De nederste fem teams kan for så vidt ikke nå noget. Kun placeringskampen er gældende og der er der kun to teams involveret. Red Bull har hidtil overrasket positivt, mens BAR endelig har fået gang i maskineriet og er på hastig fremmarch. Sauber er næsten gået i stå, og venter kun på det praktiske i ejerskiftet. Jordan har en ny bil til begge kørere denne gang, mens Minardi forsat prøver at hænge på. Red Bull: To pladser er sikret hos Red Bull teamet. DC har forlænget og Scott Speed er hyret som fast fredagskører til næste sæson. Det ledige sæde er der derimod ikke afgjort noget om endnu. Red Bull har annonceret at C. Klien også skal køre i Belgien. Det kan der være flere årsager til. Han er mere erfaren, han har vel egentlig gjort det bedre end Liuzzi, og så er der det med markedsføringen. Den er vigtig for Red Bull, og der gør Klien vel et bedre indtryk. Med det antal GP'er som Klien har kørt i forhold til Liuzzi, så peger det på at Klien får sædet til næste år. Men intet er endnu afgjort. Teamet har forberedt sig på det belgiske GP hjemme i England samt ved flere tests. Kan teamet med Cosworth motor i ryggen gøre det bedre på Spa end BAR med Honda motoren? BAR: BAR var lidt skuffede efter det italienske GP. Flere ting kiksede for dem, så det blev ikke de forventede points. Men nu er forhåbningerne steget igen. Teamet taler om et vingesetup som er meget lig det man bruger i Canada, mens der selvfølgelig er andre indstillinger på de andre aerodynamiske dele. Bilens setup vil også være noget anderledes. Det rette kompromis sammenholdt med en ny specifikation Honda motor, har fået forhåbningerne til at stige igen. Nu gælder kun én ting. At holde sig ude af problemerne der kan opstå i første sving som jo er La Source hårnålesvinget. Det sving kender Jenson Button godt. Det kostede sidste år en ny frontvinge og så var han en hel del bagefter de andre. Sato vil gøre sit bedste. Både for at bevare en plads i teamet - om end den kan være tvivlsom - og så for at få kørt points hjem til teamet. BAR er kun 2 points efter Red Bull og vil gerne foran dem i det samlede regnskab. Sauber: Willy Rampf kender banen, og med den bil teamet har pt. så er hans fokus på de meget mulige ændringer i vejret, samt dækkene, når han sammen med ingeniører og kørerne skal arbejde med setuppet. Massa sluttede som nr. 4 sidste år på banen, hans bedste placering på det tidspunkt. Han er lidt bekymret for hvordan bilerne vil reagere, nu hvor aerodynamikken er ændret i forhold til sidste år. JV er inde på lidt af det samme. JV kender banen ud over alle grænser. Han har tidligere brilleret med nogle ret spændende afkørsler - specielt i Eau Rouge, hvor han har en ret god rekord. Trods sine manglende resultater på banen, så er JV temmelig begejstret for banen. Han har en ret malerisk beskrivelse af banens forløb og især Eau Rouge som han kender temmelig godt efterhånden. Jordan: Jordan teamet har en ny kører til test i næste uge. Der er BARs tredjekører, Anthony Davidson, der har fået fri fra BAR for at kunne teste hos Jordan. Testen køres på Silverstone. Jordan har denne gang begge kører i den nye EJ15B. Ved træningerne fredag er Kiesa med igen, men det bliver i den gamle, og hans primære opgave denne gang, bliver at arbejde med dækvalget. Alle tre kørere forventer at den nye bil passer noget bedre til Spa end til Monza, hvor der køres med meget lav downforce. På næsten alle andre baner er der noget mere downforce at arbejde med. Teamets sportslige direktør, Adrian Burgess, nævner at man vil anvende et medium downforce setup. Og som hos alle andre teams, med forbehold for dårligt vejr. Så er der det med det mekaniske grib. Kan teamet finde det rette? Minardi: Er C. Albers faldet lidt af på den eller er han offer for omstændighederne i Minardi? I hvert fald er R. Doornbos kommet stærkt i de seneste to GP'er. Det er ofte tilfældigheder på bilen som afgør hvordan Minardi kørerne slutter et GP. Positivt er det at Minardi til dels kan tage kampen op mod nærmeste konkurrent Jordan. Nu er det bare det at Jordan har fået en ny bil, og hvordan kører på en bane som Spa, er der ikke nogen der ved. Minardi har i det omfang som er muligt for teamet, forbedret og optimeret bilen. Nu mangler "kun" den frie træning for at man kan nærme sig det ønskede setup. Men det bliver svært for Minardi på en bane som Spa. Godt nok er det muligt at køre stærkt på Spa, og det er Minardi blevet rigtig gode til, men der er andre mangler ved bilerne som gør at de alligevel halter bagefter. Vi ser ingen ændring på det på Spa. Dons
Læs mere om: 11/09/05 - Spa-Francorchamps - Formel 1 - FIA F1 |