Løbet var forinden blevet erklæret som 'wet race', og det blev også gældende hele vejen gennem løbet. Ikke fordi det øsregnede, men fordi der lå en pæn portion vand på banen. Det kunne derfor medføre store uheld og masser af drama, især på den første omgang. Men ganske overraskende var der ingen sammenstød og alle holdt sig på banen.
Vi skulle således længere frem i løbet, hvor Giancarlo Fisichella kom til at sætte et vigtigt aftryk på løbet. Italieneren startede længere tilbage og var flyvende på vej op gennem feltet med flere flotte overhalinger. Men på vej gennem det legendariske sving 'Eau Roughe' mistede han bagenden af raceren og kørte af med stor kraft på toppen i 'Radillion'. Konsekvensen for løbet blev en periode med safety car, som gav vindere og tabere.
Den store vinder blev Ralf Schumacher som var kørt i pit omgangen tidligere og derfor fik det timet optimalt. I spidsen holdt Juan Pablo Montoya sig, mens Jacques Villeneuve blev en spiller i spidsen da han uden et pitstop lå på en 2. plads. Raikkonen faldt ned på en 4. plads men var stadig foran Fernando Alonso.
Ralf Schumacher hoppede meget hurtigt frem på 2. pladsen og begyndte at følge godt med Montoya som havde udbygget en ganske stærk føring. Den tyske Toyota-kører prøvede med 20 omgange igen at satse agressivt ved at skifte til tørvejrsdæk, men på ud-omgangen spandt han af og tabte så meget tid at han prompte vendte tilbage til garagen og skiftede tilbage til regnvejsdæk. Dermed tabte Toyota en mulig plads på podiet af hænde - men de satsede da!
Med 14 omgange igen havde Kimi Raikkonen fået indhentet Montoya i fremme i spidsen, og tiderne begyndte at komme godt ned i 1:55'ere. Der var nu et større tørt spor, men flere steder lå der godt med vand ved nedbremsningerne. Derfor ville det stadig været et sats at forsøge med tørvejsdæk - den næste der lod sig friste til at prøve var Felipe Massa, men også han kæmpede meget, og satte tider på over langt over 2 minutter - derfor stadig ikke noget der kunne anbefales.
Mens McLaren kørte ren opvisning oppe foran var Fernando Alonso blevet sat langt tilbage. Med 12 omgange igen gik spanieren ind til et stop og der blev ikke taget nogen chancer - igen over til et nyt sæt regnvejrsdæk! Fokus var nu selvfølelig på McLaren - Montoya i pit med 11 omgange tilbage: 7,2 sekunder for benzin og nye regnsvejrsdæk. Men hvad med Raikkonen? Finnen kørte virkelig stærkt på sin frie omgange, så der kom godt med tid til at komme fri af Montoya efter et pitstop - 1:53,810. Så kom det da til at se ud som om at løbet blev afgjort uden teamordre...
Raikkonen trækker herefter virkelig godt fra og alt ligner en dobbelt McLaren-triumf. Vigtigt for teamet, da de kan komme i spidsen for konstruktørernes mesterskab. Men Antonio Pizzonia vil det anderledes hvor han banker sammen med Montoya der må udgå. Ron Dennis så bestemt ikke tilfreds ud - McLaren havde vundet, men hele løbet faldt direkte ned til fordel for Renault i sidste ende. På mange måder en bittersød sejr til McLaren.
Jenson Button kom stærkt tilbage sidst i løbet og fik en ganske heldig plads på podiet, mens Tiago Monteiro scorede sit første "rigtige" point med en 8. plads. Alt i alt et underholdnde race, hvor Spa viste sig som det plejer. Benji
Se også: Belgiens GP - Resultat Læs mere om: 11/09/05 - Spa-Francorchamps - Formel 1 - FIA F1 |