Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 1

Belgiens GP - Teams preview - Top 5

Formel 1 
08/09/05 

Efter den nyeste GP bane, efterfulgt af den ældste, kommer turen nu til en klassiker, og samtidigt er det dét sidste europæiske GP i denne sæson. Hvem vinder?
 

Klassikeren over dem alle - i hvert fald efter manges mening - er Spa banen i Belgien. Den har noget som de andre baner ikke har, nemlig en temmelig kraftig niveauforskel og sin helt egen svingkombination - Eau Rouge hvis nogen skulle være i tvivl. Det giver store udfordringer for både kørere og biler at køre på lige nøjagtig denne bane. Hvem har nået at forberede sig bedst til denne specielle udfordring?

Renault:
Der er forlydender fremme om at Renault kommer med en helt speciel "pakkeløsning" til Spa. Revideret motor og også aerodynamikken skulle være ændret. Motor er det nok så som så med idet, at man ifølge reglementet skal anvende motoren fra Monza på Spa også. Men aerodynamik kan komme på tale. Begge kørere har Spa som deres absolutte favoritbane. Men ved også den på sin egen måde er en rigtig powerbane. For Alonso gælder det kun en ting, nemlig at skrabe så mange points sammen som overhovedet muligt. Især også for Fisichella, men ikke foran Alonso. Derimod til teammesterskabet. Teoretisk kan Alonso vinde mesterskabet på Spa, men der skal nok et GP eller to mere til før den er helt sikker.

McLaren:
Hos McLaren håbes der på at Kimi Raikkonen kan gentage sejren fra sidste år. Det er for så vidt også nødvendigt hvis han ikke skal blive hægtet af i mesterskabskampen. Med den stabilitet som Alonso og Renault har udvist, er det faktisk bydende nødvendigt med det øverste trin på podiet. McLaren kan selvfølgelig håbe på at Alonso udgår, men er nok ikke med i beregningerne. Kimi Raikkonen håber selvfølgelig på at han sejrer - og nok at også at dækkene kan holde. Det eneste minus han kan finde ved banen, er vejret som er en noget skiftende størrelse. Montoya har en eneste opgave i Belgien. Det må være at tage så mange points fra Renault og Alonso som muligt. Det kan gøres ved at placere sig bag Raikkonen og foran Renaulterne. Med den form - bortset fra enkelte udfald - som McLaren har udvist i den seneste tid, er der al mulig grund til at det kan lade sig gøre. Henne i Woking har teamet med statsgaranti gjort deres bedste i forberedelserne til det belgiske GP. Intet mindre kan gøre det.

Ferrari:
Ferrari kan intet nå i år. Ikke mere. Faktisk er de i den situation, at de mere skal fokusere på at bevare tredjepladsen i mesterskabet end at komme højere. Det er udelukket. Ferrari vinder med andre ord ikke noget i år. Hverken det ene eller andet mesterskab. Den sædvanlige shakedown vil blive foretaget. Men det er ikke nok. Godt nok skal man køre med mere downforce på Spa end på Monza, og dermed tidligere få varme i dækkene, men med det tempo som de nærmeste konkurrenter kører i, så er der ikke noget at gøre for de røde Fiat biler fra Maranello. Kun at gøre det så godt som muligt. Men det er svært. Selv M. Schumacher faktisk frygter en stor skuffelse på Spa. Modsat så er han egentligt lidt forundret over at Ferrari har kunnet gøre det så godt så længe som tilfældet er. Tæl lige stjernerne på hans kasket.

Toyota:
Næsten lige om hjørnet fra Köln ligger Spa banen, og ud over det derfor næsten er en hjemmebane for teamet - geografisk - så er det på samme måde også en hjemmebane for R. Schumacher idet han også er fra de kanter - på den tyske side af grænsen. Både R. Schumacher og Trulli er som de fleste andre kørere glade for banen. R. Schumacher udtrykker næsten håb om at det bliver regnvejr søndag idet det så vil være det første regnvejrsløb i år. Og netop vejret kan skifte hurtigt i Ardenner bjergene, så det er med i Toyotas beregninger forud for den kommende weekend. Lige som det er hos alle andre teams. Mike Gascoyne har som de fleste stor respekt for banen. Den er ikke som de andre. Han forventer dog at bilen passer til banen, som tilfældet i grunden har været på de fleste af de baner de har kørt på hidtil i år. Topfarten er en vigtig faktor på Spa ifølge Mike Gascoyne. Dernæst skal man finde et setup der selvfølgelig skal passe. Bilerne bliver faktisk temmelig hårdt belastet i Eau Rouge. Det giver en vældig kompression for både kørere og biler. Men Mike Gascoyne er temmelig fortrøstningsfuld over at det nok skal lykkes.

Williams:
Williams har offentliggjort at Nick Heidfeld også er ude i det belgiske GP. Antonio Pizzonia som gjorde det så godt på Monza, får hermed en ny chance. Ifølge teamet skal Heidfeld have tid til at komme sig ordentligt over den/de skader han har pådraget sig. Sam Michael, teamets tekniske direktør, fortæller blandt andet at man kommer med en revideret udgave af bagenden på bilen. Og det er næsten en selvfølge at det er aerodynamikken der er ændret og forbedret. Motorerne er de samme som man brugte på Monza. Det har tidligere været lidt en svaghed hos BMW motorerne, men det har ikke været så mærkbart i de seneste måneder. Men hvordan vil andenløbsmotorerne klare Spa banens mange udfordringer? Det er den eneste bane på kalenderen hvor det er banen der er indrettet efter naturen og ikke omvendt. Mark Webber har lidt at præstere efter en efter manges mening middelmådig indsats på Monza. Pizzonia har kun en opgave - igen at gøre det så godt som muligt.

Dons

Læs mere om:
  • 11/09/05 - Spa-Francorchamps - Formel 1 - FIA F1
  •