Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 1

Belgiens GP - Set og sket - Bunden

Formel 1 
12/09/05 

Så skete det. BAR teamet fik overhalet Red Bull. Men ikke nok med det - også Sauber og Jordan fik points med hjem fra Belgien. Slutresultat - points til 3 teams blandt de nederste fem.
 

Det blev på mange måder et godt og spændende belgisk GP for tre af de nederste 5 teams i pointstillingen. Som det ofte sker, så byder det belgiske GP på flere overraskelser. Det nød BAR, Sauber og Jordan godt af.

BAR - 31 points:
Så skete det endeligt. BAR fik overhalet Red Bull i det samlede regnskab og er nu på en samlet sjetteplads. Men bliver det ikke til. Kun på den alleryderste kant i teorien kan BAR blive nr. 5 i år. Det eneste der tæller nu for BAR er at forsvare sjettepladsen, og samle erfaringer. BAR har nu fået points i de seneste syv GP'er - hvilket er de eneste GP'er teamet i det hele taget har fået points i år. I det belgiske GP så man en ret ny side af Jenson Button, men mere om det om lidt. Sato viste igen at han sommetider har problemer med at finde bremsepunktet. For Jenson Button var det et af de vanskeligere løb. I den første del af løbet havde han store problemer med overstyring, og kunne bl.a. ikke forhindre R. Schumacher og Fisichella i at overhale. Ved pitstoppet under safetycar perioden fik han korrigeret for overstyringen. Samtidigt satsede man på tørvejrsdæk, men det var stadig for vådt og der blev skiftet tilbage til intermediate dæk ved det første ordinære pitstop. Det viste sig at ændringerne samlet betød at Button kunne avancere. Bl.a. ved hjælp af overhalinger på ydersiden i sving hvor man normalt ikke overhaler på ydersiden - bedste eksempel er overhalingen af J. Villeneuve i Pouhon. Flot, men vanskeligt løb af Button der blev belønnet med en plads på podiet. Sato brillerede igen negativt. Igen blev en kører offer for hans kamikaze kørsel. Denne gang var det M. Schumacher der blev den uheldige. I første sving efter safetycar perioden bankede han op bag i M. Schumachers bil. Denne hændelse sendte dem begge ud af løbet. Efter løbet undskyldte han med at dæk og bremser var blevet for kolde. Men er det ikke en kørers opgave at undgå dette? De to involverede kørere har lidt at snakke om.

Red Bull - 27 points:
Det kunne være blevet til points for D. Coulthard men årets første motorfejl på Cosworth motoren satte en stopper for det. Der var ingen advarsel på telemetrien inden fejlen lynhurtigt kom og satte Coulthard ud af løbet. Inden da, havde begge kørere - sammen med flere andre - skiftet til tørvejrsdæk, men det var ingen succes, så der blev skiftet igen. Faktisk havde man lige som flere andre teams, problemer med dækkene. Det var for vådt til tørvejrsdæk, for tørt til intermediate dæk, hvilket gav visse problemer. Klien kørte ganske fornuftigt og var tæt på point men sluttede på den utaknemmelige niendeplads. Teamet var efter løbet naturligt nok skuffede. Motorfejlen som sendte DC ud af løbet, og så dækkene. Ingen bebrejdelser af dækleverandøren, men mere de fysiske forhold, og det var ingen herre over. Cosworth vil nu finde af hvordan fejlen i motoren opstod og især hvorfor der ikke kom nogen advarsel om en defekt via telemetrien. En pludselig opstået fejl kan være vanskelig at spore, og det tjekker Cosworth i de kommende dage.

Sauber - 17 points:
Det belgiske GP gav et af sæsonens sjældne points til Sauber teamet. Denne gang til Villeneuve som nu også har et enkelt point mere end Massa, som ellers har kørt fra JV langt de fleste gange. Begge kørere foretog satsningen - hver på sin måde. JV valgte at køre kvalifikationen med rigtig brændstof om bord. Og som løbet udviklede sig med safetycar periode, hvor han valgte at blive ude, så betød det til sidst en sjetteplads og 3 points. Men som vanligt havde JV sit hyr med Eau Rouge. En af gangene hvor han passerede den berømte, men vanskelige bakke, foregik det sidelæns, men han reddede situationen. Til sidst havde han dog visse problemer med at holde R. Schumacher bag sig, men bevarede sin placering. Kommentaren fra JV efter løbet var, at det var et vanskeligt men spændende GP. Typisk JV. Massa satsede også, men det var med dækskifte. Som mange andre fandt han ud af at tørvejrsdæk ikke var nogen succes lige nøjagtig denne dag. Satsningen betalte sig ikke, og han sluttede udenfor pointene på en dag, hvor det kunne have givet points til ham også.

Jordan - 12 points:
Der var jubel i Jordan teamet efter det belgiske GP. Teamets tolvte point var i hus takket være Monteiros ottendeplads. En placering som vel nok overrasker de fleste. Omstændighederne var med Jordan teamet. For en gangs skyld et point til teamet, og samtidigt et point man kørte sig til. Begge kørere var i pit i forbindelse med safetycar perioden, og foretog kun et pitstop mere senere i løbet. Denne taktik gav et enkelt point til Monteiro og teamet. Modsat flere andre, så klagede Jordan kørerne ikke over dækkene. Tilsyneladende har man ikke problemer med Bridgestone dækkene i teamet. I hvert fald ikke denne dag. Teamets sportslige direktør, Adrian Burgess, udtalte at man faktisk ikke havde forventet flere points i denne sæson, så det var en stor glæde og positiv oplevelse for alle i teamet. I denne uge tester Anthony Davidson for teamet en enkelt dag, mens teamets fredagskører - i hvert fald i det japanske GP - Sakon Yamamoto vil teste to dage. Testen køres på Silverstone fra tirsdag til torsdag.

Minardi - 7 points:
Som beskrevet andetsteds på Motorsporten.dk så er Minardi teamet i weekenden blevet solgt til Red Bull. Og dermed er en lang, sjov, anderledes, forunderlig, heroisk kæmpende æra tilsyneladende slut. Stor sympati for det lille team fra Faenza, som længe har været med, kæmpet så det bragede, men aldrig har fået det store ud af anstrengelserne. Økonomien bestemte i sidste ende hvilken skæbne teamet skulle have, og reelt set, var det vel ikke uventet. Indsatsen i det belgiske GP har måske været præget af begivenhederne omkring teamets salg. Teamet fuldførte løbet med begge biler, men den satsning man valgte at foretage inden starten gik, blev ikke belønnet. Man valgte at starte fra pittet, for at kunne køre igennem med et pitstop undervejs. Begge startede på regnvejrsdæk, men det var ikke nogen succes, så efter få omgange var begge biler i pit til dækskifte. Albers skiftede til intermediate, mens Doornbos satsede og fik sat tørvejrsdæk på, men det var ingen succes. Det kostede i alt Doornbos over et minut. Et minut der kunne have bragt ham foran Albers. Ingen begejstring at spore hos Minardi. Noget der sikkert er meget forståeligt i betragtning af hvad der er hændt hos teamet i løbet af weekenden.

Dons

Læs mere om:
  • 11/09/05 - Spa-Francorchamps - Formel 1 - FIA F1
  •