den europæiske sæson er slut, men det betyder ikke at der ikke er nye udfordringer for dækfirmaerne. Den første udfordring kommer her i weekenden i Brasilien.
 

Interlagos banen i Sao Paulo lægger som sædvanlig asfalt til det brasilianske GP. Banen har ry for at være meget ujævn - det er dog blevet udbedret meget i de seneste år, men det giver visse udfordringer. Samtidigt er det en af tre baner hvor der køres i retning mod uret. Det giver større belastninger og dækslid på dækkene i højre side af bilen end vanligt. Samtidigt er det første gang at det brasilianske GP skal køres i september måned. På de kanter er det overgangen mellem vinter og forår. Der ventes temperaturer på ca. 18 - 23 graders varme. Det er måske det mindste af to problemer. Det er også årstiden hvor der kan ventes regn. En regn der kan komme med meget kort varsel. Det giver en væsentligt større udfordring for de som skal vælge dæktyperne ud til deres respektive teams.

Bridgestone:
Bridgestone har i forberedelserne til det brasilianske GP testet hovedsagligt sammen med Ferrari og Jordan. Det er sket på Jerez og Silverstone. Udfra erfaringerne fra disse tests og selvfølgelig sammenholdt med data fra tidligere tilsat nyudviklinger, har Bridgestone udvalgt to typer tørvejrsdæk. Ifølge Bridgestone selv er det af den blødere slags, men mon ikke et af dem er noget hårdere, måske endda et medium compound dæk. Og selvfølgelig er der intermediate dæk og deciderede regnvejrsdæk med også. Bridgestone satser og håber på, at man kan give især Ferrari et godt resultat. Ferrari skal forsvare tredjepladsen i konstruktørmesterskabet, ligesom M. Schumacher også har noget at forsvare. Ligeledes vil man gerne give R. Barrichello et godt hjemmebaneløb - det sidste som Ferrari kører.

Michelin:
I tidligere løb har der sommetider været problemer med at der har været dannet blærer i dækkene, når man har kørt det brasilianske Grand Prix. Det forventer man ikke bliver et problem i år, da der er relativt koldt i Brasilien i øjeblikket. Blærer i dækkene giver mindre vejgreb. Det kan betyde at Michelin satser på medium compounds dæk til deres teams. Der kan også være en compound af blødere karakter med. Man har selvfølgelig noteret sig - ligesom tilfældet er hos Bridgestone - at banen som regel er meget beskidt og støvet fredag og til dels lørdag. Det kan gøre et dækvalg væsentligt vanskeligere. Hvor står man i forhold til vejgreb? I hvert fald udtrykker Michelin ikke den store bekymring for Grand Prixet i Brasilien. Har de noget gemt i ærmet?

Dons

Læs mere om:
  • 25/09/05 - Interlagos - Formel 1 - FIA F1
  •